Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na ile części powinien być podzielony dzień w przedszkolu na 3 czy 5 części? Co powinny zawierać poszczególne części?
Obowiązujące przepisy nie określają szczegółowo organizacji dnia w przedszkolu. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977z późn. zm. określa jedynie tygodniowy rozkład zajęć, zgodnie z którym: 1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela); 2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.); 3) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego; 4) pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne), pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
Skoro obowiązuje tygodniowe rozliczenie czasu pracy przedszkola z dziećmi, nie wszystkie dni muszą być tak samo zaplanowane, jeśli chodzi o przeznaczanie czasu na poszczególne rodzaje zajęć. Organizacja powinna być uzależniona od możliwości placówki, potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców. W publicznych przedszkolach organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady dopuszczalnej liczby dzieci w oddziale oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci, zgodnie z regulacjami dotyczącymi podstawy programowej (§ 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). W niepublicznym przedszkolu zasady planowania dnia, jako kwestie organizacyjne, a także obowiązki i uprawnienia nauczyciela, dyrektora i ewentualnie innych organów, określa statut danego przedszkola (art. 84 ust. 2 pkt 3-5 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam serdecznie,
Czy ocena z religii, j. angielskiego i zajęć komputerowych w klasach I-III szkoły podstawowej powinna być oceną opisową?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który ma 12h i pracuje cztery dni w tygodniu, ma obowiązek uczestniczyć w radzie podsumowującej pierwsze półrocze, wypadającej w dzień, w który nie ma zajęć edukacyjnych w szkole?
Bardzo proszę o pilną informacje z podstawą prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy obecności ucznia realizującego ścieżkę edukacyjną, czy uczeń ten ma mieć odnotowywana obecność na danej lekcji w dzienniku lekcyjnym klasy jeżeli w tym czasie ma zajęcia indywidualne z innego przedmiotu. A co z obecnością ucznia wyjeżdżającego na zawody, konkursy czy w dzienniku odnotowuję obecność na poszczególnych zajęciach lekcyjnych w tym dniu i na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoba fizyczna jest jednocześnie organem prowadzącym Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną i Niepubliczne Przedszkole. Czy powyższa poradnia może wystawiać rachunek za konsultacje specjalistów np. psychologa i logopedy realizowanych dla dzieci uczęszczających do przedszkola? Czy przedszkole może przedstawić taki rachunek do rozliczenia wydatkowania dotacji oświatowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przyjmując ucznia z ośrodka wychowawczego czy możemy prosić od wychowawców/prawnych opiekunów takich danych dziecka jak: imiona, nazwiska i adresy rodziców dzieci, czy mają prawa rodzicielskie. Jakie dane wpisujemy do księgi uczniów; dane rodziców (którzy mogą mieć ograniczone prawa rodzicielskie i ich adresy czy też prawnych opiekunów np. ustanowionych sądownie)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe