Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od stycznia 2016r. zmieniają się przepisy dotyczące pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Z kim będzie mógł pracować oligofrenopedagog? Czy będzie mógł pracować z dzieckiem mającym autyzm i upośledzenie umysłowe?
1 września 2015r. weszło w życie nowe rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113).
Natomiast od 1 stycznia 2016r. wchodzi w życie jedynie § 7 ust. 2–6 tego rozporządzenia, w którym mowa jest, iż:
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo - OBLIGATORYJNIE!: nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta lub pomoc nauczyciela;
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niepełnosprawności niż autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone - za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać DODATKOWO!:
nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta lub pomoc nauczyciela;
Nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej:
prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET;
prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jak widać, powyższe rozporządzenie nie dotyczy kwalifikacji nauczyciela. Zatem oligofrenopedagog nadal ma uprawnienia zawodowe do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, więc może pracować z dzieckiem z niepełnosprawnościami sprzężonymi typu: autyzm + niepełnosprawność intelektualna.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podjęła u nas pracę nauczycielka znajdująca się od września b.r. w stanie nieczynnym (w który przeniósł ją dyrektor innej szkoły). A więc nie jest w stanie w chwili obecnej przedstawić mi świadectwa pracy, na podstawie którego mógłbym naliczyć jej wysługę lat. Czy dobrze rozumuję, że takowa jej się nie należy w zaistniałej sytuacji? A jeśli powinienem, to na jakiej podstawie? I druga sprawa. Czy zajęcia rewalidacyjne liczone są z 20/20 czy 18/18 jeżeli realizuje je nauczyciel np. j. polskiego mający dodatkowe kwalifikacje. Konkretnie: nauczycielka ma 16/18 j. polskiego i uzupełnia etat dwoma godzinami rewalidacji. Czy w tej sytuacji ma ona pełny etat, czy nie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce po urlopie macierzyńskim został udzielony urlop uzupełniający w wymiarze 56 dni. Koniec urlopu przypada na 14 stycznia 2021 r. ( w trakcie ferii zimowych). Urlop uzupełniający przypada na czas ferii. Czy ww. nauczycielce przysługuje dodatkowy urlop za czas ferii?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest magistrem edukacji wczesnoszkolnej. W 2001 r. ukończył kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczania języka rosyjskiego w szkole podstawowej i gimnazjum- 270 godz. Czy ukończony kurs daje uprawnienia do nauczania języka rosyjskiego w przyszłym roku szkolnym 2019/2020?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę udzielić nauczycielowi urlopu bezpłatnego na czas pełnienia funkcji dyrektora Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli - jest to biuro obsługujące kadry i księgowość wszystkich szkół w gminie. W myśl art. 17 ust. 2 KN wyraźnie mówi, że takiego urlopu można udzielić osobie, która nawiązuje stosunek pracy na podstawie wyboru. Co w takiej sytuacji, czy jest inny paragraf, aby takiemu nauczycielowi udzielić urlopu bezpłatnego na czas bycia dyrektorem w ZOSiP ? Czy powinnam rozwiązać z nim umowę o pracę w mojej szkole, aby mógł pracować w ZOSiP?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony na stanowisku pedagog specjalny na pół etatu tj. 10/20.
Dodatkowo otrzymał 8 godzin zajęć rewalidacyjnych.
Czy jego etat powinien być powiększony do 18/20, czy powinien mieć obliczone pensum łączone?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe