Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinnam zawrzeć w Statucie przedszkola zgodnie z art. 322 ust.1 z 14 grudnia 2016?
Jeżeli do dnia 30 listopada 2017 r. nie został znowelizowany dotychczasowy statut przedszkola, a zawierał regulacje sprzeczne z ustawą PO i wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi, statut ten stracił moc i konieczne jest nadanie przedszkolu nowego statutu, ponieważ od dnia 1 grudnia 2017 r. przedszkole działa bez statutu (art. 322 ust. 1 PWuPO). Jeśli natomiast statut przed reformą oświaty nie zawierał (i w konsekwencji nadal nie zawiera) postanowień sprzecznych z nowymi regulacjami, nie ma potrzeby jego nowelizacji. W szczególności konieczne jest zwrócenie uwagi, aby statut regulował wszystkie zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 PO, a w szczególności:
1) cele i zadania przedszkola – w tym w zakresie: udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
2) sposób realizacji zadań przedszkola – powinien wymieniać wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole (z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka), w tym z jakich pomieszczeń i obiektów będą korzystać dzieci w zakresie realizacji zadań statutowych (art. 108 PO);
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi – w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim;
4) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola – w sposób gwarantujący dzieciom bezpieczeństwo;
5) współdziałanie z rodzicami – należy uregulować sposób i częstotliwość wszystkich kontaktów, nie tylko zaplanowanych spotkań;
6) organy przedszkola – należy uzupełnić kompetencje dyrektora w zakresie współpracy z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi (art. 68 ust. 1 pkt 11 PO), określić tryb wyboru członków rady przedszkola (art. 81 ust. 6 PO), określić sposób rozwiązywania sporów między organami;
7) organizacja przedszkola – należy wprowadzić zapisy dotyczące organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (o ile przedszkole je realizuje) oraz organizacji kształcenia specjalnego w sposób zgodny z nowymi przepisami wykonawczymi do ustawy PO;
8) czas pracy przedszkola – można zawrzeć postanowienia o trybie ustalania przerw w działalności przedszkola przez organ prowadzący (na wspólny wniosek dyrektora i rady przedszkola, a w razie jej braku - przez dyrektora i radę rodziców);
9) zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników – powinien regulować zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 pkt 12 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice dostarczyli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka w dniu 20 czerwca 2017 r. do przedszkola niepublicznego.
Na jaki okres należy przygotować IPET (przedszkole funkcjonuje w lipcu)? Od kiedy należy prowadzić dokumentację realizacji zaleceń z orzeczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 7 będzie nieklasyfikowany z 5 przedmiotów. Czy otrzymuje wtedy świadectwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym do miejskiego 5-oddziałowego przedszkola dołączone zostały 3 oddziały zlokalizowane w 2 wsiach. Czy w świetle nowych przepisów należy zmienić ten stan rzeczy, a może powołać tylko wicedyrektora? Czy zespoły szkolno-przedszkolne mogą funkcjonować, jeśli placówki znajdują się w różnych miejscowościach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu. Czy może uczyć języka obcego nauczyciel, który nie ma przygotowania do nauczania wczesnoszkolnego i do nauczania w przedszkolu, ale oczywiście może uczyć w klasach 4-6 SP i Gimnazjum? I druga część pytania czy nauczyciele w przedszkolu, jeśli odmówią przystąpienia do kursów j.obcego będą musieli zgodzić się na obniżenie pensum o jedną godzinę tygodniowo, czyli nie będą już zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II szkoły podstawowej otrzymał orzeczenie o nauczaniu indywidualnym ze względu na stan zdrowia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły. Została mu przyznana maksymalna liczba 8 godzin nauczania indywidualnego realizowanego w szkole. W orzeczeniu jest zapis, że zajęcia nie związanie z egzekwowaniem wiedzy mogą być prowadzone z klasą. Ile i jakie godziny mogą być realizowane z klasą, a jakie w 8 godzinach zajęć indywidualnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe