Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Procedura tworzenia i realizacji programu wychowawczego w szkole
Edukacja szkolna to nie tylko przekazywanie wiedzy. To również kształtowanie umiejętności i postaw. Zadania te powinny znaleźć się w programie wychowawczym szkoły. Program wychowawczy powinien być współtworzony przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły. Jakie są kolejne etapy tworzenia i realizacji tego programu – tego właśnie dowiedzieć się można z niniejszego opracowania.
Program wychowawczy powinien obejmować promocję zdrowia, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapię, korektę zachowań, redukcję agresji i przemocy, uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę i trudności występujące w szkole i właściwości środowiska lokalnego.
Działania wychowawcze mają pierwszeństwo przed restrykcyjnymi. Należy dążyć do integracji środowiska szkolnego wokół programu wychowawczego. Służyć temu będzie m.in. wspólne tworzenie tego dokumentu przez nauczycieli i rodziców. To szansa na spójność działań wychowawczych pomiędzy szkołą a rodziną.
Termin: 30 września.
KROK 1. Zdiagnozowanie środowiska wychowawczego i potencjalnych zagrożeń
Zorganizuj spotkanie przedstawicieli rady pedagogicznej (zespół problemowy koniecznie z pedagogiem szkolnym) i rady rodziców. Omówcie poszczególne etapy tworzenia szkolnego programu wychowawczego oraz ustalcie harmonogram działań.
Przeprowadźcie diagnozę sytuacji szkolnej, badając potrzeby i oczekiwania wszystkich podmiotów życia szkolnego oraz potencjalne zagrożenia. Zobowiąż wychowawców do przeprowadzenia anonimowych ankiet wśród uczniów i rodziców.
Zbierz informacje od nauczycieli, psychologa i pedagoga, uczniów oraz rodziców, a także innych instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, na temat istniejących oraz potencjalnych zagrożeń.
Omów i przeanalizuj istniejącą sytuację wychowawczą na spotkaniach zespołów wychowawczych.
KROK 2. Określenie celów programu
Wartości ważne dla całej społeczności szkolnej powinny zostać ustalone na samym wstępie prac nad tworzeniem programu wychowawczego. Będzie to określenie koncepcji wychowawczej poprzez wskazanie wartości, umiejętności i postaw.
Cele ogólne wynikają z definicji i można je określić jako wspomaganie w osiągnięciu przez ucznia pełni rozwoju osobowego w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym. Istotne jest uwzględnienie rozwoju wszystkich sfer osobowości: fizycznej, uczuciowo-emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, społecznej. Cele ogólne muszą być zgodne z podstawą programową, aktami prawnymi oraz spójne z programami nauczania.
Cele szczegółowe wychowania to wybrane kierunki rozwojowe uczniów. Głównym miernikiem potrzeb oddziaływań wychowawczych jest przeprowadzona diagnoza wstępna. Należy dokonać wyboru priorytetów i wybrać takie cele szczegółowe, które w szkole jawią się jako szczególnie ważne. Istotne z punktu widzenia dalszych prac są analizy przyczyn problemów oraz posiadanych zasobów. Na dobór celów powinni mieć wpływ przedstawiciele całej społeczności szkolnej.
Określając cele, należy również dokonać przeglądu kalendarza świąt, uroczystości oraz tradycji, a następnie wybrać te, które są ważne z punktu widzenia środowiska szkoły i środowiska lokalnego.
KROK 3. Sformułowanie zadań
Dobór zadań ma służyć realizacji postawionych celów. Powinny się one odnosić się do poszczególnych uczestników działań wychowawczych: rodziców, wychowawców, nauczycieli i uczniów. Przede wszystkim jednak muszą odpowiadać wiekowi uczniów i być dostosowane do poziomu ich dojrzałości psychofizycznej.
Formułowanie zadań powinno odbywać się z uwzględnieniem przyczyn problemów, ale również zadań określonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz kuratorium oświaty.
W dalszej kolejności należy ustalić sposoby realizacji zadań, osoby za nie odpowiedzialne, terminy oraz metodę ewaluacji.
Ważne wskazówki do formułowania zadań szkoły:
- można z nich wyprowadzić działania,
- są nakierowane na szkołę,
- mają zbliżony stopień ogólności,
- mają odpowiednią formę językową, tzn. rzeczowniki odczasownikowe lub czasowniki w bezokoliczniku,
- w jednym zadaniu ujęty jest jeden problem.
Przykłady zadań mogą być następujące:
rozwijanie samorządności uczniów,
wzbogacanie i kultywowanie tradycji szkoły.
KROK 4. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za program
Osoby zaangażowane w tworzenie programu będą również najbardziej zaangażowanymi w dalsze etapy działań. Oczywiście osobą odpowiedzialną za realizację programu wychowawczego jest również dyrektor.
Konieczne jest zapoznanie wszystkich zainteresowanych podmiotów z zaplanowanymi działaniami, terminami i sposobami realizacji. Wprowadzając program wychowawczy, istotne jest, aby wychowawcy uwzględniali w klasowych planach pracy wychowawczej zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły.
Program wychowawczy nie jest jednak dokumentem zamkniętym. Ulega zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością i dlatego nieodzowne jest przeprowadzanie analizy jego skuteczności poprzez monitoring i cykliczną ewaluację.
Monitoring to systematyczne sprawdzanie zgodności działań z postawionymi celami. Zajmują się tym: dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny oraz rodzice.
Ewaluacja natomiast to pogłębiona analiza i interpretacja zebranych danych wraz z oceną efektów i stopnia realizacji wobec założonych celów. Przeprowadzona starannie ewaluacja, na podstawie analizy szkolnej dokumentacji, wywiadów i obserwacji, powinna dać odpowiedź, czy konieczna jest modyfikacja programu i w jakim zakresie jest ona potrzebna. Koordynatorem działań może być zespół problemowy zajmujący się tym tematem.
KROK 5. Złożenie wniosku w sprawie programu
Do 30 września program musi być uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Jeżeli program wychowawczy nie zostanie uchwalony, wówczas jest ustalany przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny i obowiązuje do czasu uchwalenia go przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice przyprowadzają dzieci pod klasę i czekają do dzwonka,chodzą po szkole podczas lekcji lub przerwy, przesiadują nawet godzinę na korytarzu, czekając do końca zajęć. Nie reagują na prośby dyrektora. Rada Rodziców popiera działania szkoły mające na celu ograniczenia ingerencji rodziców, ale cóż, na pewną grupą nic nie działa. Jak zdecydowanie, ale taktownie rozwiązać problem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole trzeba montować na grzejniki osłony (np. na korytarzach i klasach dla starszych dzieci)? W tym roku wymieniamy wszystkie grzejniki na płytowe (bez żeberek). Czy mimo to należy je dodatkowo zabezpieczyć osłonami? Z jakich przepisów wynika ten wymóg?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałem w odpowiedzi na moje pytanie zadane 27 marca 2015r dotyczące usprawiedliwienia godzin nieobecnych w szkole przez ucznia pełnoletniego podstawę prawną Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn 21 maja 2001r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze. zm.), w szczególności par.19 załącznika nr4. Dotyczy sztandaru szkoły. Pozdrawiam.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób i kiedy można wprowadzić protokołowanie rad pedagogicznych w formie elektronicznej. Jaka jest procedura, jak powinna być napisana uchwała RP o tej zmianie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy do przyznania nagrody dyrektora szkoły potrzebne jest opiniowanie przez związki zawodowe i radę pedagogiczną?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe