Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy niepubliczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzic dziecka niepełnosprawnego, chce realizować w naszej placówce indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Problem jest taki, że szkoła publiczna, w której obecnie dziecko realizuje w/w zajęcia i w obwodzie, ktorej mieszka, "straszy" matkę, że nie może przejść do nas, bo jeśli przejdzie, to skreślą dziecko z ewidencji uczniów i w ogóle jest to niezgodne z prawem. Pytanie - jakich formalności prawnych należy by dziecko mogło spełniać u nas obowiązek szkolny? jaką dokumentację wysłać powinniśmy do szkoły macierzystej? Można prosić o wzór.
Decyzję o wyborze miejsca prowadzenia zajęć rewalidacyjno – wychowawczych (np. przedszkole, w tym specjalne; szkoła, w tym specjalna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, poradnia psychologiczno – pedagogiczna ) podejmują rodzice (opiekunowie prawni) dziecka, którzy zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej mają wyłączne prawo do decydowania o swoim dziecku, o ile prawo to nie zostanie im ograniczone lub nie zostaną go pozbawieni. Jeśli dziecko realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza placówką obwodową, to dyrektor szkoły obwodowej jest zobowiązany do sprawowania kontroli nad tym obowiązkiem we współpracy z dyrektorem tej jednostki, w której dziecko faktycznie objęte jest zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.
Jeśli dziecko zostanie objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w niepublicznej poradni psychologicznej, to szkoła , w której je dotychczas odbywało wykreśli dziecko z ewidencji uczniów szkoły. W dalszym ciągu dziecko będzie figurowało w księdze ewidencji dzieci, którą szkoła ma obowiązek prowadzić ( dla celów kontroli spełniania obowiązków edukacyjnych przez uczniów).
Aby dziecko mogło odbywać zajęcia w poradni, rodzic musi dokonać zgłoszenia ( wniosek o objęcie zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi ) oraz poinformowania szkoły obwodowej o zmianie miejsca prowadzenia tych zajęć. Dyrektor poradni organizuje te zajęcia i zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć. Jednocześnie w oparciu o przepis art. 36 ust.13 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.) dyrektor poradni informuje dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka , o zorganizowaniu dziecku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w poradni i o spełnianiu przez nie obowiązku, o którym mowa w ust.17. Zgodnie z przepisem art. 36 ust.17 ustawy Prawo oświatowe za spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno –wychowawczych.
Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2. §5 ust.1. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2017 r. poz. 529).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017r. poz.1646).
4. Art. 36 ust.13 i 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy należy korygować odpis na ZFŚS na koniec roku, jeżeli w trakcie tego roku umrze nauczyciel emeryt objęty opieką socjalną (ZFŚS)? Dodać należy, że jest to emeryt, nauczyciel, który nie pracuje, a którego wysokość odpisu brana jest po uwagę w wysokości 5% pobieranej emerytury.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące ważności orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dotyczące ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wydane prze 1 września 2017 r. Poradnia wydając orzeczenie nie użyła zwrotu , że wydaje na II etap edukacyjny ani, że do ukończenia szkoły podstawowej.Zespół orzekający użył zapisu do ukończenia VI klasy szkoły podstawowej. Czy mimo to należy zgodnie z ar. 312 Prawo Oświatowego uważać , że orzeczenie jest ważne do ukończenia szkoły podstawowej, czyli VIII klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel był chroniony od 1 kwietnia 2017 do 1 września 2018 roku, czy po tym okresie obowiązuje dodatkowy okres ochronny pracownika?
Czy jeśli w trakcie projektu majowego arkusza organizacyjnego pracownik jest chroniony to muszę uwzględniać to chronienie, mimo że arkusz będzie obowiązywał od września, czyli od miesiąca kiedy już ten pracownik nie będzie chroniony?
Co w sytuacji gdy mam 3 pracowników chronionych i jednemu z nich jestem w stanie zapewnić tylko 5/18? Czy w takiej sytuacji uznaje się, że żaden z tych pracowników względem siebie nie jest chroniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego do którego uczęszcza 214 dzieci na dzień dzisiejszy. Zatrudniam psychologa i logopedę po 7 godzin tygodniowo. Nauczyciela jako pedagoga specjalnego w wymiarze pełnego etatu, czyli 25 godzin tygodniowo, w tym 3 godziny jako pedagog specjalny, pozostałe godziny to wychowawstwo i nauczyciel języka angielskiego. Zatrudniam w przedszkolu łącznie 20 nauczycieli, w tym wyżej wskazanych specjalistów. Moje pytanie brzmi: Czy w przedszkolu odnosząc się do liczby dzieci i wprowadzonej ustawy z dnia 12 maja 2022 r. liczba godzin specjalistów jest wystarczająca, a jeśli nie, to jak powinna się ona prawidłowo przedstawiać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe