Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w placówce niepublicznej musi zostać powołany zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagoicznej. W placówce nie przebywają dzieci z orzeczeniami i potrzebie kształcenia specjalnego, ani o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Z dziećmi w ramach wyrównywania deficytów lub z dziećmi uzdolnionymi prowadzi sie pracę indywidualną i wyrównawczą. Udokumentowanie stanowią karty oddziaływań indywidualnych prowadzone przez nauczycieli.
W prawie oświatowym nie ma takiego terminu, jak zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Taka potoczna nazwa funkcjonuje jednak w wielu szkołach i placówkach na określenie Zespołu, który planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ustala dla ucznia formy tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne te formy będą realizowane. (§ 20. 1. rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r. Poz. 532). Szczegółowe zasady funkcjonowania tego Zespołu oraz zakres jego obowiązków określone są w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) w § 6 ust. 1 – 12
Zatem:
1. Placówka nie ma obowiązku „tworzyć” takiego Zespołu, albowiem powstaje on dla konkretnego ucznia automatycznie z chwilą dostarczenia przez jego rodziców/prawnych opiekunów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W skład tego Zespołu automatycznie wchodzą wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole/placówce z tym uczniem.
2. Jeśli szkoła/placówka niepubliczna ma prawa szkoły/placówki publicznej to znaczy, że ma obowiązek przestrzegać zapisów prawa oświatowego, które dotyczą wszystkich kwestii związanych z edukacją i wychowaniem dzieci i młodzieży. Dlatego - z chwilą pojawienia się w tej szkole/placówce dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – będzie musiała postępować wobec niego zgodnie z wytycznymi obu wspomnianych rozporządzeń MEN.
3. Dzieciom szczególnie uzdolnionym oraz dzieciom mającym różnego rodzaju trudności edukacyjno-wychowawcze przysługuje ze strony szkoły/placówki pomoc psychologiczno-pedagogiczna, którą winna być organizowana zgodnie w zapisami rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nowej podstawie programowej napisane jest, iż uczniowie mogą wybrać zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego. Czy w ramach subwencji oświatowej można sfinansować te zajęcia w postać kosztów związanych z wynajęciem przewodnika, kosztów transportu, jeżeli np. zajęcia będą miały charakter turystyki górskiej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel świetlicy może w ramach swoich obowiązków dowozić uczniów do szkoły? W czasie dowozów nie ma uczniów na świetlicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektorem szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej (LO)może być nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego?
Nauczycielka, od lat pracująca w szkole ucząca języka polskiego ( ukończone odpowiednie studia plus uprawnienia pedagogiczne)ma zostać od września dyrektorem szkoły. Nauczycielka nie posiada stopnia awansu zawodowego gdyż nigdy o niego nie zabiegała.Czy prawo oświatowe dopuszcza taką sytuacje. Staż pracy to 25 lat
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w określeniu podstawy prawnej porozumienia dotyczącego opieki świetlicowej sprawowanej przez nauczycieli szkoły nad dziećmi przedszkolnymi, pomiędzy dyrektorem przedszkola, a dyrektorem szkoły, działającymi w jednym budynku (Placówki odrębne, nie funkcjonują w zespole).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje indywidualną ścieżkę kształcenia. Czy powinien również uczestniczyć w lekcjach z klasą z przedmiotów objętych ścieżką? Na przykład: nie chodzi na zajęcia z języka angielskiego z klasą, bo ma 1 godzinę tygodniowo języka angielskiego indywidualnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe