Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony w placówce feryjnej w ośrodku terapeutyczno-wychowawczym na 6,5/18 na umowie "A" oraz 2/18 na umowie "B". Chcemy mu przyznać 2h zajęć terapeutycznych oraz 2h zajęć rozwijających kompetencje emocjonalnej do umowy A. Czy jest to zatrudnienie w placówce nieferyjnej oraz jak to uwzględnić, jeżeli chodzi o porozumienie zmieniające umowę o pracę i urlop wypoczynkowy?
Powierzenie dodatkowych godzin zajęć w placówce feryjnej stanowi kontynuację pracy w placówce feryjnej, skoro nie ulega zmianie pracodawca (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Niedopuszczalne jest więc powierzenie ich jako pracy w placówce nieferyjnej. W konsekwencji zwiększenie wymiaru zatrudnienia nie wpływa na zasady nabywania urlopu, ponieważ nauczyciel nadal będzie korzystał z niego w okresie ferii i w czasie ich trwania (art. 64 ust. 1 KN); w samorządowej placówce wymiar urlopu nauczyciela placówki feryjnej nie jest uzależniony od wymiaru zatrudnienia. Samo przydzielenie godzin już dotychczas było nieprawidłowe, ponieważ z nauczycielem i pracodawca powinna zostać nawiązana jedna umowa o pracę, skoro wykonuje ten sam rodzaj pracy (pedagogicznej) oraz na jednym stanowisku (z pensum 18- godzinnym). Również dodatkowe godziny powinny być powierzone w ramach jednego stosunku pracy za zgodą nauczyciela w pisemnej formie tzw. aneksu do umowy o prace lub porozumienia zmieniającego (art. 29 § 4 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm.), natomiast skoro pracodawca nieprawidłowo nawiązał dwie umowy o pracę, w tym stanie faktycznym zmianą zapewne obejmie umowę A. W porozumieniu zmieniającym należy wskazać wymiar nowych zajęć zwiększających wymiar etatu oraz co najmniej datę początkową ich przydzielenia, jeśli godziny nie są przydzielane na czas określony, a ponadto należy zawrzeć informację o podwyższeniu wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do nowego wymiaru etatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w piśmie do pracownika obsługi szkoły samorządowej dotyczącym zmiany (podwyżki) wynagrodzenia od 1 stycznia 2022 r. należy – jako podstawę prawną – podać wszystkie nw. akty prawne:
1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
2. rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. z dnia 15 września 2021,
3. regulamin wynagradzania pracowników obowiązujący w placówce?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwróciła się do mnie była nauczycielka o wydanie świadectwa pracy za okres od 21.08.1977 do 21.08.1978. Dostarczyła następujące dokumenty: akt nominacji na stanowisko nauczyciela od 21.08.1977 do 21.08.1979, pismo KO, w którym nie wyrażono zgody na przeniesienie do innej szkoły z dniem 21.08.1978 r. (nauczycielka jednak przeniosła się do innej szkoły za zgodą dyrektora, więc teczka akt osobowych powędrowała za nią), legitymację ubezpieczeniową ze stemplem szkoły z dnia 12.09.1977, a z kolejnej szkoły z datą 31.08.1978, oświadczenie o okresie zatrudnienia wraz z oświadczeniami świadków - dwóch emerytowanych nauczycielek, z którymi wówczas pracowała. Mam pewność co do daty rozpoczęcia pracy, bo jest odnotowana w akcie nominacji, natomiast nie wiem, czy mogę potwierdzić datę zakończenia pracy - 21.08.1978. Dodam, że nie ma żadnej dokumentacji dotyczącej wypłat z tego okresu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania po powrocie z urlopu dla poratowania zdrowia musi mieć takie same warunki pracy jak przed, nawet wówczas kiedy nastąpiły w szkole zmiany organizacyjne, np. zmniejszenie liczby oddziałów?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej szkoły , gdzie większość nauczycieli pracuje na części etatu. W większości są to nauczyciele z sąsiedniej szkoły. Bardzo proszę o podanie odpowiedzi: 1.Czy mogę w arkuszu organizacyjnym na następny rok szkolny zaplanować emerytów tj. : 2/18 godz. muzyka (Pan prowadzi jeszcze orkiestrę młodzieżową i szkolny zespół muzyczny w mojej szkole - w ramach umowy zlec. z gminą) i dla drugiej osoby 10/30 biblioteka. Są to osoby dyspozycyjne, oddane- umożliwiają spójność pracy szkoły. Czy jest podstawa prawna zakazująca zatrudniania emerytów? 2. Czy za zgodą dyrektora macierzystej szkoły mogę zatrudnić nauczyciela (zatrudnionego już na cały etat) na część etatu np. 5/18,6/18 i wykazać to już w arkuszu, nadmieniam, że nauczyciele ci dotychczas w ten sposób pracowali w mojej szkole?
- W przyszłym roku szkolnym 2019/2020 w szkole podstawowej będzie funkcjonował tylko jeden oddział przedszkolny
(obecnie są dwa oddziały dzieci 5-letnich i 6- letnich). W związku z powyższym nie planuję jednego nauczyciela w arkuszu organizacyjnym. Nauczyciel z umowa na czas nieokreślony poprzez mianowanie i ponad 30 letnim stażem pracy. Nauczycielka planuje skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych. Czy nauczycielce należy się odprawa w związku z likwidacja oddziału. Proszę o podstawę prawną i procedurę rozwiązania stosunku pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe