Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września w przedszkolu będę miała w jednej grupie 2 dzieci z orzeczeniem: 10 N i 05-R (niepełnosprawność ruchowa z afazją, drugie dziecko z niepełnosprawnością ruchową), proszę o wiadomość czy oprócz n. rewalidacji powinnam zatrudnić n. wspomagającego oraz czy n. po pedagogice specjalnej (edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną), ale nie mający ukończonych studiów na kierunku wychowania przedszkolnego może prowadzić rewalidację? W jakim wymiarze powinien być zatrudniony n. rewalidacji dla tej 2 dzieci (czy musi być przez wszystkie godziny pobytu dzieci we przedszkolu) i ile godzin powinien dyrektor przeznaczyć na rewalidację dziecka w przedszkolu?
Na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.), dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową (w tym z afazją) w przedszkolu ogólnodostępnym nie ma obowiązku, ale istnieje możliwość zatrudnienia tzw. nauczyciela wspomagającego (posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej) w celu współorganizowania kształcenia tych uczniów lub pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
W pytaniu nie podano, czy nauczyciel – oligofrenopedagog ukończył studia wyższe czy podyplomowe. Zajęcia rewalidacyjne może prowadzić przede wszystkim nauczyciel po studiach wyższych w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola, a więc co najmniej z tytułem licencjata - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Nauczyciel, który ukończył studia wyższe z edukacją niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną najprawdopodobniej nie ma ukończonych studiów z zakresu niepełnosprawności ruchowej, gdy terapia indywidualna dotyczy tylko osób z niepełnosprawnością intelektualną. Sama nazwa kierunku nie wskazuje na kwalifikacje z niepełnosprawności ruchowej. Ponadto po studiach podyplomowych na tym kierunku i bez kwalifikacji nauczyciela przedszkola nauczyciel nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 2 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia.
Nauczyciel zajęć rewalidacyjnych nie jest nauczycielem wspomagającym, nie uczestniczy więc w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli. Ponadto liczby godzin zajęć rewalidacyjnych nie określa ustawodawca, ponieważ jest ona uzależniona od indywidualnych potrzeb każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ustalonych na podstawie zaleceń z orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz od treści indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego każdego dziecka z orzeczeniem - § 5 pkt 1 i § 6 ust. 1 pkt 5 i ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. Bez znajomości zawartości ww. dokumentów niemożliwe jest udzielenie odpowiedzi, ile godzin zajęć rewalidacyjnych należy zorganizować dla dzieci z takim rodzajem niepełnosprawności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych na końcu dokumentu należy wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa. Co w sytuacji, kiedy nie wiadomo, kto złożył podpis? Świadectwo kilka lat temu zostało wydane uczniowi, a placówka nie przechowuje kopii świadectw.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli ferie zimowe trwają od 30 stycznia do 12 lutego, to jak prawidłowo wyliczyć średnią feryjną godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw? Czy odrębnie za dni stycznia (czyli za okres od września do grudnia) i lutego (czyli za okres od września do stycznia, bez godzin średniej feryjnej za styczeń)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina prawidłowo nalicza dotacje dla przedszkola niepublicznego, działając w następujący sposób: gmina wylicza kwotę bazową jako wydatki bieżące ponoszone na przedszkola publiczne pomniejszone o przychody od rodziców. Otrzymaną różnicę mnoży przez 75%. Uchwała Rady Gminy określa podstawę naliczenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych jako 75% kwoty wydatków bieżących ponoszonych na przedszkola publiczne, nic nie mówi natomiast o pomniejszaniu wydatków bieżących o przychody od rodziców.
Proszę również o poradę, co powinien zrobić organ prowadzący przedszkole niepubliczne, jeśli działanie gminy jest nieprawidłowe - jak uzyskać wyrównanie dotacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe