Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy zatrudnienia nauczyciela na stanowisku pedagoga specjalnego w szkole podstawowej. Pani ukończyła studia 5 letnie edukacji wczesnoszkolnej (nauczanie początkowe) w 1995 r. Posiada również studia podyplomowe z zakresu edukacji włączającej i integracyjnej. Czy w rozumieniu przepisem mówiącym, że „stanowisko pedagoga specjalnego może zajmować osoba, która ukończyła pięć lat studiów na kierunku pedagogika oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub studia podyplomowe z edukacji włączającej, oczywiście, musi także legitymować się przygotowaniem pedagogicznym” spełnia warunki do zatrudnienia na tym stanowisku po 2026 r.?
Według aktualnego stanu prawnego, po dniu 31 sierpnia 2026 r. nauczycielka nie będzie miała kwalifikacji pedagoga specjalnego w szkole podstawowej. Na podstawie § 40 ust. 1 w zw. z § 4 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102), do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku zgodnym (specjalności zgodnej) z zajęciami w tej szkole, ma przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Nauczycielka po studiach magisterskich z edukacji wczesnoszkolnej (czyli z kwalifikacjami do pracy w szkole podstawowej), studiach podyplomowych z edukacji włączającej i z przygotowaniem pedagogicznym może zajmować stanowisko pedagoga szkolnego do dnia 31 sierpnia 2026 r., ponieważ po tym terminie wymagane jest posiadanie do pracy w szkole podstawowej ukończonych studiów wyższych w zakresie pedagogiki i dodatkowo studiów podyplomowych z pedagogiki specjalnej (§ 28 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. rozporządzenia), a w związku z tym niewystarczające będzie posiadanie ukończonych studiów z edukacji wczesnoszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 3. Pani woźna (zatrudniona od 1 kwietnia 2014 r. do teraz) od 14 lipca 2021 r. do 10 stycznia 2022 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, od 11 stycznia 2022 r. do 5 stycznia 2023 r. przebywała na świadczeniu rehabilitacyjnym. Na początku listopada u pracownika została przeprowadzona operacja. W związku z tym, iż po 5 stycznia 2023 r. pracownik nie rokował powrotu do pracy (zbyt krótki okres po operacji), pracownik uzyskał półroczną rentę z tytułu czasowej niezdolności do pracy z ZUS. Natomiast w zakładzie pracy od 6 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r. przebywa na urlopie bezpłatnym. Pracownik zamierza wrócić do pracy jednak noga nie jest do końca sprawna. Po urlopie bezpłatnym pracownik będzie wykorzystywał urlop wypoczynkowy.
1. Kiedy powinnam wydać skierowanie do lekarza medycyny pracy? W trakcie urlopu bezpłatnego czy urlopu wypoczynkowego?
2. Co jeśli lekarz medycyny pracy nie orzeknie, że pracownik jest zdolny do pracy? Jak wtedy rozwiązuje się umowę? Czy obowiązuje okres wypowiedzenia?
3. Jaką przyczynę rozwiązania wpisuje się w świadectwie pracy? Jaka jest podstawa prawna?
4.Czy pracownikowi należy się odprawa?
5. Pracownik ma 68 dni urlopu wypoczynkowego. Czy w razie rozwiązania umowy (ze względu na brak orzeczenia lekarskiego) należy zapłacić ekwiwalent za całość urlopu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź - Nauczyciel przepracował 7 lat. Od 1 września 2017r. będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy od 1 września 2017r. może skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Jeśli nie to od kiedy i z jaką datą ma przedstawić zaświadczenie lekarskie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę skorzystać przy zatrudnieniu nauczyciela mianowanego na czas określony (na 2 lata )z art. 10 ust 7 KN? Ten nauczyciel po 2 latach będzie uzupełniał u mnie etat, ponieważ nie będzie już klas gimnazjalnych. Proszę o odpowiedź.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy wicedyrektorowi szkoły, który musi pracować w dwóch budynkach oddalonych od siebie przysługuje ryczałt za dojazdy służbowe? Jakie są zasady jego przyznawania?
Podobna sytuacja jest w przypadku pracownika administracji, który jest zobowiązany dojeżdżać do Zespołu Obsługi Szkół w celu przekazywania dokumentacji szkolnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.09.2013r. do 31.08.2018r. pełnię funkcje dyrektora wygaszanego gimnazjum. Od 01.09.2018r organ prowadzący zamierza dalej powierzyć mi obowiązki dyrektora do czasu wygaszenia szkoły. Jako dyrektor realizowałam pensum 8/18. Rozumiem, że pozostałych 10 godzin, z których mogę być tygodniowo rozliczana powinnam przeznaczyć na zarządzanie szkołą. W ubiegłym roku szkolnym obniżono mi dodatek funkcyjny z uwagi na zmniejszenie liczby oddziałów i tym samym zmniejszony zakres czynności administracyjnych i kierowniczych. Domniemam, że po powierzeniu pełnienia obowiązków dyrektora moje pensum nie ulegnie zmianie lecz zostanie mi obniżony dodatek funkcyjny z powodów przedstawionych powyżej. Obecnie otrzymałam również propozycję zatrudnienia od 01.09.2018r. jako specjalista ds. oświaty w urzędzie miasta w innej miejscowości (inny organ prowadzący). Czy podjęcie dodatkowej pracy na tym stanowisku np. w wymiarze ½ etatu w takim przypadku jest możliwe, czy wymaga zgody organu prowadzącego oraz czy nie stoi w sprzeczności z pełnieniem obowiązków dyrektora, gdzie zakładając, że na terenie szkoły będę przebywała np. 3 godz. 45 min. każdego dnia, czyli ponad wymagane pensum 18/18? Bardzo proszę o pilne wskazanie możliwości rozwiązania tej sprawy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe