Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy należy podjąć uchwałę rady pedagogicznej opiniującą przedmioty na poziomie rozszerzonym? Czy uchwały numerujemy w okresie roku szkolnego czy kalendarzowego?
Zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. rada pedagogiczna opiniuje zagadnienia dotyczące organizacji pracy szkoły, natomiast nie określa żadnych terminów podejmowania uchwał w tym przedmiocie. Również załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), które przewidują opiniowanie przez radę pedagogiczną przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym, nie wskazują terminu wydania tej opinii. W praktyce najczęściej takie uchwały są podejmowane przed sporządzeniem projektu arkusza organizacji szkoły. Ustawa PO w ogóle nie określa zasad numerowania uchwał rady pedagogicznej, ponieważ powinny one zostać przyjęte przez ten organ w regulaminie rady pedagogicznej, wprowadzanym na podstawie art. 73 ust. 2 PO. Bez znajomości regulaminu nie można rozstrzygnąć, czy uchwały rady pedagogicznej powinny być numerowane w roku szkolnym, kalendarzowym, czy według jeszcze innej metody.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wobec uczenia, który dopuścił się cyberprzemocy, szkoła zastosowała procedury cyberprzemocy, agresji. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zaproponowano rodzicom kontrakt współpracy, prosząc o ewentualne uwagi i propozycje. Rodzic uważa, że nie ma podstaw zawierania kontraktu, wystosował pismo dotyczące „wezwania do zaniechania naruszeń dóbr osobistych, udostępnianie danych osobowych”. Rodzic uważa, że „w sposób bezprawny dyrektor narusza dobra osobiste rodziny i dziecka”. Jest to roszczeniowy rodzic i odmawia współpracy. Rodzic już składał skargę do KO (zbadano sprawę, nie wydano zaleceń, dyrektor działał prawidłowo). Teraz matka straszy dyrektora odpowiedzialnością cywilną i karną oraz zadośćuczynieniem za wyrządzaną krzywdę. Jak mam postępować? Proszę o podstawę prawą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź czy dyrektor przedszkola publicznego (niesamorządowego) może rozwiązać umowę o świadczenie usług zawartą z rodzicem, czyli skreślić dziecko z listy. Jeśli tak, to w jakich przypadkach? Czy trzeba określać to w statucie czy wystarczy taki zapis w umowie? Podczas kontroli kuratorium wizytator zakwestionował zapis umożliwiający skreślenie dziecka z listy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Art. 22a sys. oświaty – „Dopuszczenie do użytku programu wychowania lub nauczania” – ust. 8 mówi o tym, że „nie stosuje się ust. 1–7 do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 zadania systemu oświaty pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe”. Czy sformułowanie „do indywidualnych programów” odnosi się indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych? Jeśli tak, to czy dla wychowanków ORW nie trzeba pisać programów wychowania i nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia zabrała papiery ze szkoły. Do kiedy jesteśmy zobowiązani przechowywać sprawdziany, kartkówki i inne tego typu prace tego ucznia, jeśli przestał być już naszym uczniem? Matka ucznia jest bardzo roszczeniowa i cały rok straszyła nas pozwem sądowym (i nie wiadomo, czy nie uda się do sądu).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe