Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W roku szkolnym 2011/2012 kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w gimnazjum mogło odbywać się w oparciu o indywidualny program...

PORADA PRAWNA

Jeszcze raz wracam do pytania dotyczącego ucznia z upośledzeniem umiarkowanym w gimnazjum. Czy mam rozumieć, że nie obowiązuje mnie rozliczenie liczby godzin określonej w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania? Nie musimy prowadzić także odrębnego dziennika?

W roku szkolnym 2011/2012 kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w gimnazjum mogło odbywać się w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub indywidualny program edukacyjny, o ile został opracowany przed 1 września 2011 r.

Indywidualne programy edukacyjne są realizowane do końca okresu na jaki zostały opracowane. W związku z powyższym dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym (lub znacznym), uczęszczającego gimnazjum, m. in.:

1) opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym (lub znacznym) w szkołach podstawowych i gimnazjach, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

2) w indywidualnym programie edukacyjnym-terapeutycznym zawiera się zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),

3) w indywidualnym programie edukacyjnym określa się rodzaj zajęć rewalidacyjnych realizowanych z uczniem, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),

4) zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum ogólnodostępnym, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych, dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia do dnia 30 września, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490),

5) zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny z uwzględnieniem wymogów rozporządzenia poprzez określenie zakresu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 1,

6) zespół w IPET określa:

a. formy pracy z uczniem, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 3,

b. metody pracy z uczniem,

c. formy udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalone przez dyrektora szkoły), zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,

d. sposoby udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4.

e. okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,

f. wymiar godzin, w którym poszczególne formy psychologiczno-pedagogicznej będą realizowane, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 4,

g. działania wspierające rodziców ucznia, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 5,

h. zakres współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 5.

i. ww. zadania w terminie do dnia 30 września zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 1,

j. rodzaj zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia edukacyjne z uczniem, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.,

k. zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym zakresu działań o charakterze rewalidacyjnym, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r., zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

l. inne zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490), odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

 

Ponadto należy uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym:

1) przydzielić godziny indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 2 ust. 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),

2) zapewnić realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.(R3: § 4 ust. 1 pkt 1; § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych)

 

Zatem dokumentacja obowiązująca, to:

1) IPET

2) dziennik lekcyjny, dziennik zajęć rewalidacyjnych (gdy są realizowane zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.).

Do dziennika lekcyjnego wpisuje się tematy przeprowadzonych z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym zajęć edukacyjnych, zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.).

 Oczywiście w dokumentacji należy zawrzeć także ilość przeprowadzonych godzin w ramach zajęć z uczniem, czyli ustalonych w rozporzadzeniu o ramowych planach nauczania.

Ponadto należy pamiętać, że:

a. decyzję dotyczącą przedłużenia uczniowi z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym okresu nauki podejmuje się w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),

b. decyzję dotyczącą przedłużenia uczniowi okresu nauki podejmuje się nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w szkole, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.),

c. decyzję ww. podejmuje się na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną, zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.).

 

Uwaga. Dla ucznia ustala się bieżące oraz śródroczne oceny klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, a także zachowania - zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) – w formie opisowej.

 

Podstawy prawne:

1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),

2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, ze zm.),

3) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167),

4) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490),

5) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

6) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, ze. zm.),

7) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, ze zm.).

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT