Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Procedury przyznawania dodatków
W skład wynagrodzenia nauczycieli, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, wchodzą dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy. Osobnym świadczeniem są dodatki socjalne: dodatek mieszkaniowy i wiejski.
Osoba odpowiedzialna: dyrektor, pracownik komórki kadrowej
Termin:
Krok 1. – zaraz po przyjęciu akt osobowych od zatrudnianego nauczyciela, a najpóźniej 5 dni przed dniem rozpoczęcia przez niego pracy.
Krok 2. – wynika z organizacji roku szkolnego lub jest następstwem działań kadrowych dyrektora.
Krok 3. – do końca września.
Krok 4. – druga połowa sierpnia.
KROK 1. Przyznawanie dodatku za wysługę lat
Dodatek za wysługę lat jest dodatkiem obligatoryjnym, który po spełnieniu wymogów należy się każdemu nauczycielowi. Z treści art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela (dalej: KN) wynika, że nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy. Dodatek ten wypłacany jest miesięcznie, poczynając od czwartego roku pracy. Nie może on jednak przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
Ten pozornie prosty zapis został uzupełniony informacją zawartą w ustępie 3: "Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określa, w drodze rozporządzenia, szczególne przypadki zaliczania okresów zatrudnienia oraz innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat." Ministrowie doprecyzowali zasady przyznawania dodatku za wysługę lat, a uściślają je uchwały organów prowadzących.
Przyznanie dodatku za wysługę lat powinno nastąpić zaraz po przyjęciu akt osobowych od zatrudnianego nauczyciela, a najpóźniej 5 dni przed dniem rozpoczęcia przez niego pracy.
KROK 2. Przyznawanie dodatku funkcyjnego
Dodatek funkcyjny nie jest dodatkiem obligatoryjnym, a jego istnienie wynika z zapisów art. 30 ust. 1 pkt 2 KN. Ustęp 2 natomiast precyzuje, że jego wysokość zależy od powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji. W ust. 6 ustawodawca przeniósł na jednostki samorządu terytorialnego, będące organami prowadzącymi szkoły, obowiązek ustalenia wysokości stawek dodatków funkcyjnych i szczegółowe warunki ich przyznawania.
Wysokość dodatków funkcyjnych jest na mocy art. 30 ust. 6 KN określana w regulaminie przez organ prowadzący. Organ ten może ustalić widełkowo wysokość dodatków funkcyjnych dla członków kadry kierowniczej i wówczas dyrektor ma możliwość różnicowania dodatków w ramach posiadanych środków finansowych.
Różnicując dodatki funkcyjne dyrektor przy podejmowaniu decyzji powinien uwzględnić stopień obciążenia osób funkcyjnych pracą i zakres odpowiedzialności. Dodatki funkcyjne dla opiekunów stażu i dla wychowawców najczęściej są "sztywno" ustalone i nie pozostawiają dyrektorowi możliwości różnicowania wysokości.
KROK 3. Przyznawanie dodatku za warunki pracy
Dodatek za warunki pracy nie jest dodatkiem obligatoryjnym. Mogą go otrzymać m.in. nauczyciele pracujący:
- w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- szkołach specjalnych i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- w internatach prowadzących wychowawcze grupy specjalne,
- w niektórych szkołach zawodowych, takich jak szkoły: górnicze, leśne, rolnicze, medyczne, szkoły przy zakładach karnych,
- w szkołach podstawowych prowadzących klasy łączone,
- w szkołach z obcym językiem wykładowym i w szkołach z programem międzynarodowej matury.
Wymienione przykłady nie wyczerpują całej listy przypadków, która znajduje się w rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (dalej: rozporządzenie).
Dyrektor zapoznaje się z obowiązującymi przepisami prawa, szczególnie z zapisami art. 30 i 34 KN i zapisami § 8 i § 9 rozporządzenia, z uchwałą organu prowadzącego wprowadzającą regulamin przyznawania dodatku za warunki pracy i określającą kwotowe lub procentowe stawki dodatków lub widełki, w ramach których dyrektor może przyznawać dodatki.
KROK 4. Przyznawanie dodatku motywacyjnego
Dodatek motywacyjny w rękach sprawnego dyrektora może się okazać najważniejszym dodatkiem do wynagrodzenia, wpływającym mobilizująco na pracę nauczycieli.
Istnienie tego nieobligatoryjnego dodatku wynika wprost z zapisów art. 30 ust. 1 pkt 2 KN. W ust. 2 ustawodawca dodał, że wysokość dodatku zależy od jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, ale uszczegółowienie kryteriów i wysokość dodatku pozostawił w rękach organów prowadzących.
Dyrektor dostarcza listę nauczycieli uprawnionych do otrzymania dodatku motywacyjnego do komórki kadrowej. Tam zostaje stworzony dokument, który określa:
- wymiar zatrudnienia,
- angaż,
- wykaz lub notatkę dla pracowników księgowości na obowiązującym w szkole wzorcu, zgodnie z zasadami współpracy pomiędzy komórką kadrową a księgowością szkoły lub placówki.
Dodatek motywacyjny wypłaca się z góry w terminie wypłaty wynagrodzenia.
KROK 5. Przyznawanie dodatków socjalnych
Dodatki socjalne to dodatek mieszkaniowy i tzw. dodatek wiejski. Dodatek mieszkaniowy jest obligatoryjny dla nauczycieli posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela i pracujących na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5 000 mieszkańców.
Rolą dyrektora lub pracownika komórki kadrowej, przy przyznawaniu dodatku mieszkaniowego, jest dokładne określenie statusu osób wspólnie zamieszkujących z ubiegającym się o dodatek nauczycielem. Dyrektor nie ma realnego wpływu na wysokość przyznawanych dodatków socjalnych.
Szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego określa uchwała organu prowadzącego, wprowadzająca regulamin przyznawania dodatków mieszkaniowych. Regulamin określa komu i w jakiej sytuacji przysługuje dodatek mieszkaniowy i ustala jego wysokość.
Nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 000 mieszkańców, przysługuje odrębny dodatek, tzw. dodatek wiejski, w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeśli statut szkoły wymaga wielu zmian, nie był nowelizowany, czy można uchwalić nowy ?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z uruchamianiem szkół (nauka zdalna), dyrektor jest odpowiedzialny za zakup środków ochrony dla pracowników. Czy maseczki, przyłbice, fartuchy, rękawiczki muszą mieć atest bezpieczeństwa?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest jakiś wzór planu pracy zespołu wychowawczego dla burs?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Opracowując Standardy Ochrony Małoletnich powinniśmy ustalić zasady korzystania z urządzeń elektrycznych z dostępem do sieci internet. Procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci.
Jesteśmy Bursą i mamy dostęp do sieci ogólnej z której młodzież korzysta na własnych laptopach. Wychowawcy nie są w stanie zapewnić kontroli nad treściami którymi interesuje się młodzież. W naszym przypadku nie możemy ustalić procedur ochrony. W tej sytuacji chyba nic nie wpiszemy lub zmuszeni będziemy odciąć internet skoro fizycznie nie możemy go kontrolować. Nie wiem jak rozwiązać ten problem ????????????????
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższa podstawa prawna regulaminu projektu edukacyjnego w gimnazjum jest dobra, czy należy powołać się na nowe Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 1651) mimo, że zapisy o projekcie nie zostały w nim zmienione? Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (poz. 357), art. 44p; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (poz. 843), §8 ust. 1-7.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe