Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Problem mój pojawił się z n-lem, którego przedstawię przebieg pracy. Pani X zatrudniona została w 2012 r. w oddziale przedszkolnym w wymiarze 20/25 na czas określony. Następną umowę p. była dyrektor szkoły podpisała z n-lką na czas określony (3 lata) w pełnym wymiarze. Następną umową była również umowa na czas określony (1 rok). Dnia 01.09.2016 podpisano z n-lem kolejną umowę na czas określony (1 rok) czyli do 31.08.2017 r. W kwietniu 2017 r. p.urodziła dziecko i przebywa na urlopie macierzyńskim. Poprzednia dyrektorka wystawiła świadectwo pracy, które zostało wysłane w ciągu 7 dni. Pani n-lka domaga się zatrudnienia na czas nieokreślony z dniem 01.09.2017r. Proszę o wykładnię prawną tej trudnej i zawiłej dla mnie sytuacji. Bardzo proszę o pilną odpowiedź i ewentualnie wzór aneksu do zawartej wcześniej umowy.
W przypadku zatrudnienia w oddziale przedszkolnym w placówce samorządowej, nawiązanie czwartej terminowej umowy o pracę było dopuszczalne na podstawie art. 10 ust. 7 KN pod warunkiem, że nauczycielka była zatrudniana na zastępstwo albo istniały potrzeby wynikające z potrzeby nauczania – czyli w momencie zawierania poszczególnych umów (w tym w dniu 1 września 2016 r.) z obiektywnych przyczyn dyrektor ustalał, że dla nauczycielki nie było pracy na czas nieokreślony. Wówczas ostatnia umowa o pracę uległa rozwiązaniu w dniu 31 sierpnia 2017 r. i nauczycielka nie ma roszczenia o dalsze zatrudnienie. Natomiast, gdy co najmniej ostatnia umowa terminowa została zawarta sprzecznie z art. 10 ust. 7 KN, nauczycielka została zatrudniona na czas nieokreślony i jest uprawniona do wytoczenia powództwa o ustalenie istnienia stosunku pracy po dniu 31 sierpnia 2017 r. (art. 10 ust. 4 lub 5 KN – w zależności od stopnia awansu zawodowego, art. 189 KPC) i aby tego uniknąć należałoby ją pisemnie poinformować o bezterminowym zatrudnieniu.
W razie zatrudnienia w placówce niesamorządowej na podstawie przepisów KP, w sytuacji gdy ostatnia umowa nie została zawarta w okolicznościach wymienionych w art. 251 § 4 KP (m.in. na zastępstwo lub z obiektywnych przyczyn leżących po stronie pracodawcy, wskazujących na brak w oddziale przedszkolnym wolnego stanowiska nauczycielskiego na czas nieokreślony) i które dodatkowo powinny zostać wymienione w treści umowy o pracę (art. 29 § 11 KP), z dniem 1 września 2016 r. czwarta terminowa umowa o pracę przekształciła się w umowę na czas nieokreślony na podstawie art. 251 § 3 KP, o czym wystarczy poinformować pisemnie nauczycielkę. Jeśli natomiast zaistniała jedna z sytuacji uzasadniających zawarcie kolejnej terminowej umowy o pracę w oparciu o art. 251 § 4 KP , stosunek pracy nauczycielki zakończył się w dniu 31 sierpnia 2017 r. i pracodawca nie ma obowiązku ponownie jej zatrudnić od dnia 1 września 2017 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel we wrześniu i październiku, był zatrudniony na 15/18 średniorocznie i otrzymywał wynagrodzenie za 15 godzin gdy pracował rzeczywiście godzin 17. W listopadzie wymiar zatrudnienia zmienił się na pełen etat 18/18. Czy w związku z tym dyrektor może polecić do wypłaty wyrównanie za wrzesień i październik za 16 godzin wypracowanych a nie opłaconych? (po 2 godziny tygodniowo razy 8 tygodni).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie urlopu pracownika niepedagogicznego. Okresy pracy/nauki:
- umowa o pracę: 20.08.2007-30.10.2007
- staż zawodowy z Urzędu Pracy: 06.12.2007-05.06.2008
- staż zawodowy z Urzędu Pracy: 20.04.2009-19.10.2009
- studia licencjackie: 01.10.2008-20.07.2011
- umowa o pracę: 01-02.2010 - nadal.
Jaki wymiar urlopu przysługuje temu pracownikowi - 20 czy 26 dni? Od kiedy będzie przysługiwało 26 dni urlopu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyplomowaną nauczycielką języka polskiego. W ubiegłym roku szkolnym pełniłam funkcję p.o. dyrektora szkoły - do 31 czerwca, potem organ prowadzący przedłużył mi tę funkcję do 30 lipca 2015r. i nakazał w tym czasie przygotowanie inwentaryzacji szkoły do jej zdania nowemu dyrektorowi. W tej sytuacji należy mi się urlop uzupełniający. Ponieważ jestem jedyną polonistką w szkole, przygotowuję uczniów do sprawdzianu po klasie 6, jestem wychowawcą klasy 6, wystąpiłam do pracodawcy z wnioskiem o wypłacenie mi ekwiwalentu za ten urlop. Czy pracodawca ma prawo mi odmówić? Na jakiej podstawie prawnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące udzielenia dnia opieki zgodnie z art 188 KP. Czy jeżeli zatrudnienie jest w dwóch szkołach, to przysługują w jednej szkole 2 dni i w drugiej szkole 2 dni - razem 4 dni? (Mówimy o dwóch różnych płatnikach i umowach o pracę).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Bardzo dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi ekspertów.Bardzo proszę o wzory pism, związanych z przekształceniem szkoły podstawowej sześcioklasowej w ośmioklasową, które jako dyrektor szkoły mam przedstawić do 15 maja każdemu nauczycielowi. Proszę również o wzór umowy zmiany dla nauczyciela, którego chce przydzielić z etatu nauczyciela na etat świetlicy ze względu na organizacje pracy szkoły (mniejsza liczba klas I od nowego roku). Czy również pracownikom niepedagogicznym mam przedstawić na piśmie taka informację. I druga sprawa poproszę o wzory pisma skierowanego do związków zawodowych w związku z opiniowaniem arkusza organizacyjnego. Które informacje z arkusza mam podać do wiadomości czy tzw. płachtę ze wszystkimi przydziałami nauczycieli czy ogólnie? Podobnie jakie informacje mam podać na radzie pedagogicznej i czy opinia ma być w formie uchwały? (poproszę o wzór). Dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe