Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeśli kwalifikacje do nauczania języka obcego posiada nauczyciel, który ukończył studia Wychowanie przedszkolne z językiem angielskim licencjackie, bez certyfikatu to dlaczego nie posiada ich nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe uzupełniające kwalifikacje z zakresu Wczesnego nauczania języka? Dlaczego wg kuratorium może uczyć i ma kwalifikacje, a już podczas postępowania egzaminacyjnego nauczyciela dyplomowanego takich kwalifikacji nie posiada?
Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej posiada nauczyciel, który łącznie spełnia wszystkie następujące wymogi:
1) ukończył studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy – spełnia je pierwszy nauczyciel, który ukończył studia licencjackie z wychowania przedszkolnego z językiem angielskim (§ 12 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.); w tym przypadku rozporządzenie nie nakazuje posiadania dodatkowo certyfikatu językowego;
2) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do ww. rozporządzenia, i ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego - § 12 ust. 3 pkt 3 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia. Bez certyfikatu językowego nauczyciel nie ma więc ani kwalifikacji do nauczania języka (co być może wcześniej zostało przeoczone przez kuratora i dyrektora), ani do uzyskania wyższego stopnia awansu (art. 9 ust. 1 pkt 1, art. 8b ust. 1 KN), mimo spełniania pierwszego i ostatniego wymogu kwalifikacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem przedszkola od 1 lipca 2020 r. W roku 2019 rozpoczęłam staż na nauczyciela dyplomowanego w innej placówce. Mój staż teoretycznie zakończył się 31 maja 2022 r. Nie złożyłam wówczas sprawozdania z pracy do kuratorium. Czy w maju 2023 r. mogę złożyć wniosek o postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego i w jakim trybie powinien przebiegać awans (na „starych” czy „nowych” zasadach)? Oczywiście zdaje sobie sprawę, że najpierw muszę uzyskać co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy dyrektora.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy komisje kwalifikacyjną można powołać w składzie 2/3 kworum czy należy powołać w pełnym składzie, a dopiero fizycznie okaże się, że jest 2/3? Ile pytań w takiej sytuacji należy zadać stażyście?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź na zadane pytanie, ale nie jest ona ścisła. Cyt. Czy nauczyciel stażysta może rozpocząć staż na stopień awansu nauczyciela kontraktowego, jeśli jest zatrudniony na czas określony do końca zajęć w roku szkolnym tj. od 1.09 do ostatniego piątku czerwca. Czas stażu trwa 9 miesięcy, czyli do końca maja. A w kolejnym miesiącu jest w stanie zmieścić się w procedurze i terminach włącznie z rozmową kwalifikacyjną, jeśli dyrektor nie będzie trzymać się maksymalnych przedziałów czasowych. Odpowiedź brzmiała: Nauczyciel powinien być zatrudniony na okres całego roku szkolnego, czyli do 31 sierpnia, jeśli – jak opisano w pytaniu – podjął pracę z początkiem roku szkolnego. Oznacza to, że może odbyć staż. Podstawa prawna: Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26.01.1982 r. (ze zm.). Wyjaśnienie: Podjął z początkiem roku szkolnego 1.09, ale nie został zatrudniony do końca roku szkolnego do 31.08 tylko do końca zajęć szkolnych, czyli do końca czerwca przed wakacjami. Co wtedy? Proszę jeszcze raz o odpowiedź. Serdecznie pozdrawiam.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać karta oceny nauczyciela mianowanego, który ubiega się o stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2016r. zatrudniam nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, który może odbyć staż (zatrudnienie na pełny etat, na cały rok szkolny z wymaganymi kwalifikacjami). Co powinien (musi) zawierać jego plan rozwoju zawodowego? Czy inne dodatkowe zadania niż te wynikające z rozporządzenia MEN.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe