Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września rozpoczyna naukę w szkole uczeń, który przybył z Ukrainy do Polski po 24 lutego 2022 r. Ukończył szkołę podstawową w Polsce. Uczniowi przysługuje prawo do dodatkowej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez 24 miesiące. Od jakiego momentu mam liczyć te 24 miesiące – od daty przyjęcia od 1 września 2023 r. do "mojej" szkoły ponadpodstawowej czy uwzględnić również okres nauki języka polskiego w szkole podstawowej?
Na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi (nie tylko z Ukrainy), podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
Zgodnie z § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 z późn. zm.) w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej winien ocenić, czy uczeń pomimo dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w szkole podstawowej nadal zna język polski na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, tym razem w szkole ponadpodstawowej.
Wszak uczeń ukończył szkołę podstawową wraz z egzaminem ósmoklasisty i przeszedł pozytywnie rekrutację do szkoły ponadpodstawowej – według mnie powyższe pokazuje, że już nie trzeba w szkole ponadpodstawowej organizować dla niego dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Jeżeli jednak jest inaczej, to liczymy 24 miesiące od rozpoczęcia zajęć w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole dla dorosłych słuchacz może zrezygnować w dowolnym momencie z dalszej nauki, czy można go skreślić tylko w drodze decyzji administracyjnej? A jeżeli rezygnacja to proszę podać przepis prawa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy za rok 2018 r. organy prowadzące będą musiały wypłacać nauczycielom dodatek uzupełniający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisać do dziennika lekcyjnego w miejsce tematów lekcji, gdy cała klasa (z nieznanego powodu) nie była obecna w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem magistrem edukacji wczesnoszkolnej. Ukończyłam również podyplomowe studia z zakresu terapii pedagogicznej i zarządzanie oświatą. Czy z takimi kwalifikacjami mogę ubiegać się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (skład: przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe