Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od trzech lat pełnię obowiązki dyrektora szkoły podstawowej. Po wygranym konkursie burmistrz powierzył mi obowiązki na okres lat pięciu (do 31.08.2024 r.) oraz zostałam przeniesiona służbowo do nowego miejsca pracy (jestem nauczycielem dyplomowanym, zatrudnionym na podstawie mianowania). Obecnie gmina w ramach oszczędności planuje od roku 2024 zamknięcie dwóch szkół w gminie, tym mojej. Jakie są moje prawa wynikające ze stosunku pracy?
Z treści pytania wynika, że dyrektor szkoły jest zatrudniony na podstawie mianowania. Aktualnie trwa jeszcze kadencja dyrektora szkoły. Po zakończeniu kadencji dyrektora sprawujący funkcję nauczyciel nadal pozostaje w zatrudnieniu. Z dniem 01.09.2024 r. były już dyrektor szkoły będzie miał status i uprawnienia zwykłego nauczyciela mianowanego. Oznacza to, że w ruchu kadrowym na rok szkolny 2024/2025, przy założeniu, że szkoła nadal będzie funkcjonowała, należy uwzględnić tego nauczyciela w arkuszu organizacyjnym.
Ze statusem nauczyciela zatrudnianego na podstawie mianowania wiąże się stabilizacja zatrudnienia. W kontekście planowanego zamknięcia szkoły specjalny status nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowanie przekłada się na zwiększoną gratyfikację finansową związaną z przymusowym rozwiązaniem stosunku pracy. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) dyrektor szkoły w razie całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy. Na podstawie art. 20 ust. 2 zdanie pierwsze nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych w ust. 1, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
Kolejnym, jednakże słabszym uprawnieniem przewidzianym przez przepisy Karty Nauczyciela jest możliwość przeniesienia służbowego nauczyciela mianowanego na podstawie art. 18 ww. ustawy. Zgodnie z art. 18 ust. 1 nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej szkole, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko. Podkreślenia wymaga, że przepis ten nie nakłada na organ prowadzący obowiązku przeniesienia nauczyciela do innej szkoły. Wszystko zależy od możliwości zapewnienia zatrudnienia w innej szkole.
Jednocześnie należy wskazać, że organ prowadzący w przypadku likwidacji placówki nie ma prawnego obowiązku zapewnienia zatrudnienia wszystkim nauczycielom likwidowanej placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W dniu 9 stycznia 2018 r. nauczyciel wystąpił do dyrektora szkoły z wnioskiem o udzielnie urlopu dla poratowania zdrowia na okres wskazany w orzeczeniu lekarskim z dnia 21 grudnia 2017 r. tj. od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. Orzeczenie zostało wydane przez lekarza pediatrę, specjalistę medycyny rodzinnej.Co powinien zrobić dyrektor szkoły z wnioskiem o urlop zdrowotny, który ma rozpocząć się za kilka miesięcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, do kiedy dyrektor zatwierdza programy, a do kiedy podręczniki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor, w celu poprawy jakości pracy szkoły i umożliwienia uczniom lepszych warunków nauki, podjął decyzję o podzieleniu dwóch klas (55 osób) na trzy grupy na takie przedmioty jak: j.polski, matematyka, fizyka, chemia.
Ma na to zatwierdzone godziny w projekcie organizacyjnym, decyzję Rady Pedagogicznej. Uczniowie mają liczbę lekcji zgodną z ramowym planem nauczania. Czy coś jeszcze w takiej sprawie powinien zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni ma dyrektor szkoły na reakcję, na pismo, w którym nauczyciel zgłasza sprzeciw dotyczący nałożenia kary porządkowej upomnienia z art. 108 KP i art. 75 KN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Aneks do arkusza organizacyjnego w trakcie roku szkolnego musi być opiniowany przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe