Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem organem prowadzącym i równocześnie dyrektorem przedszkola niepublicznego oraz prowadzę zajęcia z języka angielskiego w jednej grupie. Pobieram wynagrodzenie z dotacji oświatowej. Przedszkole jest 3-oddziałowe. We wrześniu 2021 chciałabym utworzyć stanowisko dyrektora do spraw pedagogicznych i przekazywać mu wynagrodzenie z dotacji, a ja pełniłabym dalej funkcję dyrektora (tylko administracyjnego) i prowadziła zajęcia z języka angielskiego w jednej grupie – i również chciałabym swoje wynagrodzenie regulować dotacją. Czy utworzenie stanowiska dyrektora do spraw pedagogicznych i wynagradzanie go z dotacji jest możliwe? Czy w tej sytuacji ja jako organ prowadzący i dalej dyrektor, tyle że do spraw administracyjnych, mogłabym dalej pobierać swoje wynagrodzenie z dotacji?
Możliwe jest ustalenie w statucie niepublicznego dwóch stanowisk dyrektora (art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Z dotacji może zostać sfinansowane wynagrodzenie dyrektorów, którzy realizują zadania bezpośrednio na rzecz uczniów, oraz wynagrodzenie za prowadzenie zajęć z uczniami w proporcji przeliczanej w odniesieniu do czasu pracy pracownika (art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. aa i ust. 2a ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 2029 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 5 listopada 2019 r., I SA/Rz 601/19). Z pytania nie wynika natomiast, czy, a jeśli tak – to w jakim zakresie, dyrektor do spraw administracyjnych oraz dyrektor do spraw pedagogicznych będą wykonywali zadania dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze przedszkola na rzecz uczniów, a więc czy wynagrodzenie w całości lub w jakiejś części kwalifikowało się do pokrycia z dotacji; sama nazwa stanowisk wskazuje, że raczej taki charakter będzie miała praca dyrektora do spraw pedagogicznych. Z kolei z dotacji może być pokrywane wynagrodzenie za prowadzenie zajęć bezpośrednio z uczniami za wymiar zadań przeliczony jak za część etatu pracownika – art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. aa i ust. 2a UoFZO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic, na każdy rok szkolny, musi pisać podanie o przyjęcia dziecka na wczesne wspomaganie rozwoju do tej samej placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzory dokumentów z kontroli zarządczej w przedszkola
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka przebywająca od września na urlopie macierzyńskim ma prawo do dodatku motywacyjnego, uwzględniając, że do czerwca pracowała w szkole i ma umowę na czas nieokreślony?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe