Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego rozpoczął od września kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowania pedagogicznego. Czy nauczyciel może rozpocząć staż, jeżeli w szkole uczy 5 godzin historii i 19 godz. świetlicy.
Tak, może, pod warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa niżej. Warunkiem nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych oraz odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6 i w przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji. Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu ustala dyrektor szkoły po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Staż na nauczyciela kontraktowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, bez składania wniosku o rozpoczęcie stażu, chyba że nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po upływie 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Wtedy - zgodnie z art. 9d ust. 2 - nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca roku szkolnego. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje (z zastrzeżeniem ust. 3 art.10), i rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 10; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wygląda praca Internatu w porze nocnej?
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Za zgodą organu prowadzącego szkołę, w celu zapewnienia opieki w porze nocnej, w Internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
Ale czy wychowawcy nocnemu można wówczas przydzielić w którymś dniu tygodnia godziny dzienne, czy jak sama nazwa wskazuje muszą to być tylko godziny nocne.
Jeżeli w Internacie część godzin będzie realizowana przez wychowawcę w porze dziennej i nocnej to czy wówczas jest on nadal opiekunem nocnym?
Czy organ prowadzący skoro ma kompetencje przydzielić lub nie wychowawcę – opiekuna nocnego może zdecydować, że będzie to jedna osoba pomimo tego, że są w Internacie dwie grupy wychowawcze 70 osób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisać w arkuszu ocen dla ucznia kl I sp, który w następnym roku będzie kontynuował naukę w klasie I zgodnie z nowym rozporządzeniem i podjętą przez rodziców decyzją?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Która szkoła powinna wydać duplikat świadectwa ukończenia gimnazjum? Nadmieniam, że klasy gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej od tego roku szkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio ukazał się u Państwa na portalu poniższy artykuł, pytanie brzmi, dlaczego rewalidacja została bibliotekarzowi (to nie pedagog) policzona z pensum 22, przecież bibliotekarz może mieć przygotowanie do prowadzenia zajęć rewalidacji i wtedy zgodnie z Kartą Nauczyciela powinien mieć policzone pensum z 18, a nie 22.
Nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze godzin otrzymał 2 godziny rewalidacji w ramach nadgodzin. Z jakiego pensum powinno mu się liczyć rewalidację, z 30 czy z innego?
Nauczyciel zajmuje 2 stanowiska pedagogiczne – nauczyciela bibliotekarza z pensum 30-godzinnym oraz nauczyciela – specjalisty z pensum określonym przez organ prowadzący w wymiarze nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo (art. 42 ust. 3 lp. 10 i ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Zgodnie z art. 42 ust. 5c KN, nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. W związku z tym, że nie podano, jaki wymiar pensum obowiązuje nauczyciela-specjalistę zgodnie ze stosowną uchwałą organu prowadzącego, niemożliwe jest obliczenie indywidualnego dla danego nauczyciela wymiaru pensum łączonego, w ramach którego nauczyciel realizuje zajęcia biblioteczne oraz rewalidacyjne. Jedynie przykładowo można wskazać, że gdyby dla specjalisty organ prowadzący uchwalił maksymalny wymiar pensum wynoszący 22 godziny, wówczas wyliczenie byłoby następujące: (30 + 2) / (1 + 0,09) = 29,35, zaokrąglone w dół do 29, a więc nauczyciel realizowałby wymiar pensum łączonego 29 godzin i 3 godziny ponadwymiarowe, czyli zajęcia biblioteczne i rewalidacyjne realizowałby w ramach pensum 29-godzinnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokół z egzaminu poprawkowego musi być załączony do arkusza ocen ucznia, czy może być przechowywany w teczce z załącznikami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe