Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeśli kwalifikacje do nauczania języka obcego posiada nauczyciel, który ukończył studia Wychowanie przedszkolne z językiem angielskim licencjackie, bez certyfikatu to dlaczego nie posiada ich nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe uzupełniające kwalifikacje z zakresu Wczesnego nauczania języka? Dlaczego wg kuratorium może uczyć i ma kwalifikacje, a już podczas postępowania egzaminacyjnego nauczyciela dyplomowanego takich kwalifikacji nie posiada?
Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej posiada nauczyciel, który łącznie spełnia wszystkie następujące wymogi:
1) ukończył studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy – spełnia je pierwszy nauczyciel, który ukończył studia licencjackie z wychowania przedszkolnego z językiem angielskim (§ 12 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.); w tym przypadku rozporządzenie nie nakazuje posiadania dodatkowo certyfikatu językowego;
2) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do ww. rozporządzenia, i ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego - § 12 ust. 3 pkt 3 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia. Bez certyfikatu językowego nauczyciel nie ma więc ani kwalifikacji do nauczania języka (co być może wcześniej zostało przeoczone przez kuratora i dyrektora), ani do uzyskania wyższego stopnia awansu (art. 9 ust. 1 pkt 1, art. 8b ust. 1 KN), mimo spełniania pierwszego i ostatniego wymogu kwalifikacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka w grudniu 2020 r. została nauczycielem mianowanym. Kiedy musi złożyć wniosek o ocenę pracy? Kiedy musi złożyć wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w dniu 5 grudnia 2018 r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego. Jest zatrudniona na czas nieokreślony. Kiedy, w jakim wymiarze i na jakich zasadach może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- We wrześniu 2020 r. zatrudniłam w szkole podstawowej na zastępstwo nauczyciela z tytułem naukowym doktora. Nauczycielka nie posiadała żadnego stopnia awansu zawodowego więc została zatrudniona jako nauczyciel stażysta. Z przedstawionych dokumentów wynika, że Pani nie posiada statusu nauczyciela akademickiego oraz nie wykazała 5-letniego okresu pracy w szkole wyższej. Jednak zwróciła się do Wydziału Edukacji z wnioskiem o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego. Po analizie dokumentów urząd odmówił nadania w/w stopnia. Czy wobec art. 9a ust.3 ustawy Karta Nauczyciela (a właściwie drugiej części ustępu tj. " lub osoby posiadające co najmniej 5-letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego") mogę nadać nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego? Czy 5-letni okres pracy dotyczy jakiejkolwiek pracy na jakimkolwiek stanowisku, czy to dotyczy pracy na uczelni wyższej jako nauczyciel akademicki? Czy akt nadania należy wydać wstecz od 1 września 2020 r. czy od tego roku. Decyzję Wydziału Edukacji o odmowie nadania aktu nauczyciela mianowanego nauczycielka dostarczyła mailowo 23 grudnia 2020 r.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazówki jak rozwiązać następujący problem. Jestem nauczycielem kontraktowym zatrudnionym w pełnym wymiarze w publicznym przedszkolu, mam 20 godzin z dziećmi i 5 na pełnienie obowiązków dyrektora (otrzymałam drugi rok powierzenie obowiązków). Chcę bardzo zacząć staż na mianowanego, kogo powołać na opiekuna (organ prowadzący, koleżankę z sąsiedniego przedszkola) i jak formalnie realizować zagadnienia ze stażu. Umowy mam przedłużane na rok szkolny.
- Proszę o informację (i podst. prawną), czy w przedszkolu niepublicznym nauczyciel kontraktowy, który jest w trakcie awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego może być opiekunem nauczyciela stażysty?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe