Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki musi spełnić szkoła prowadzona przez stowarzyszenie organizując dowóz uczniów oraz dzieci przedszkolne busem, a jakie na autobus?
Szkoła powinna zapewnić uczniom i dzieciom w wieku przedszkolnym bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu busem lub zwracać rodzicom koszt przejazdu przez dziecko środkami komunikacji publicznej (autobusem ) do i ze szkoły.
Organizacja przewozów szkolnych nakłada na szkołę szereg obowiązków. Nie jest to tylko organizacja przejazdów, ale również dbałość o możliwie krótki czas oczekiwania przed i po lekcjach oraz zagospodarowanie tego czasu (np. przez zajęcia świetlicowe). Jeśli w przewozach szkolnych duże znaczenie ma transport publiczny, warto podjąć próbę skoordynowania kursów komunikacji zbiorowej z godzinami rozpoczęcia i zakończenia lekcji. Oprócz tego do zadań szkoły należy troska o bezpieczeństwo wszystkich udających się do szkoły, przede wszystkim pieszych. Organizując dowozy środkami komunikacji publicznej trzeba uwzględnić dostęp uczniów (a przynajmniej ich zdecydowanej większości):
1) do przystanku linii komunikacyjnej prowadzącej do szkoły (zalecane jest, by odległość od miejsca zamieszkania ucznia do przystanku nie przekraczała 1 km),
2) do połączeń odbywających się w godzinach umożliwiających dojazd do szkoły w odpowiednich porach,
3) do połączeń o wystarczającej zdolności przewozowej, a więc niegrożących pozostaniem uczniów na przystanku z powodu przepełnienia?
Czas oczekiwania na lekcje nie powinien przekraczać 30 minut. W przeciwnym razie szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć świetlicowych dla oczekujących uczniów – pozwala to nieco uelastycznić przewozy, znajdując rozsądny kompromis pomiędzy czasem oczekiwania a dostępnością środków transportu. Warto też dodać, że korekty rozkładu jazdy dzięki konsultacjom z przewoźnikami są dużo łatwiejsze do osiągnięcia niż np. dodatkowe kursy.
Przy określaniu zapotrzebowania na przewozy należy również pamiętać, że nie wszyscy spośród uprawnionych będą z nich korzystać – z różnych względów. W przypadku niektórych uczniów rodzice zdecydują się na dowóz prywatnymi samochodami przy okazji codziennych przejazdów do pracy itp. Przysługuje im wtedy zwrot kosztów w wysokości odpowiadającej kosztom transportu zbiorowego, a ich dzieci nie zajmą miejsc w pojazdach na co dzień.
Jeśli większość uczniów w drodze do szkoły korzysta z ogólnodostępnego transportu publicznego
(autobusu) , pożądany jest swojego rodzaju nadzór na jego jakością i bezpieczeństwem. Dlatego należy okresowo zasięgać opinii podróżujących z dziećmi opiekunów, rodziców czy samych uczniów na temat punktualności kursowania, napełnienia pojazdów, stanu pojazdów itp. Kluczową kwestią jest jak zawsze bezpieczeństwo: w pojeździe, na przystanku i w drodze do niego, dlatego element ten nigdy nie może być pomijany zarówno przy organizacji, jak i ewaluacji przewozów szkolnych.
Szkoła ma do wyboru organizację przewozów szkolnych z wykorzystaniem środków transportu (busów) należących do podmiotów gospodarczych, z którymi zawierane są umowy o świadczenie przewozów szkolnych. Do zalet użytkowania busów należy możliwość dostosowania przewozów dokładnie pod potrzeby uczniów i godzin zajęć, dojazd zapewniany jest bezpośrednio pod budynek szkolny, w pojeździe przebywają wyłącznie uczniowie i ich opiekunowie, nie ma więc możliwości zetknięcia się z osobami postronnymi.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Czy chcąc używać LOGO placówki są jakieś procedury? 2.Postępowanie w sprawie używania alkomatów przez wychowawców w stosunku do uczniów, co można, a czego nie można? Co powinno zawierać oświadczenie od rodziców, jeśli jest wymagane w takich okolicznościach?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór zarządzenia do powołania komisji do prac której zadaniem jest ustalenie wysokości miesięcznego czynszu za wynajem pomieszczeń. Nawiązując do mojego pytania o wzór zarządzenia do wynajem pomieszczeń chce nadmienić że posiadam trwały zarząd.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dokument na życzenie
Bardzo proszę o Regulamin ZF
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wycieczek zagranicznych. Wiem, że jednym z wymogów jest znajomość języka obcego. Czy znaczy to - języka danego kraju do, którego się udają, czy innego języka, który umożliwi komunikację w danym kraju. Jeżeli kierownik wycieczki organizuje wycieczkę do Berlina wymagana jest od niego lub opiekunów znajomość języka niemieckiego, czy może to być język angielski?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę podać zakres czynności asystenta nauczyciela w kl. I-III szkoły podstawowej ( wpis do statutu).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe