Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Poszukuje informacji nt. rozliczania w przedszkolu godzin ponadwymiarowych. Jakie obowiązują zasady? Przepisy prawne?
Godzina ponadwymiarowa (nadliczbowa) to przydzielona nauczycielowi godzina zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych właściwych dla danego pensum. Godziny ponadwymiarowe mogą być stałe i doraźne. W przypadku godzin doraźnych nie ma większych problemów przy wypłacie wynagrodzenia, gdyż należy się ono za efektywnie przepracowany czas. Inaczej jest w przypadku tzw. stałych godzin ponadwymiarowych, przydzielanych nauczycielowi na dłuższy okres. Z racji tego, że mają być one realizowane przez dłuższy czas, zdarzają się sytuacje, gdy te godziny ponadwymiarowe nie są realizowane np. w dni świąteczne i wolne od zajęć dydaktycznych.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z poźn. zm.) w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.
Zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j.Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.) organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego (gmina, miasto, powiat) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw. Szczegółowych rozwiązań w zakresie zasad wypłacania wynagrodzenia za tzw. nadliczbówki należy więc szukać w regulaminie obowiązującym na terenie gminy/miasta/powiatu prowadzącego daną szkołę.
Jednakże przepisy powszechnie obowiązujące zawierają w tej materii rozwiązania ogólne.
I tak, art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j.Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.) stanowi, że składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Takim składnikiem wynagrodzenia jest wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, gdyż wypłaca się je z dołu, na podstawie przepracowanych przez nauczyciela godzin. W podobnym tonie wypowiada się kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.), który w art. 80 wskazuje, że wynagrodzenie należy się za pracę wykonaną.
Wynika z tego, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe powinno być wypłacane jeżeli z tygodniowego rozliczenia wykonanych prac, ustalonego przez dyrektora szkoły wynika, że nauczyciel rzeczywiście wykonał pracę w wymiarze przekraczającym tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W oparciu o ustawę z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zwracam się z prośbą o pomoc w przygotowaniu wzoru wniosku (rozdział 5 ustawy), jak również informację czy możemy/powinniśmy pobierać opłaty, jeśli tak to za co, jakie i jak je wyliczać. Proszę również o informację o czynnikach, które są brane pod uwagę przy ustalaniu nakładanych opłat, informacji o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy wyrażenia zgody, umowę o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego, powody jej zawarcia oraz
wyniki oceny tej umowy, o ile taka umowa została zawarta (rozdział 2 ustawy). Proszę też o wszystkie istotne informacje, jakie powinny być zawarte na stronie BIPu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkołę podstawową, prowadzoną przez stowarzyszenie może w połowie roku przejąć gmina (w wyniku sytuacji wyjątkowej - nieukonstytuowanie się zarządu stowarzyszenia - brak kandydatur). Czy dyrektor szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie może pełnić funkcje w zarządzie stowarzyszenia (jaka jest podstawa prawna w obydwu przypadkach)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z zespołem Aspergera uczęszcza do klasy I gimnazjum ogólnodostępnej. Jak wyliczyć ile kosztuje godzina pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia z całym zespołem klasowym i tym uczniem mającym Aspergera, aby ściągnąć z płac dla nauczycieli pracujących z uczniami niepełnosprawnymi.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia kl. I (I etap edukacyjny) z niepełnosprawnością ruchową i mową dyzartryczną oraz o przykładowy ipet dla tego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowi zmieniającemu szkołę zakładamy nowy arkusz. Jak wygląda sytuacja z numeracją stron w arkuszu? Jeśli uczeń przyszedł do klasy czwartej, to czy oceny z klasy czwartej w nowej szkole wpisujemy w nowym arkuszu na stronie drugiej czy piątej? Jeżeli uczeń w trakcie nauki zmienił adres zamieszkania, czy dokonujemy korekty adresu w arkuszu ocen? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe