Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola?
Konsekwencją obniżenia wieku obowiązku szkolnego jest wiele zmian legislacyjnych. Ważną dla rodziców najmłodszych uczniów jest zmiana wprowadzona ustawą z 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, która dopuszcza odroczenie obowiązku szkolnego po rozpoczęciu przez dziecko nauki w szkole. Wnioski w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego mogą spływać do dyrektora nawet do końca roku kalendarzowego. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola.
Informacja o gotowości szkolnej nie zawsze jest wystarczającą diagnozą
Niezbędnym krokiem poprzedzającym rozpoczęcie działań mających na celu odroczenie dziecku obowiązku szkolnego jest analiza jego gotowości szkolnej. Kluczowe znaczenie dla wyboru trafnej drogi edukacyjnej dziecka ma nauczyciel wychowania przedszkolnego, który na podstawie dokonanej diagnozy powinien właściwie pokierować rodzicami. Informacja o gotowości szkolnej przekazywana rodzicom w kwietniu nie jest wystarczającym rozwiązaniem. Ważne są także systematyczne, bieżące rozmowy i konsultacje w trakcie rocznego przygotowania przedszkolnego wspomagające właściwe wybory rodziców.
Rodzice mają czas na odroczenie do 31 grudnia
Kwestią różnicującą nowe rozwiązanie od poprzedniego jest wydłużenie terminu, w którym rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka. Dotychczas odroczenie dotyczyło roku szkolnego, w którym dziecko dopiero miało rozpocząć edukację, czyli rodzice składali wniosek do 31 sierpnia.
Aktualnie rodzice mogą składać wnioski w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat. Oznacza to, że odroczenie może nastąpić również wtedy, gdy dziecko już rozpoczęło naukę. Od 1 września 2014 r. graniczną datą złożenia wniosku jest 31 grudnia.
Procedura postępowania rodziców
W przypadkach uzasadnionych istotnymi przyczynami rodzice mogą wystąpić o odroczenie obowiązku szkolnego swojego dziecka.
W takiej sytuacji są zobowiązani do złożenia do dyrektora szkoły, do której dziecko zostało przyjęte (może to być dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, dyrektor innej publicznej szkoły podstawowej lub dyrektor niepublicznej szkoły podstawowej):
• wniosku o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego wraz z
• opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, założonej zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświatyoraz zatrudniającej pracowników mających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Gdy opinia jest niejednoznaczna...
Warto podkreślić, że opinia poradni nie zawsze będzie zawierała argumenty jednoznacznie wskazujące konieczność odroczenia obowiązku szkolnego. W tej sytuacji dyrektor szkoły powinien we współpracy z rodzicami dziecka zebrać dane pozwalające zająć właściwe stanowisko. Dyrektor bez zgody rodziców nie może pozyskiwać danych o dziecku z przedszkola/oddziału przedszkolnego, w tym informacji o gotowości szkolnej.
Obowiązek szkolny dzieci z orzeczeniem
Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat. Także w takim przypadku rodzice dzieci muszą złożyć do dyrektora szkoły:
• wniosek o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego, do którego dołączą:
o opinię poradni stwierdzającą zasadność odroczenia na dany okres, a ponadto
o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które uprawnia do ewentualnego odroczenia do 8. roku życia.
Procedura postępowania dyrektora szkoły
Decyzja w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego jest decyzją administracyjną wydawaną zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (dalej: kpa). Organem wydającym decyzję jest dyrektor szkoły.
Dyrektor wydaje decyzję bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od złożenia przez rodziców wniosku.
Jakie informacje dyrektor powinien zawrzeć w decyzji?
Decyzja administracyjna, zgodnie z art. 107 § 1 kpa, powinna zawierać:
• oznaczenie organu administracji publicznej (dyrektor szkoły);
• datę wydania;
• oznaczenie strony lub stron (rodzice dziecka);
• powołanie podstawy prawnej (art. 16 ust. 3 ustawy o systemie oświaty);
• rozstrzygnięcie;
• uzasadnienie faktyczne i prawne;
• pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie (do Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji);
• podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji;
• a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Jak dostarczyć decyzję?
W myśl art. 109 § 1 kpa decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego lub o odmowie odroczenia doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zadania gminy
Dziecko, które nie rozpocznie obowiązku szkolnego w wieku 6 lat, kontynuuje przygotowania przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do kontynuowania przygotowania przedszkolnego jest zadaniem gminy.
Jeśli odroczenie nastąpi po okresie rekrutacji do szkół i przedszkoli (np. w trakcie roku szkolnego) może się okazać, że w przedszkolu, do którego dotychczas uczęszczało dziecko, nie ma już miejsca. W takiej sytuacji gmina i tak jest zobowiązana wskazać miejsce dla dziecka w innej placówce.
Rzeczywista potrzeba dziecka czy decyzja podjęta na fali medialnej akcji?
Z uwagi na najlepiej pojęty interes dziecka rolą instytucji jest pomoc rodzicom w podjęciu odpowiedzialnych kroków dotyczących edukacji ich dzieci. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy pod wpływem emocji, namowy innych rodziców, nierzetelnych informacji od nauczycieli wychowania przedszkolnego będą podejmowane działania, których konsekwencje poniosą dzieci.
Odraczanie obowiązku szkolnego już po rozpoczęciu nauki powinno stanowić wyjątkowe rozwiązanie, którego uzasadnienie nie budzi żadnych wątpliwości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecku 6-letniemu, które uczęszcza do publicznego przedszkola posiadającego OPINIE O WCZESNYM WSPOMAGANIU ROZWOJU przysługuje LEGITYMACJA przedszkolna dla niepełnosprawnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła Publiczna ma obowiązek zapewnienia opieki uczniom nie biorącym udziału w wycieczce/wyjściu w przypadku, gdy pozostali uczniowie tej klasy udają się na wycieczkę, podczas której realizuje się wymagania podstawy programowej (np. wyjście do teatru, muzeum, zielona szkoła)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Intendentka w szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi, zatrudniona na czas nieokreślony - staż 42 lata, nabyła uprawnienia emerytalne w czerwcu 2018 r., ale chciała pracować dalej. Planowała odejście na emeryturę w lipcu 2020 r.
W obecnym czasie przebywa na zwolnieniu lekarskim od 26.04.2020 r. do 25.05.2020 r. Poinformowała, że ze względu na stan zdrowia, nie wróci już do pracy i będzie kontynuować zwolnienia lekarskie.
W dniu 23.04.2020 r. złożyła wniosek o rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron z dniem 24 lipca 2020 r.
W dniu 4 maja 2020 r. przekazała zmieniony wniosek o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron z dniem 26.05.2020 r., gdyż stwierdziła, że będzie to bardziej korzystne dla wysokości jej przyszłej emerytury.
Proszę o podanie i omówienie przepisów prawnych w tym zakresie oraz pomoc w kwestii decyzji i działań (rodzaj dokumentów, jakie musi przekazać pracownikowi oraz wysokość odprawy emerytalnej itp.), jakie powinien podjąć dyrektor placówki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty w szkole może sprawdzić organ prowadzący. Czy kierownik zespołu obsługi jest upoważniony do sprawdzania akt osobowych pracowników szkoły? Czy organ prowadzący jest upoważniony do kontroli dziennika zajęć prowadzonych przez nauczyciela przyznanych z organu prowadzącego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako niepubliczny punkt przedszkolny jesteśmy zobowiązani do odbywania zebrań pracowniczych i ich protokołowania? Jeśli tak, to jak często? Czy ewentualny protokół ma mieć formę taką, jak protokół rady pedagogicznej, jeśli nie to jaką?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe