Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zasady współpracy szkoły (w tym nauczyciela) z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki reguluje statut danej szkoły, który określa organizację i...

PORADA PRAWNA

05 marca 2020 Nadzór pedagogiczny

Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?

Zasady współpracy szkoły (w tym nauczyciela) z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki reguluje statut danej szkoły, który określa organizację i formy współdziałania w tym zakresie (art. 98 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Ponadto informowanie o postępach i trudnościach w nauce, czy uzasadnianie ocen jako elementy oceniania wewnątrzszkolnego również następują na zasadach określonych w statucie szkoły, zgodnie z art. 44b ust. 10 w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481. W związku z tym dyrektor powinien sprawdzić, czy rodzic nie wykracza poza postanowienia statutowe, zwłaszcza dotyczące częstotliwości żądanych rozmów, informacji i wyjaśnień. Współpraca rodzica ze szkołą nie może dezorganizować pracy szkoły i nauczyciela, a więc jeśli postanowień tych rodzic nie przestrzega, dyrektor powinien zwrócić rodzicowi uwagę na konieczność stosowania się do nich. Można także próbować ustalić częstotliwość indywidualnych spotkań, gdy nie są one ściśle określone w statucie. Poza tym dyrektor powinien wskazać rodzicowi regulację art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, zgodnie z którą nauczyciel ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne i nie ma obowiązku stosowania się do wskazówek rodzica.  

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT