Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytania dotyczące statutu szkoły: 1) Jaka jest procedura uchwalania statutu ośmioletniej szkoły podstawowej? 2) Czy organizacje związkowe (ZNP) mają kompetencje i obowiązek opiniowania statutu szkoły? 3) Czy statut ośmioletniej szkoły podstawowej uchwalony po 30 listopada 2017 należy przekazać do organu prowadzącego i kuratorium? Proszę o wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej we wspomnianych kwestiach.
W sytuacji opisanej w pytaniu, należy wydać jednolity tekst statutu wg procedur przewidzianych w końcowych ustaleniach aktualizowanego statutu.Projekt zmian opracowuje reda pedagogiczna na podstawie kompetencji ustawowych, następnie je uchwala.Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia douchwalenia radzie szkoły lub placówki.Żadne związki zawodowe nie posiadają kompetencji, o których mowa w pytaniu.Niektóre organy nadzoru pedagogicznego oraz organy prowadzące nie wymagają udostępniania znowelizowanego dokumentu, związku z tym należy zasięgnąć informacji we właściwych organach. Ponieważ statut jest dokumentem podlegającym upublicznianiu, jest bowiem aktem prawa wewnątrzszkolnego, należy je opublikować w sposób opisany w statucie.
Podstawa prawna:USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (ze zm.), w szczególności art. 72.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy publiczna szkoła podstawową. Zasięgnęliśmy opinii rodziców, że jest potrzeba utworzenia szkoły językowej. Jakie kroki należny podjąć aby przekształcić zwyczajną szkołę podstawową w dwujęzyczna szkołę.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Witam! Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1)każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii 3)projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ile lat obowiązuje w szkole program wychowawczy i profilaktyczny? Czy jest obowiązek co roku te programy ewaluować i we wrześniu przyjmować nową uchwałą? Jeśli tak, to czy ma to być uchwała Rady Rodziców czy Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie, Jak wprowadza się do obowiązywania w placówce regulaminy, a jak procedury w zespole szkolno-przedszkolnym? Mam na myśli np. regulamin wypłacania motywacyjnego dodatku, dysponowania środkami na doskonalenie zawodowe itp.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałam zapytać, czy w państwa propozycji arkusza organizacyjnego szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjum na kolejny rok, jest prawidłowo wpisana liczba godzin biologii w klasie VII jako 1. Czy nie powinno być 2. Czy w przypadku, jeśli nie ma u nas klas gimnazjalnych ten arkusz jest dobry dla nas, oczywiście po odrzuceniu klas II i III gim. Czy liczba godzin będzie taka sama? Dziękuję za szybką odpowiedź.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe