Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakim obostrzeniom podlegają zbiórki pieniędzy czy kiermasze w szkole?
Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na określony cel wymaga uprzedniego pozwolenia właściwych organów państwowych. Zbiórek co do zasady nie przeprowadza się w szkole. Jednakże w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ administracji publicznej, udzielający pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki, może wyrazić zgodę na przeprowadzenie zbiórki na terenie szkoły. Podobnym formalnym obostrzeniom nie podlegają natomiast zasady organizowania szkolnych kiermaszów.
Wszelkie publiczne zbiórki wymagają pozwolenia
Zasady organizowania zbiórek pieniędzy w szkole określa ustawa o zbiórkach publicznych (dalej: ustawa). Stosownie do treści art. 1 tego aktu wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga uprzedniego pozwolenia władzy.
Pozwoleń tych, zgodnie z art. 2 ustawy, udzielają w drodze decyzji administracyjnej:
- wójt (burmistrz, prezydent miasta) – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze gminy lub jego części;
- starosta – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę;
- marszałek województwa – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;
- minister właściwy do spraw wewnętrznych – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze obejmującym więcej niż jedno województwo.
Pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone tylko wówczas, gdy cel zbiórki nie jest przeciwny prawu oraz ze stanowiska interesu publicznego jest godny poparcia. Za takie cele uważa się przede wszystkim cele: religijne, państwowe, oświatowe, zdrowotne, kulturalno-społeczne i społeczno-opiekuńcze.
Zbiórkę mogą przeprowadzać stowarzyszenia, organizacje i komitety
Zgodnie z art. 4 ustawy pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone jedynie stowarzyszeniom i organizacjom, posiadającym osobowość prawną, albo komitetom, organizowanym dla przeprowadzenia określonego celu. Cel zbiórki winien być zgodny ze statutem stowarzyszenia lub organizacji, bądź z aktem organizacyjnym komitetu.
Zbiórki mogą przeprowadzać tylko członkowie instytucji mającej pozwolenie
Zbiórki publiczne mogą być przeprowadzane jedynie przez członków tej instytucji, która otrzymała pozwolenie na prowadzenie zbiórki, lub przez członków instytucji, mających cele pokrewne, albo przez osoby, przez te instytucje imiennie zaproszone.
Osobami przeprowadzającymi zbiórkę jako członkowie instytucji lub jako osoby imiennie zaproszone przez te instytucje mogą być również:
- małoletni powyżej 16. roku życia;
- inni małoletni, jeżeli przeprowadzają zbiórkę na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, pod nadzorem osób pełnoletnich odrębnie upoważnionych do tego przez tę organizację.
Zbiórka może mieć kilka form
Sposoby przeprowadzenia zbiórki określa natomiast akt wykonawczy do przywołanej ustawy – rozporządzenie w sprawie sposobów przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami. Zgodnie z § 1 tego aktu zbiórka publiczna ofiar w gotówce może być przeprowadzona w formie:
- dobrowolnych wpłat na konto, założone osobno dla każdej zbiórki publicznej przez przeprowadzającego zbiórkę publiczną;
- zbierania ofiar do puszek kwestarskich oraz skarbon stacjonarnych;
- sprzedaży cegiełek wartościowych;
- sprzedaży przedmiotów i usług.
Puszki kwestarskie oraz skarbony stacjonarne muszą być tak zabezpieczone, by ich otwarcie i wyjęcie zawartości było niemożliwe bez widocznego naruszenia zabezpieczenia. Puszki muszą być ponumerowane, zaopatrzone w nazwę przeprowadzającego zbiórkę publiczną oraz jego adres.
Zbiórek publicznych co do zasady nie przeprowadza się w szkołach
Z § 3 rozporządzenia wynika jednak istotne ograniczenie możliwości przeprowadzania zbiórek na terenie szkoły. Zgodnie bowiem z ust. 2 tego przepisu zbiórek publicznych nie przeprowadza się na terenie szkół i placówek oświatowych.
Regulacja ta nie oznacza jednak absolutnego zakazu zbiórek w szkołach. Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ administracji publicznej, udzielający pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej może pozwolić na prowadzenie zbiórki na terenie szkoły. O tym jednak, czy podczas danej zbiórki mamy do czynienia ze szczególnie uzasadnionym przypadkiem, decyduje organ udzielający pozwolenia – przykładowo dla szkoły podstawowej będzie to wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Kiermasze szkolne nie podlegają aż takim obostrzeniom
Podobnym formalnym obostrzeniom nie podlegają natomiast zasady organizowania szkolnych kiermaszów. Co więcej, można zauważyć, iż ustawa o systemie oświaty wskazuje na możliwość organizowania tego rodzaju działań w celu wykonania zawartych w niej obowiązków.
W szczególności należy tu zwrócić uwagę na treść art. 22b, stosownie do którego dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły. Ratio legis tego przepisu sprowadza się do umożliwienia uczniom pozyskania podręczników po niższej, przystępniejszej cenie. Muszą to być podręczniki wchodzące w skład szkolnego zestawu podręczników, a więc zawierające aktualne treści i umożliwiające dalszą naukę.
Dyrektor ma swobodę w wyborze formy działania
Przywołany przepis nie reguluje jednak w żaden sposób, jakiego typu działania organizacyjne mają być podejmowane przez dyrektora szkoły. Oznacza to swobodę dyrektora w wyborze formy działania. W chwili obecnej jedną z bardziej rozpowszechnionych form obrotu użytkowanymi podręcznikami są właśnie organizowane przez szkoły kiermasze książek używanych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeden z nauczycieli oskarżył bezpodstawnie drugiegonauczyciela o donos do instytucji zewnętrznej oraz zdaniem nauczyciela poszkodowanego nastawia pracowników przeciw niemu.Proszę o poradę co dyrektor w tej sprawie powinien zrobić? Czy wystarczy tylko pogodzenie pracowników, czy nie, czy wchodzi tutaj np.pomówienie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły. Wczoraj skontrolowałam sprzątaczki. Niedociągnięcia spisałam na kartce i razem ze sprzątaczkami pokazałam im niedociągnięcia. Mimo, iż każda ze sprzątaczek zgodziła się z zarzutami jedna z nich po paru godzinach zmieniła zdanie i napisała, że się nie zgadza z zarzutami. Pod niedociągnięciami tej sprzątaczki zrobiłam notatkę, że w kontroli uczestniczyły inne sprzątaczki i potwierdzają niedociągnięcia podpisem. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Jak mogę kontrolować jej pracę skoro ona mimo swoich niedociągnięć nie chce się pod nimi podpisać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może jechać na trzy dniową wycieczkę szkolną. Czy nie przekroczy swojego czasu pracy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Oto 4 problemy: 1. Pracownik niepedagogiczny przedszkola został zatrudniony, zgodnie z poniższym schematem (przy zatrudnieniu z tym samym pracodawcą):
I umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. (pomoc kuchenna);
II umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 24 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (szatniarka);
III umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 29 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (pomoc kuchenna).
Czy prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi z każdej z tych umów? Czy przy ustalaniu prawa do „trzynastki” ma znaczenie fakt, że są to umowy na różne stanowiska?
2. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą:
I umowa o pracę (pełny etat) na okres: od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia
31 grudnia 2016 r. na stanowisku starszy woźny;
II umowa o pracę (1/4 etatu) na okres: od dnia 01.03.2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. na stanowisku szatniarz.
Czy pracownikowi będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
za rok 2016 z obu umów o pracę? Czy może jednak dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo do „trzynastki” od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
3. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą:
I umowa o pracę (1/4 etatu): od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na stanowisku szatniarza;
II umowa o pracę (3/4 etatu): od dnia 8 października do dnia 9 października 2016 r. na stanowisku dozorcy nocnego.
Czy za rok 2016 będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
z dwóch umów o pracę? Czy dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
4. Okres świadczenia pracy pracownicy zatrudnionej w szkole na podstawie umowy o pracę (pracownik niepedagogiczny) przedstawia się następująco:
- od 1 stycznia 2016 r. do 24 stycznia 2016 r. – pracowała;
- od 25 stycznia 2016 r. do 31 stycznia 2016 r. – przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 1 lutego 2016 r. do 14 lutego 2016 r. - przebywała na urlopie wypoczynkowym;
- od 15 lutego 2016 r. do 7 września 2016 r. - przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 8 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. – przebywała na urlopie macierzyńskim.
Czy ww. pracownik jest uprawniony do dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jak należy w takiej sytuacji interpretować art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1080 ze zm.)? Czy ma tu znaczenie okres korzystania z urlopu macierzyńskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe