Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem poradni psychologiczno-pedagogicznej. W związku z pełnieniem tej funkcji mam zniżkę godzin- 8 godzin dydaktycznych? Czy pozbawienie mnie przez organ prowadzący części dodatku za trudne warunki pracy jest zgodne z prawem?
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U.z 2017r. poz.1189 z późn.zm.) nauczycielom pracującym w trudnych warunkach pracy przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Prawo do dodatku wynika z ustawy, a wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiący podstawę do przyznania z tego tytułu dodatku określony został w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014r. poz.416 z późn.zm.). Ocena, czy warunki, w których pracuje nauczyciel należy uznać za trudne nie należy ani do kompetencji organu prowadzącego, ani dyrektora. Zostały one określone w rozporządzeniu. Zgodnie z przepisem § 8 pkt 19 rozporządzenia, jeśli dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzi badania psychologiczno-pedagogiczne, w tym badania logopedyczne, udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, to przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy.
W świetle obowiązujących przepisów, kompetencje w zakresie ustalania wysokości stawek dodatków za warunki pracy oraz szczegółowych warunków przyznawania tych dodatków na mocy art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela, posiada organ prowadzący placówkę. W tym zakresie jednostka samorządu terytorialnego podejmuje decyzje w granicach obowiązujących przepisów, samodzielnie i na własną odpowiedzialność. Stosownie natomiast do postanowień art. 91c ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela, wątpliwości dotyczące uprawnienia nauczycieli do dodatku za warunki pracy są rozstrzygane przez właściwe sądy pracy. Odpowiedź na pytanie będzie możliwa po zapoznaniu się z regulaminem wynagradzania nauczycieli ( w części dotyczącej dodatku za trudne warunki pracy) oraz zakresem realizacji przez dyrektora poradni zadań wymienionych w § 8 pkt 19 rozporządzenia.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U.z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U.z 2014r. poz.416 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o podanie podstawy prawnej w sprawie organizacji zajęć nauki religii oraz języka angielskiego w oddziale 5-latków. Czy nauczyciel zatrudniony w oddziale 5-latków funkcjonujących w szkole podstawowej realizuje pensum 22 godz. plus 3 ponadwymiarowe czy te 3 godz. są przeznaczone na realizacje języka i religii? Ile godz. należy przeznaczyć w grupie 5-latków na jęz. angielski i religię.Czy 1 godz. tj. 2 zajęcia po 30 min.?Czy są to 2 godz. zegarowe. Z uwagi na krótki czas w celu opracowania arkuszy organizacyjnych uprzejmie proszę o jak najszybszą odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej jest obecnie oddział przedszkolny dla dzieci 5-cio i 6- cioletnich. Czy organizacja nowego oddziału dla 3 i 4- latków skutkuje zmianą organizacyjną szkoły ( w zespół szkolno - przedszkolny), czy też może w dalszym ciągu pozostać szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi? Mówimy o pracy w ramach 25 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela uzupełniającego etat w inne szkole można w macierzystej placówce zatrudnić na godziny ponadwymiarowe w trakcie roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę wystawia się uczniowi na świadectwie ukończenia gimnazjum jeśli realizował on w klasie I zajęcia artystyczne np. dziewiarstwo, a w drugiej czy trzeciej np. garncarstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy sytuacji uczennicy z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym chodzącej do szkoły powszechnej. W przyszłym roku dziewczynka kończy 18 lat. Miała wydłużony czas edukacji odpowiednio o 1 rok w pierwszym etapie i o 2 lata w drugim. Czy dziewczynka może uczęszczać do naszej szkoły do 20. roku życia – zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym? Jakie kroki powinny być podjęte przez rodziców i szkołę, by umożliwić jej uczęszczanie do szkoły w przyszłym roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe