Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są zasady, tryb oraz dopuszczalność ochrony nauczycieli przewidziane w przepisach dotyczących funkcjonariuszy publicznych –w oparciu o regulacje zawarte w Kodeksie karnym oraz w Karcie Nauczyciela?
Zgodnie z art. 63 ust.1 Karty Nauczyciela, nauczyciel – podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych – korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Kodeksie karnym (dalej: k.k.). Obowiązujące brzmienie powyższego przepisu zostało wprowadzone przepisem art. 2 ustawy z 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która to zmiana weszła w życie 24 maja 2007 r.
Poprzedni przepis art. 63 Karty Nauczyciela stanowił, że nauczyciel korzysta w związku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
Przestępstwa przeciwko funkcjonariuszom publicznym uregulowane są w rozdziale XXIX Kodeksu karnego, zatytułowanym „Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego”.
Naruszenie nietykalności cielesnej
Zgodnie z art. 222 § 1 k.k. odpowiedzialności karnej podlega ten, kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych. Kary, które zostały przewidziane za naruszenie tego przepisu, to:
- grzywna;
- kara ograniczenia wolności;
- albo kara pozbawienia wolności do lat 3.
Należy jednak podkreślić, że jeżeli czyn został wywołany przez niewłaściwe zachowanie się funkcjonariusza lub osoby do pomocy mu przybranej, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia (art. 222 § 2 k.k.).
Sąd Najwyższy w postanowieniu z 24 czerwca 2010 r. II KK 145/10 (LEX nr 619619) stwierdził, że zwrot normatywny „narusza nietykalność cielesną” obejmuje w istocie, wszelkie możliwe sposoby ingerencji sprawcy w nietykalność cielesną drugiej osoby, w tym również popchnięcie (odepchnięcie).
Czynna napaść na funkcjonariusza
Innym rodzajem przestępstwa wymierzonego przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu jest przestępstwo czynnej napaści. Popełnia je każdy, kto, działając wspólnie i w porozumieniu z inną osobą lub używając broni palnej, noża lub innego podobnie niebezpiecznego przedmiotu albo środka obezwładniającego, dopuszcza się czynnej napaści na funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych – tak stanowi art. 223 § 1 k.k. Przepis ten w § 2 przewiduje sankcję karną za jego naruszenie w postaci kary pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Kwalifikowana postać tego przestępstwa występuje w sytuacji, jeżeli w wyniku czynnej napaści nastąpił skutek w postaci ciężkiego uszczerbku na zdrowiu funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej. Wtedy sprawca przestępstwa będzie podlegał jeszcze surowszej odpowiedzialności karnej, czyli karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12 (art. 223 § 2 k.k.).
Zmuszenie funkcjonariusza do przedsięwzięcia lub zaniechania czynności
W sytuacji, gdy ktoś będzie stosował przemoc lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia funkcjonariusza publicznego albo osoby do pomocy mu przybranej do przedsięwzięcia lub zaniechania prawnej czynności służbowej będzie podlegał karze pozbawienia wolności do lat 3 (art. 224 § 2 k.k. w zw. z art. 224 § 1 k.k.).
Jeżeli w następstwie tego czynu zostanie spowodowany skutek ciężkiego uszczerbku na zdrowiu w postaci:
- pozbawienia człowieka wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia;
- innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej, choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej albo znacznej trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała;
- lub też zostanie spowodowane inne naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia- to przepis art. 224 § 3 k.k. przewiduje surowszą odpowiedzialność karną sprawcy – w postaci kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Znieważenie funkcjonariusza publicznego
Zgodnie z art. 226 § 1 k.k., kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega:
- grzywnie;
- karze ograniczenia wolności;
- albo karze pozbawienia wolności do roku.
Jeżeli czyn został wywołany przez niewłaściwe zachowanie się funkcjonariusza lub osoby do pomocy mu przybranej, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia (art. 226 § 2 k.k. w związku z art. 222 § 2 k.k.).
Sąd Najwyższy w uchwale składu 7 sędziów z 20 czerwca 2012 r. (sygn. akt I KZP 8/12, Biuletyn Sądu Najwyższego 2012/6/19) uznał, że przedmiotem ochrony art. 226 § 1 k.k. jest prawidłowe funkcjonowanie instytucji państwowych i samorządowych oraz godność funkcjonariusza publicznego lub osoby przybranej mu do pomocy, przy czym autorytet danej instytucji ma znaczenie pierwszoplanowe.
Sąd Najwyższy podkreślił, że prawidłowe funkcjonowanie instytucji chronione jest przez zapewnienie poszanowania dla funkcjonariuszy podczas wykonywania ich obowiązków służbowych, którzy ze względu na rodzaj wykonywanych czynności powinni mieć zapewnioną wzmożoną ochronę, także w odniesieniu do ich godności. Sąd ten wskazał, że wykonywanie ich funkcji wiąże się bowiem z uczestnictwem w sytuacjach konfliktowych, w których szczególnie narażeni są na agresję lub naruszenie dóbr osobistych.
Sąd Najwyższy uznał, że funkcjonariusz dokonujący czynności służbowych, który w związku z tym jest znieważany niepublicznie, powinien korzystać z takiej samej ochrony, jak w trakcie wykonywania obowiązków publicznie.
Zdaniem tego Sądu uzasadnione jest natomiast pozostawienie poza zakresem ochrony art. 226 § 1 k.k. tych wszystkich wydarzeń, które mają miejsce poza czasem wykonywania obowiązków i bez związku z nimi, gdyż wówczas funkcjonariusz ma te same możliwości prawne w razie znieważenia go, jak każdy inny obywatel, może zatem wnieść prywatny akt oskarżenia o przestępstwo z art. 216 k.k.
Znieważenie nauczyciela
Nauczyciel, który wykonuje obowiązki służbowe i związku z tymi obowiązkami zostanie znieważony niepublicznie, korzysta z ochrony prawnej zagwarantowanej przez przepis art. 226 k.k., jak w trakcie wykonywania obowiązków publicznie.
Wyjaśnienia wymaga również, co należy rozumieć pod pojęciem „osoba przybrana do pomocy funkcjonariuszowi”, które występuje we wskazanych wyżej przepisach Kodeksu karnego. Zgodnie z poglądem autora Marka Kulika „osobą przybraną do pomocy funkcjonariuszowi jest ten, kto został mu urzędowo do tej pomocy przydzielony albo kto pomaga mu na jego prośbę”.
Obrona nauczyciela z urzędu
Warto pamiętać, że zgodnie z art. 63 ust. 2 Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r., poz. 191);
2) Ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r., nr 88, poz. 553 ze zm.);
3) Ustawa z 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r., nr 80, poz. 542).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy rozumieć częste sformułowanie w statutach szkół: "Szkoła może przyjąć ucznia spoza obwodu w miarę posiadania wolnych miejsc"? Czy na wolne miejsca szkoła musi mieć środki finansowe w preliminarzu budżetowym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może wysłać do rozmowy z wychowawcą o swoim dziecku upoważnionego przez siebie prawnika jako pełnomocnika?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o ustosunkowanie się jakiego typu produkty mogą być umieszczane w automatach podłączonych w szkole tak aby zasady zdrowego odżywiania były zachowane. W jakich aktach prawnych jest to opisane?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku 6-letniemu, które uczęszcza do publicznego przedszkola posiadającego OPINIE O WCZESNYM WSPOMAGANIU ROZWOJU przysługuje LEGITYMACJA przedszkolna dla niepełnosprawnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe