Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września w przedszkolu będę miała w jednej grupie 2 dzieci z orzeczeniem: 10 N i 05-R (niepełnosprawność ruchowa z afazją, drugie dziecko z niepełnosprawnością ruchową), proszę o wiadomość czy oprócz n. rewalidacji powinnam zatrudnić n. wspomagającego oraz czy n. po pedagogice specjalnej (edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną), ale nie mający ukończonych studiów na kierunku wychowania przedszkolnego może prowadzić rewalidację? W jakim wymiarze powinien być zatrudniony n. rewalidacji dla tej 2 dzieci (czy musi być przez wszystkie godziny pobytu dzieci we przedszkolu) i ile godzin powinien dyrektor przeznaczyć na rewalidację dziecka w przedszkolu?
Na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.), dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową (w tym z afazją) w przedszkolu ogólnodostępnym nie ma obowiązku, ale istnieje możliwość zatrudnienia tzw. nauczyciela wspomagającego (posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej) w celu współorganizowania kształcenia tych uczniów lub pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
W pytaniu nie podano, czy nauczyciel – oligofrenopedagog ukończył studia wyższe czy podyplomowe. Zajęcia rewalidacyjne może prowadzić przede wszystkim nauczyciel po studiach wyższych w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola, a więc co najmniej z tytułem licencjata - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Nauczyciel, który ukończył studia wyższe z edukacją niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną najprawdopodobniej nie ma ukończonych studiów z zakresu niepełnosprawności ruchowej, gdy terapia indywidualna dotyczy tylko osób z niepełnosprawnością intelektualną. Sama nazwa kierunku nie wskazuje na kwalifikacje z niepełnosprawności ruchowej. Ponadto po studiach podyplomowych na tym kierunku i bez kwalifikacji nauczyciela przedszkola nauczyciel nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 2 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia.
Nauczyciel zajęć rewalidacyjnych nie jest nauczycielem wspomagającym, nie uczestniczy więc w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli. Ponadto liczby godzin zajęć rewalidacyjnych nie określa ustawodawca, ponieważ jest ona uzależniona od indywidualnych potrzeb każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ustalonych na podstawie zaleceń z orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz od treści indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego każdego dziecka z orzeczeniem - § 5 pkt 1 i § 6 ust. 1 pkt 5 i ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. Bez znajomości zawartości ww. dokumentów niemożliwe jest udzielenie odpowiedzi, ile godzin zajęć rewalidacyjnych należy zorganizować dla dzieci z takim rodzajem niepełnosprawności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przedszkolu może działać społeczny inspektor BHP. Placówka nie ma środków na zatrudnienie takiego pracownika na etacie
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole nie zatrudnia kadry specjalistycznej do prowadzenia zajęć dla dzieci z orzeczeniem, oraz ze wczesnym wspomaganiem. czy takie rozwiązanie jest prawidłowe ewentualnie jak to rozwiązać mianowicie: Zajęcia w przedszkolu prowadzą nauczyciele z Poradni wyłonionej w drodze przetargu w Gminie . Poradnia ma podpisaną umowę z przedszkolem na prowadzenie zająć z zakresu wczesnego wspomagania i kształcenia specjalnego(orzeczenie o kształceniu specjalnym).. prowadzi dokumentację. czy taka forma pomocy psych. pedagogicznej jest zgodna z prawem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zaplanować w planie finansowym szkoły środki na szkolenia pracowników niepedagogicznych ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący szkołę przed utworzeniem Powiatowego Centrum Sportu na bazie obiektów sportowych szkoły powinien mieć opinię Rady Pedagogicznej , Rady Rodziców. Jeśli tak czy jest ona wiążąca w przypadku opinii negatywnej.
Dziękuje
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole w czasie strajku było 6 dni dodatkowo wolnych od zajęć dydaktycznych (egzamin gimnazjalny i ósmoklasisty), ustalonych zarządzeniem dyrektora z dnia 30 sierpnia 2018 r. zgodnie z &5 rozporządzenia MEN w sprawie organizacji roku szkolnego oraz ferie wiosenne. W związku z powyższym strajk przebiegał w dniach 8, 9, 24, 25,26 kwietnia. Czy potrącenia za strajk należy dokonać wyłącznie za te 5 dni?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe