Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna, z przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowo ma ukończony kurs kwalifikacyjny (w 2008 r.) z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Czy taka osoba posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w publicznej szkole podstawowej?
Zgodnie z § 19 Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego stopnia na kierunku innym niż wymieniony w pkt 1 i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Specjalność ukończonego kierunku powinna zatem odpowiadać prowadzonym przez pedagoga zajęciom (kurs kwalifikacyjny nie wystarczy). Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa, co należy w szczególności do zadań pedagoga szkolnego:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem gimnazjum. W sierpniu 2016r. wygrałam konkurs na to stanowisko. Teraz nasze gimnazjum ma być włączone do szkoły podstawowej. Rozumiem, że z mocy prawa mam stać się tam wicedyrektorem. Czy mój dodatek funkcyjny i motywacyjny itp. się zmieni? Które z przywilejów dyrektora zachowam?
- Właściciel przedszkola niepublicznego jako organ prowadzący zatrudniający na podstawie Kodeksu pracy, ustalił pensum specjalistów tj. logopedy, pedagoga specjalnego i psychologa jako 22 godziny w tygodniu. Uprzejmie proszę o informację jaki dokument tj. zarządzenie, uchwała, oświadczenie powinien przedstawić wizytatorowi w przypadku kontroli z KO aby potwierdzić, że pensum to 22 godziny a nie 40?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy sformułować umowę o pracę dla nauczyciela tylko i wyłącznie na nauczanie indywidualne 10 godz. w tygodniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od 01.09.2016 r. do 30.06.2017 przebywał na urlopie bezpłatym, następnie były wakacje od 1.09.2017 r. do 30.06.2018 r. znowu przebywa na urlopie bezpłatnym. Czy należy się mu „13” za 2017 r.?
Zatrudnienie trwało lecz nauczyciel nie pracował efektywnie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający ukończone studia podyplomowe w zakresie historii może uczyć w ośmioletniej szkole podstawowej wos-u? W latach 1999-2007 uczył wos-u w gimnazjum, bo kwalifikacje uznał dyrektor szkoły, w aktach osobowych brak informacji o zbliżeniu lub uznaniu kwalifikacji.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe