Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w placówce niepublicznej musi zostać powołany zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagoicznej. W placówce nie przebywają dzieci z orzeczeniami i potrzebie kształcenia specjalnego, ani o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Z dziećmi w ramach wyrównywania deficytów lub z dziećmi uzdolnionymi prowadzi sie pracę indywidualną i wyrównawczą. Udokumentowanie stanowią karty oddziaływań indywidualnych prowadzone przez nauczycieli.
W prawie oświatowym nie ma takiego terminu, jak zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Taka potoczna nazwa funkcjonuje jednak w wielu szkołach i placówkach na określenie Zespołu, który planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ustala dla ucznia formy tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne te formy będą realizowane. (§ 20. 1. rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r. Poz. 532). Szczegółowe zasady funkcjonowania tego Zespołu oraz zakres jego obowiązków określone są w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) w § 6 ust. 1 – 12
Zatem:
1. Placówka nie ma obowiązku „tworzyć” takiego Zespołu, albowiem powstaje on dla konkretnego ucznia automatycznie z chwilą dostarczenia przez jego rodziców/prawnych opiekunów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W skład tego Zespołu automatycznie wchodzą wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole/placówce z tym uczniem.
2. Jeśli szkoła/placówka niepubliczna ma prawa szkoły/placówki publicznej to znaczy, że ma obowiązek przestrzegać zapisów prawa oświatowego, które dotyczą wszystkich kwestii związanych z edukacją i wychowaniem dzieci i młodzieży. Dlatego - z chwilą pojawienia się w tej szkole/placówce dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – będzie musiała postępować wobec niego zgodnie z wytycznymi obu wspomnianych rozporządzeń MEN.
3. Dzieciom szczególnie uzdolnionym oraz dzieciom mającym różnego rodzaju trudności edukacyjno-wychowawcze przysługuje ze strony szkoły/placówki pomoc psychologiczno-pedagogiczna, którą winna być organizowana zgodnie w zapisami rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel ma przydzielone godziny ponadwymiarowe, razem wszystkich 1,5 etatu. Dyrektor ma do przydzielenia jeszcze godziny i tylko ten nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu. Czy można przydzielić jeszcze godziny pomimo przekroczenia 1,5 etatu? Nauczyciel chciałby prowadzić te zajęcia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcące, technikum zawodowe i internat). W nowym roku szkolnym 2015/2016 dla kilku nauczycieli dyplomowanych i mianowanych będzie brakowało godzin w szkole. Czy mogę uzupełnić etat takich nauczycieli godzinami w internacie - uśredniając godziny? Czy nauczyciel musi wyrazić zgodę na dopełnienie etatu w internacie, a jeżeli tak, to czy powinnam poinformować nauczycieli o tym fakcie na piśmie w m-cu maju? W internacie są zatrudnieni nauczyciele mający kwalifikacje (pedagogika opiekuńczo-wychowawcza) lecz są nauczycielami kontraktowymi. Czy postąpię zgodnie z prawem dając im wypowiedzenie, dopełniając ich godzinami etat mianowanych nauczycieli ze szkoły, którzy zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009r. mając kwalifikacje do pracy w szkole, mają kwalifikacje do pracy w internacie?
- Czy mogę wysłać nauczyciela na szkolenie? Jestem nowym dyrektorem. Kiedy zwróciłam się do nauczyciela z prośbą o wyjazd na szkolenie, odpowiedział, że nie mogę go do tego zmusić. Prosi o decyzję na piśmie z podaniem podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w klasie 3 SP posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na chorobę, miało przyznane w tym roku szkolnym 2016/2017 nauczanie indywidualne. Jednak nie było w stanie opanować wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej. Rodzice podjęli decyzję o odroczeniu dziecka (po raz pierwszy), jakie dokumenty (poza wnioskiem rodziców, opinią nauczyciela i decyzję dyrektora szkoły) powinny znaleźć się w dokumentacji szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem prywatnej szkoły podstawowej i mam pytanie odnośnie zmian w statutach na mocy ustawy z 20.02.2015r. Czy zmiany te dotyczą również placówek niepublicznych, jeśli tak, to w jakim zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe