Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić? Ta uczennica ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna i ruchowa).
Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca bieżącego roku szkolnego 2016/17 uczniom niepełnosprawnym, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o 1 rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w szkole podstawowej - nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie trzeciej lub w klasie szóstej, czyli w klasach kończących dany etap edukacji. To oznacza, że w klasie I lub II, IV lub V taką decyzję można podjąć w każdym momencie, np. w marcu, kwietniu, maju lub w czerwcu. Aby to uczynić wymagana jest:
1. uchwała rady pedagogicznej - decyzja rady pedagogicznej powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej ucznia – zapis w protokole posiedzenia rady pedagogicznej, zasady podejmowania uchwały zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej,
2. opinia zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem pozytywnie odnosząca się do zamiaru wydłużenia etapu (protokół ze spotkania zespołu, stanowisko zespołu wyrażone w formie opinii),
3. potwierdzenie zgody rodziców na wydłużenie etapu edukacyjnego lub wniosek rodziców, kiedy to z ich inicjatywy rozważana jest decyzja w powyższej sprawie.
Ponadto w arkuszu ocen należy wpisać informacje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki (data i numer uchwały rady pedagogicznej, rok szkolny). Informacje dotyczące wydłużenia etapu edukacyjnego oraz dalsze działania wobec ucznia powinny również znaleźć odzwierciedlenie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET), który powinien być zmodyfikowany odpowiednio do potrzeb ucznia. Udokumentowane powinny być również działania związane z jego realizacją (dzienniki zajęć, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia itp.) W odniesieniu do ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, nie stosuje się trybu klasyfikacji rocznej i promocji w wydłużonym roku nauki – uczeń nie otrzymuje w związku z tym świadectwa.
Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z późniejszymi zmianami) - § 5
WAŻNE: Od 1 września 2017r. wejdą w życie nowe regulacje prawne dotyczące także wydłużenia okresu nauki. Planowana jest możliwość dwukrotnego wydłużenia na etapie edukacji w klasach IV-VIII.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poniższe pytania dotyczą liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, forma zaoczna, e-learning, szkoła niepubliczna z uprawnieniami szkoły publicznej. 1. Co można opłacać z konta dotacji otrzymywanej ze starostwa poza wynagrodzeniami nauczycieli i podatkiem PIT-4; 2.Czy prawo reguluje kwestię wysokości wynagrodzenia dyrektora takiej szkoły, jeśli jest on również jej właścicielem, a szkoła utrzymuje się wyłącznie z dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest forma usprawiedliwienia uczniów młodocianych nie mających 18 lat z zajęć lekcyjnych? Czy to ma być forma zaświadczenia lekarskiego czy zgłoszenie rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor gimnazjum zwalnia ucznia z wf na podstawie zwolnienia pisemnego rodzica (zwol.z jednej lekcji) i jak reagować po 1.09.2015 na zwolnienia całoroczne wystawione przez lekarzy bez wskazania powodu ani wskazań możliwych ćwiczeń ucznia na lekcji wf? Jak interpretować nowe rozporządzenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko 5-letnie uczęszczające w roku szkolnym 2014/2015 do oddziału przedszkolnego posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym i ma upośledzenie w stopniu lekkim. Rodzic twierdzi,że obecnie już takiego upośledzenia nie ma i pójdzie do kl.I. Czy może zaistnieć taka sytuacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki nieferyjnej może odmówić nauczycielowi urlopu z tytułu opieki nad dzieckiem? Podanie wpłynęło mailem bez uzgodnienia z przełożonym terminu. Wcześniej dyrektor informował n-li, że ma problemy z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania placówki ze względu na braki kadrowe i urlopy wypoczynkowe innych pracowników.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe