Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
DOKUMENT DO SPRAWDZENIA
ZAMÓW DOKUMENT
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na początku roku szkolnego rodzice ucznia złożyli oświadczenie, że dziecko nie będzie uczęszczało na religię. Obecnie (przed końcem semestru) rodzice zapytali, kiedy mają dostarczyć zaświadczenie z oceną z religii,-informując jednocześnie, że dziecko uczęszcza na religię przy kościele innego wyznania. Czy można uwzględnić taką ocenę w dokumentacji szkolnej i na świadectwie?
Zasady organizacji lekcji religii w szkołach określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 983).
Paragraf 1 tego rozporządzenia stanowi, że w publicznych szkołach podstawowych organizuje się naukę religii na życzenie rodziców.
Z kolei zgodnie z § 2 rozporządzenia szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału. Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje religii w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
Możliwa jest realizacja zajęć religii poza szkołą, w pozaszkolnym punkcie katechetycznym. Ocenę z religii uzyskaną w trakcie uczęszczania na religię poza szkołą należy traktować tak samo jak ocenę uzyskaną z zajęć religii organizowanych w szkole. Wpisuje się ją do dziennika lekcyjnego i arkusza ocen oraz na świadectwie szkolnym oraz wlicza również do średniej ocen. Mówi o tym wprost § 9 ust. 4 ww. rozporządzenia w następującym brzmieniu: „Uczniowie korzystający z nauki religii lub etyki organizowanej przez organy prowadzące szkoły (…) otrzymują ocenę z religii (etyki) na świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.”
Trzeba dopilnować tego, żeby opiekunowie prawni ucznia dostarczyli odpowiednie zaświadczenie wystawione przez katechetę.
W przedstawionej sytuacji należy potraktować postępowanie rodziców jako prawidłowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne może zakończyć się do końca lutego ostatniego roku nauki.Z związku z powyższym czy może się zakończyć np. 15 grudnia ostatniego roku nauki.
Czy w 4 klasie technikum I semestr może się zakończyć w grudniu? Przy takim podziale roku szkolnego na semestry faktyczna liczba tygodni jest równa w I i II semestrze (w II semestrze nastąpi zmiana ramowych planów nauczania). Proszę podać podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje przedmiot na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Poziom podstawowy realizowany jest w grupie oddziałowej,rozszerzony w ramach tzw. "międzyoddziału". Czy na koniec roku wystawić mu dwie oceny oddzielnie dla każdego poziomu i taki zapis przenieść na świadectwo promocyjne?
Ponadto:
1) w przypadku wystawienia jednej oceny z dwóch poziomów,gdy uczeń otrzymuje ocenę ndst z "podstawy" oraz wyższą z "rozszerzenia". Co wtedy, czy ma poprawkę?
2) uczeń jest nieklasyfikowany, np. z "podstawy" - jak wtedy liczyć frekwencję, skoro to jeden przedmiot?
3) uczeń otrzymał ocenę bdb z "podstawy", z "rozszerzenia", np. ocenę dst - "znika" mu wtedy ocena bdb, którą wypracował w klasie I.Jego koledzy z tego przedmiotu, którzy nie realizują "rozszerzenia" na świadectwie mają wyższe oceny z "podstawy", mimo, że zasób wiedzy naszego przykładowego ucznia jest większy, gdyż realizowany w rozszerzeniu. Zatem interpretacja jednej oceny jest krzywdząca dla ucznia.Jego koledzy z tego przedmiotu, którzy nie realizują "rozszerzenia" na świadectwie mają wyższe oceny z "podstawy", mimo, że zasób wiedzy naszego przykładowego ucznia jest większy, gdyż realizowany w rozszerzeniu. Zatem interpretacja jednej oceny jest krzywdząca dla ucznia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 16 stycznia br. rodzice uczennicy przepisali dziecko do innej placówki nie informując nas o tym wcześniej. Zebranie klasyfikacyjne w naszej szkole odbyło się 19 stycznia tego roku i w tym właśnie dniu matka poinformowała o dacie przeniesienia dziecka. Wystawianie ocen w naszej szkole było zaplanowane na dzień 16.01. Proszę o udzielenie pilnej odpowiedzi, czy uczennica owa podlega klasyfikacji w naszej szkole? (oceny semestralne są wpisane w dziennikach zajęć).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zmienić język wiodący po I etapie edukacyjnym? Np. z języka niemieckiego na język angielski? Czy jest to zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego, dotyczącą nauczania języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna opiniuje nagrody dyrektora? Czy opiniuje również nagrody burmistrza, wójta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe