Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w chwili obecnej (od połowy marca do 8 czerwca) przebywa na zwolnieniu lekarskim. Lekarz prowadzący zaleca dłuższe leczenie, nauczyciel rozważa więc skorzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia. Nauczyciel w dniu 01.09.2007 r. został zatrudniony na 9/18 etatu na czas nieokreślony w szkole podstawowej, z dniem 01.09.2019 r. został przeniesiony do nowej szkoły podstawowej (ze względu na przekształcenie szkół w naszej miejscowości). W roku szkolnym 2021/2022, od 1 września otrzymał zatrudnienie w wymiarze 15/19 etatu, kilka dni później, w związku z zastępowaniem nieobecnego nauczyciela, zwiększono etat do pełnego wymiaru (20/20 etatu). Od 1 lipca przywrócone zostanie 15/19 etatu. Czy temu nauczycielowi przysługuje prawo do urlopu dla poratowania zdrowia? Z jaką datą mógłby skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Czy w czerwcu będąc zatrudnionym w pełnym wymiarze (z korzyścią dla nauczyciela), czy pod koniec sierpnia mając 15/19 etatu lub w dniu 01.09.2022 r. mając zaplanowane 10/19 etatu (z korzyścią dla szkoły i gminy)?
Zgodnie z art. 73 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu nieprzerwanie co najmniej siedmiu lat w szkole w wymiarze nie niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, albo udziela urlopu dla poratowania zdrowia na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku. Jak wynika z ww. przepisu przesłanki, które nauczyciel musi spełniać, żeby skutecznie ubiegać się o urlop dla poratowania zdrowia są następujące:
- zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony w momencie składania wniosku o udzielenie urlopu, bez znaczenia czy jest to zatrudnienie na podstawie umowy o pracę czy aktu mianowania,
- przepracowanie siedmiu lat w szkole, co dotyczy zatrudnienia w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć przez te siedem lat;
- przepracowanie nieprzerwanie siedmiu lat w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć bezpośrednio przed rozpoczęciem urlopu.
Z powyższych regulacji wynika, że podstawowym warunkiem formalnym uzyskania prawa do urlopu dla poratowania zdrowia, zgodnie z treścią art. 73 ust. 1 KN jest zatrudnienie w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony w momencie składania wniosku. Nauczyciel aktualnie jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy (20/20), ale jego zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy ma charakter tymczasowy. Nauczyciel nie spełnia przesłanki uprawniającej do urlopu dla poratowania zdrowia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący inny niż jst- stowarzyszenie prowadzący szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej przedstawia arkusz organizacyjny do zaopiniowania przez Kuratorium Oświaty? Czy dyrektor niepublicznej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej występuje do zakładowych organizacji związkowych o wydanie opinii dotyczącej arkusza organizacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący tj.gmina może zlecić świadczenie pracy przez nauczycieli publicznej szkoły podstawowej w okresie zimowej przerwy świątecznej /np. wigilii/ ?
Art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (ze zm.).
§ 1. Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
§ 3. 1. W szkołach:
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że zimowa przerwa świąteczna jest wprowadzona rozporządzeniem ministra.
Czy mam rozumieć ,że rozporządzenie ministra jest aktem wyższego rzędu niz gminy i podczas zimowej przerwy świątecznej nauczyciele nie pracują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ogłoszone konkursy nie wyłoniły dyrektora szkoły - nie było kandydatów.
Czy, aby powierzyć dotychczasowemu dyrektorowi pełnienie funkcji przez rok, musi mieć ten dyrektor aktualną ocenę pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w klasie 3 SP posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na chorobę, miało przyznane w tym roku szkolnym 2016/2017 nauczanie indywidualne. Jednak nie było w stanie opanować wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej. Rodzice podjęli decyzję o odroczeniu dziecka (po raz pierwszy), jakie dokumenty (poza wnioskiem rodziców, opinią nauczyciela i decyzję dyrektora szkoły) powinny znaleźć się w dokumentacji szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Przebywałam na dłuższym zwolnieniu lekarskim trwającym 1,5 roku. Do pracy wróciłam 1 marca 2012 r. Pełniąca obowiązki dyrektora pomyliła się i zajęcia pozalekcyjne, tj. koło informatyczne dla klasy VI wpisała do dziennika lekcyjnego, z którego uczniowie zostali ocenieni na I semester. W szkolnym planie nauczania informatyka kończy się w klasie V. Co mam w takim przypadku zrobić?
Pytanie 2:
Uczniowie klasy IV od 20 września 2011 r. posiadali zwolnienie z wychowania fizycznego. Pełniąca obowiązki dyrektora wydała decyzję o zwolnieniu uczennicy z tych zajęć, lecz na I sem nauczyciel w-fu wystawił jej ocenę z przedmiotu. P. o. dyr. nie zanegowała tego. Jak mam postąpić w tym przypadku - czy na koniec roku mam przepisać tę ocenę, czy napisać " zwolniona"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe