Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Lekcje biblioteczne.Czy obowiązują tzw. lekcje biblioteczne ,które mają prowadzić nauczyciele bibliotekarze- jaka jest podstawa prawna?
Lekcje biblioteczne są jedną z podstawowych form dostarczania informacji o funkcjonowaniu, zbiorach i ofercie biblioteki. Uczą także korzystania ze źródeł oraz pozyskiwania potrzebnych informacji. Pomagają w przygotowaniu uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i
mogą być wykorzystane jako pomoc na zajęciach z różnych przedmiotów i na poszczególnych
etapach kształcenia. Rozwijają i utrwalają podstawowe nawyki czytelnicze, kształtują umiejętność rozumienia tekstu, potrzebę i umiejętność pięknego czytania, rozumienia znaczenia mediów jako środków pośredniczących w procesie komunikowania się a także medialności jako oddziaływania społecznego.
Skuteczność procesu edukacyjnego rozumiana jako zdobywanie i pogłębianie wiedzy według założonego programu edukacyjnego wymaga systematycznego korzystania z wielu źródeł informacji, zarówno tych tradycyjnych takich jak książka, jak i z nowoczesnych źródeł multimedialnych. Dobrze ukształtowany nawyk korzystania z lektury w realizowaniu własnego warsztatu pracy poznawczo
- intelektualnej jest koniecznym warunkiem wspomnianej skuteczności. Niemniej ważne są umiejętności wyszukiwania, porządkowania, przetwarzania i rozsądnego zastosowania informacji pozyskanej z różnych źródeł z wykorzystaniem dostępnych technologii informacyjnych.
Nie ma przepisów, które regulowałoby zasady organizacji w szkole lekcji bibliotecznych. Szkoła sama ustala, czy i w jaki sposób będą one realizowane.
Statut szkoły określa zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z jej potrzebami (podstawa prawna dla szkoły podstawowej: § 8 ust.1 zał. nr 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624 z późn. zm.), w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
Statut szkoły powinien także określać zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
Ponadto w podstawie programowej kształcenia ogólnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012r. poz.977 z późn.zm.) w załączniku nr 2 określone zostały obowiązki nauczycieli w zakresie najważniejszych zadań szkoły podstawowej. Wśród nich wymienia się:
1) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów,
2) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnych poprzez stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
Realizację tych zadań powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.
Niektóre zajęcia mogą być przeprowadzane w bibliotece przez nauczyciela przedmiotu lub przez bibliotekarza, lub wspólnie. W planie dydaktycznym szkoły należy określić, czy (i ewentualnie na jaki temat oraz ile godzin w poszczególnych klasach) nauczyciel bibliotekarz prowadzi zajęcia dydaktyczne z uczniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zrzec się części funduszu socjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poświadczanie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem. Proszę o informację, czy w przypadku, gdy ustawodawca pisze o poświadczeniu kopii za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły - bez wyraźnego wskazania: "lub osoba przez niego upoważniona", kopię za zgodność powinien poświadczać wyłącznie dyrektor szkoły?
Zapisy np w: § 9 ust.1 pkt 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz 1574); § 14 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz 1646).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak w praktyce zorganizować zajęcia w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla ucznia klasy I szkoły podstawowej, który otrzymał opinię z poradni? Poradnia wskazała zakres, w ktorym uczeń nie może brać udziału w zajęciach wspólnie z oddziałem - są to edukacje polonistyczna, matematyczna i przyrodnicza oraz język obcy. Nasuwają się więc pytania:
1. Czy należy przez to rozumieć, że zajęcia w ramach tych edukacji powinny odbywać się wyłącznie indywidualnie?
2. Skoro dyrektor ma ustalić wymiar godzin to czy oznacza to,że ustalony wymiar nie musi odpowiadać liczbie godzin z ramowego statutu?
3. Jeśli ZŚK ma być organizowana z godzin do dyspozycji dyrektora, (których już w tym roku szkolnym nie ma) to skąd wziąć na to środki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy rejestracji danych w GIODO. Wg naszych informacji zmienił się zakres danych osobowych, które szkoła podstawowa musi zgłosić do GIODO - oprócz zbioru danych o dzieciach realizujących obowiązek szkolny w innych szkołach. W związku z tym mam pytanie jakie to muszą być zgłoszone inne zbiory danych osobowych do GIODO, gromadzone w szkole podstawowej. Czy jest obowiązek przeszkolenia specjalistycznego w zakresie ochrony danych osobowych i ich przetwarzania dla całej rady pedagogicznej i pracowników administracji z koniecznością otrzymania zaświadczenia o ukończonym szkoleniu. Czy wystarczy wewnętrzne szkolenie przez dyrektora szkoły w w/w zakresie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe