Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki powinien dopełnić dyrektor szkoły,aby utworzyć w szkole oddział specjalny?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r., z wyjątkiem § 2 ust. 4, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.).
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:
(...)
2) szkołach specjalnych wszystkich typów, w tym szkołach przysposabiających do pracy, oraz oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.
(...)
§ 2. 1. Przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogolnodostępnych, szkoły specjalne oraz oddziały specjalne w szkołach ogolnodostępnych organizuje się dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych:
1) niesłyszących, 4. W szkołach ogólnodostępnych nie organizuje się oddziałów specjalnych dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2) słabosłyszących,
3) niewidomych,
4) słabowidzących,
5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym,
8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi — z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Przedszkoli specjalnych i oddziałow specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych nie organizuje siędla dzieci, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 6.
3. Szkoły specjalne przysposabiające do pracy organizuje się wyłącznie dla młodzieży, o ktorej mowaw ust. 1 pkt 7 i 9.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały oraz ośrodki,o ktorych mowa w § 1, zapewniają:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) zajęcia specjalistyczne, o ktorych mowa w przepisachw sprawie zasad udzielania i organizacji pomocypsychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualn epotrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne;
5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym;
6) przygotowanie uczniow do samodzielności w życiu dorosłym.
2. Liczbę dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i w oddziale specjalnym w przedszkolu ogolnodostępnym oraz liczbę uczniow w oddziale szkoły specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole ogolnodostępnejokreślają przepisy w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.)
W zależności od typu szkoły - należy zastosować przepisy właściwego załącznika.
Np. Załącznik nr 2 - RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ:
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
(...)
3. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,
3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,
7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,
8) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4,
9) w szkole (oddziale) dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.
4. W przypadku gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 3 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.
Warunki, jakie szkoła musi spełnić określają zatem w/w przepisy, należy zatem spełnić szereg warunków, m.in.:
1) posiadać odpowiednią ilość uczniów z orzeczeniem z poradni,
2) uzyskać zgodę rodziców i organu prowadzącego na utworzenie odziału, opinię rady pedagogicznej,
3) zapewnić kadrę z odpowiednimi kwalifikacjami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła niepubliczna która musi złożyć statut szkoły 6 letniej do końca czerwca do gminy powinna złożyć projekt statutu czy zatwierdzony statut przez organ prowadzący szkołę?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła podstawowa, która jest z dniem 1 września zostanie przekształcona w szkołę filialną innej szkoły, musi mieć swój statut, czy też statut placówki, pod którą będzie podlegać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w regulaminie ZFŚS można umieścić zapis dotyczący zakupu upominków rzeczowych z okazji Dnia Kobiet i DEN ? Jeśli tak, to jakiej treści ma być zapis i jak można go wykorzystać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel emerytowany placówki A ma prawo korzystać z ZFŚS tejże placówki jeśli będąc emerytem jest jeszcze dyrektorem placówki B, która jest szkołą stowarzyszeniową i nie tworzą tam ZFŚS? Jaka jest podstawa prawna? Czy tylko orzecznictwo sądowe?
- Uczeń obecnej klasy siódmej zagrożony jest ocenami niedostatecznymi. W klasach IV-VI podchodził już do egzaminu poprawkowego i go zdał. Ile razy taki uczeń może podchodzić do poprawki - czy jest jakiś limit np. raz na etap edukacyjny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe