Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i dwóch szkół filialnych. Nowa rada miejska wpadła na pomysł utworzenia zespołu szkolno - przedszkolnego czyli dołączą przedszkole. Jaka jest procedura tworzenia zespołu czy rodzice mają na to wpływ ? Ani nauczyciele ani rodzice nie chcą zespołu co możemy zrobić w takiej sytuacji?
Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzone przez siebie przedszkola mające siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58 uso, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne. W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek. Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki, a także może rozwiązać zespół. W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się. Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty. Przepis ten nie dotyczy szkół specjalnych, szkół integracyjnych, szkół dwujęzycznych, szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, szkół sportowych, szkół mistrzostwa sportowego, szkół artystycznych, szkół z oddziałami specjalnymi, szkół z oddziałami integracyjnymi, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, szkół z oddziałami dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, szkół z oddziałami sportowymi oraz szkół w podmiotach leczniczych, w domach pomocy społecznej, szkół dla dorosłych, a także szkół, o których mowa w art. 5 ust. 3b i art. 35 ust. 2a. Szkoły te mogą być łączone w zespoły na zasadach określonych przez organ prowadzący. Są to uprawnienia organu prowadzącego, rada rodziców i rada pedagogiczna może jedynie pisemnie wyrazić swoje stanowisko w tej sprawie, podając uzasadnienie.Podstawa prawna:Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 62.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące prowadzenia praktyk zawodowych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Zanim zadam pytanie - krótko wprowadzę w specyfikę mojej szkoły. Jest to szkoła dla dorosłych przy zakładzie karnym, w której większość uczniów ma podgrupę klasyfikacyjna R-1. To oznacza, że są to recydywiści penitencjarni z grupą zamkniętą. Czyli w ogóle nie mogą opuszczać murów zakładu karnego. Pytanie brzmi - czy biorąc pod uwagę specyfikę słuchaczy i szkoły istnieje jakikolwiek przepis pozwalający zwolnić uczniów z odbywanej praktyki zawodowej i jednocześnie umożliwienie im zdobycia kwalifikacji bez przymusu uczęszczania na praktyki zawodowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na pełen etat w innej szkole. U nas pracuje od 1 września 2022 r. na 16/18. W miesiącu maju 2023 r. mija 35 lat pracy. Czy my, jako druga szkoła, również wypłacamy nagrodę jubileuszową i w jakim procencie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może zmienić terminy dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czasie trwania roku szkolnego? Powodem jest zmiana terminu ferii zimowych przez MEiN.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Centrum Kształcenia Praktycznego w Centrum Kształcenia Praktycznego i Zawodowego powinno posiadać pieczęć okrągłą jako samo centrum?
Przepisy są dla nas w tym zakresie niejasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę podać podstawę prawną, która reguluje wpis obecności czy nieobecności ucznia gdy jedzie na zawody, konkurs w czasie trwania lekcji, albo np. 2 uczniów jedzie na wycieczkę z inną klasą? Co wtedy wpisujemy w dzienniku lekcyjnym, że jest obecny czy nieobecny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe