Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Art. 22a sys. oświaty – „Dopuszczenie do użytku programu wychowania lub nauczania” – ust. 8 mówi o tym, że „nie stosuje się ust. 1–7 do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 zadania systemu oświaty pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe”. Czy sformułowanie „do indywidualnych programów” odnosi się indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych? Jeśli tak, to czy dla wychowanków ORW nie trzeba pisać programów wychowania i nauczania?
Należy rozróżnić różne programy regulowane prawem oświatowym. Przepisy art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327 nie dotyczą programów obowiązujących w OREW. Zgodnie z art. 22a ust. 1 UoSO, nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi publicznego przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy nie jest przedszkolem ani szkołą, pomimo że m.in. zapewnia realizację podstawy programowej – § 51 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606 ze zm.). Wynika z tego, że OREW nie ma obowiązku dopuszczenia do użytku program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w szkole. Na zasadzie dobrowolności możliwe jest opracowanie i dopuszczenie do użytku takich programów, zwłaszcza gdy taki wymóg nakłada na nauczycieli danej niepublicznej placówki jej statut (art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Inny charakter mają natomiast plany opracowywane dla poszczególnych wychowanków – indywidualne programy terapeutyczno-edukacyjne (dla osób objętych kształceniem specjalnym) oraz indywidualne programy zajęć dla wychowanków objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Natomiast te programy w żadnej jednostce oświatowej (także w publicznej szkole i przedszkolu) nie podlegają dopuszczeniu do użytku według regulacji powołanej na wstępie (art. 22a ust. 8 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gminie ma być reorganizacja. Przestanie istnieć zespół szkół i powstanie odrębna szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy jest możliwość powierzenia dyrektorowi likwidowanej szkoły podstawowej w tej samej stanowiska dyrektora szkoły podstawowej po rozdzieleniu zespołu szkół, a dyrektorowi zespołu szkół powierzenie funkcji dyrektora gimnazjum do wygaśnięcia kadencji obu dyrektorów. Czy muszą być konkursy i nie ma innej możliwości prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną zarządzenia wprowadzającego procedurę postępowania z pieczęciami urzędowymi oraz pieczątkami służbowymi w Zespole Szkolno-Przedszkolnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do oddziału przedszkolnego przy SP w roku szk. 2018/19 będą uczęszczać dzieci 5 i 6 letnie. Czy dopuszcza się (jeśli tak to ile godz.) łączenie zajęć z klasą I SP? Łączenie takie jest planowane ze względu na małą liczbę dzieci w tych oddziałach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel z dyplomem ukończenia studiów w zakresie nauczania początkowego ma kwalifikacje do uczenia w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe