Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel jest zatrudniony w bursie od 1987 jako wychowawca (30lat stażu). Od roku 2007 pracuje także w gimnazjum jako nauczyciel języka polskiego. We wszystkich zakładach pracy ma umowę zawartą na podstawie mianowania. W maju tego roku dyrektor bursy przedstawił nauczycielowi propozycję ograniczenia zatrudnienia do ½ etatu na podstawie art.22 ust 2 KN powołując się na fakt posiadania drugiego miejsca pracy. Jednocześnie wyznaczył termin dwóch dni na złożenie przez nauczyciela oświadczenia w tej sprawie. Nadmieniam, że nauczyciel ten jest nauczycielem dyplomowanym, wielokrotnie nagradzanym przez dyrektora i starostę, posiadającym pełne kwalifikacje do pracy w tej placówce, a dyrektor nigdy nie wnosił żadnych zastrzeżeń co do jego pracy. Nauczyciel jest zdyscyplinowany wykonujący w terminie wszystkie nałożone na niego zadania i sporadycznie korzysta ze zwolnień lekarskich, a jego absencja w pracy jest niższa niż innych pracowników. W związku z tym mam następujące pytania: 1. Czy dyrektor bursy miał prawo ograniczyć wymiar zatrudnienia temu nauczycielowi, powołując się tylko na fakt drugiego miejsca zatrudnienia, mimo iż w placówce pracują osoby z niższym stopniem awansu zawodowego (mianowani)i mniejszym stażem pracy(7lat)? 2. Czy kryterium posiadania drugiego miejsca zatrudnienia można uznać za wystarczające do ograniczenia wymiaru zatrudnienia? 3. Czy termin dwóch dni na złożenie oświadczenia jest terminem wystarczającym? 4. Czy jeżeli w następnym roku szkolnym nie zmieni się liczba grup młodzieży zamieszkującej w bursie to mają w tym przypadku zastosowanie przepisy art. 22 ust 2 KN. 5. Czy w wyniku ograniczenia zatrudnienia w bursie od 1.09.2016, nauczyciel może wskazać jako główne miejsce pracy gimnazjum i mieć tam naliczany dodatek za staż pracy? W bursie nie ma jasno zdefiniowanych kryteriów zwalniania pracowników lub ograniczania im wymiaru zatrudnienia, a dyrektor zdefiniował to kryterium po konkretnego nauczyciela. Jednocześnie informuję, że pismo dostarczone nauczycielowi zatytułowane „Propozycja ograniczenia zatrudnienia” nie zawiera terminu w jakim ograniczenie miałoby miejsce, oraz nie zawiera możliwości odwołania się. Nie poinformowano także związków zawodowych.
Ograniczenie wymiaru zatrudnienia na podstawie art. 22 ust. 2 KN może nastąpić tylko za zgodą nauczyciela (dlatego nie wymaga tzw. konsultacji związkowej z art. 20 ust. 5a – 5b KN, ani pouczenia o prawie odwołania się do sądu pracy) oraz jedynie w przypadku zaistnienia zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 1 pkt 2 KN). Posiadanie dodatkowego źródła dochodu nie stanowi powodu obniżenia zatrudnienia. Nauczyciel nie jest związany terminem udzielenia odpowiedzi podanym przez dyrektora, powinien jednak poinformować, że nie zgadza się na obniżenie wymiaru zatrudnienia, ponieważ nie przedstawiono zaistnienia zmian organizacyjnych, do których mógłby się odnieść.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie warunki muszą być spełnione, aby szkoła miała podstawę do zatrudnienia asystenta nauczyciela świetlicy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zwolnić nauczyciela dyplomowanego z 10-letnim stażem ze szkoły? Nie spełnia on oczekiwań rodziców, uczniów, współpracowników.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W ubiegłym roku szkolnym wychowawca w bursie, która jest placówką feryjną, w całości wykorzystał ferie zimowe, a w czasie wakacji przez 10 dni przebywał na zwolnieniu lekarskim (21-30 sierpnia 2018r.)
Czy wychowawcy w br. szkolnym należy się urlop uzupełniający?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy koniecznym jest, aby dyrektor szkoły NA PIŚMIE zawarł poszczególne dziedziny kierowania placówką oświatową, które powierza wicedyrektorowi? Czy koniecznym jest, aby wicedyrektor szczegółowe upoważnienie w tej sprawie miał na piśmie, czy też wystarczy USTNA FORMA powierzenia konkretnych obowiązków, np. nadzorowanie codziennego czasu pracy i realizacji planu urlopowego przez pracowników administracyjno-obsługowych zgodnie ze stosownymi przepisami w tym zakresie, częściowe powierzenie sprawowania czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego, nadzorowanie prawidłowego prowadzenia wewnątrzszkolnej dokumentacji wycieczkowej, itp.? Zgodnie z zapisami KN, czas pracy dyrektora szkoły, który jednocześnie jest nauczycielem, nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. Czy zgodnie z przepisami dyrektor lub wicedyrektor powinien być obecny na terenie placówki w czasie trwania zajęć organizowanych przez szkołę (obowiązkowych lekcji lub zajęć pozalekcyjnych, np. kół zainteresowań, zajęć wyrównawczych, gimnastyki korekcyjnej itp.)? Jeśli tak, to w jaki sposób należy zorganizować pracę szkoły zgodnie z przepisami, gdy nie ma fizycznej możliwości "zamknięcia" wszystkich zajęć z uczniami w ciągu 40 godzin zegarowych tygodniowo? Jeśli nie, to kto zgodnie z przepisami podejmuje decyzje na terenie szkoły w sytuacjach nagłych/nieprzewidzianych, gdy sytuacja taka nastąpi w czasie obecności uczniów w szkole, a dyrektora nie ma już w pracy? Czy nauczyciel ma prawo odmowy przyjęcia godziny zleconej (zastępstwo na lekcji) w sytuacji nagłej, gdy inny nauczyciel niespodziewanie poinformował szkołę np. o nieplanowanej wizycie u lekarza i związanym z nią zwolnieniem lekarskim, a to z kolei narzuca konieczność zapewnienia przez szkołę opieki uczniom?
- Od 1 września 2015 r. naszym organem prowadzącym jest organizacja pozarządowa. Jestem w placówce dyrektorem niepedagogicznym. Zastanawiam się nad dokumentacją związaną z ewidencją czasu pracy. Wszyscy pracownicy są zatrudnieni w oparciu o kodeks pracy, z tym że w regulaminie pracy nauczyciele mają prawo do 47 dni urlopu. Jak to wszystko opisywać i prowadzić ewidencje, może macie Państwo jakieś druki do tego ? Bądź jesteście je wstanie stworzyć ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe