Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są najczęstsze błędy w zapisach statutów szkół niepublicznych?
Statut nadaje szkole osoba prowadząca: fizyczna lub prawna, która powinna zdawać sobie sprawę ze skutków jakie będą wynikały z postanowień statutowych – nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również dla niej samej.
Duża autonomia w określaniu struktury, celów, zadań i sposobu działania szkoły niepublicznej może skutkować nietypowymi zadaniami dla jej dyrektora. Podczas badania przestrzegania statutu przez wizytatora niejednokrotnie okazało się, że dyrektor o nich zapomniał. Dokonując zmian w statucie trzeba pamiętać, aby „nie zgubić” któregoś z jego elementów wymaganych prawem. Szkoły niepubliczne nie obowiązuje rozporządzenie o ramowych statutach w szkołach publicznych, ale może być ono pomocne w kształtowaniu statutu.
Nadzór nad przestrzeganiem statutu szkoły sprawuje dyrektor szkoły i kurator oświaty
Konstruując statut, warto kierować się zasadami konstrukcji aktów prawnych określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej. Rozporządzenie to określa między innymi podstawową jednostkę redakcyjną dla statutu, czyli paragraf.
Może on być podzielony na ustępy (oznaczone cyfrą arabską z kropką bez nawiasu, np. 1. 2. itd.), te z kolei na punkty (oznaczone cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie, np. 1) 2) itd.), punkty na litery (małe litery alfabetu łacińskiego z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie, np. a) b) itd.), a litery na tiret [–]. Należy pamiętać o zachowaniu ciągłości numeracji w obrębie paragrafu, ustępu oraz punktu.
Najczęstsze błędy w zapisach statutów szkół niepublicznych to:
- postanowienia oparte na nieaktualnym prawie oświatowym (np. często w zakresie dotyczącym klasyfikowania i promowania uczniów);
- rodzaje praw i obowiązków uczniów (analogicznie kar i nagród) mają odesłania do różnych dokumentów np. regulaminów, załączników (ich katalog powinien stanowić listę zamkniętą; - wykaz może być rozszerzony lub zawężony w drodze nowelizacji statutu);
- mylenie praw dziecka wynikających z katalogu praw człowieka z uprawnieniami ucznia wynikającymi z prawa oświatowego lub z zadaniami szkoły (np.” prawo do znajomości zasad oceniania”, „prawo do otrzymania pomocy w przypadku trudności w nauce”. W katalogu praw ucznia powinny znaleźć się przede wszystkim podstawowe prawa człowieka, ważne w sytuacji, w jakiej znajduje się uczeń w szkole, czyli m.in.: prawo do informacji, prawo do nauki, prawo do wypowiedzi, swobody wyrażania myśli i przekonań, prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem, oraz prawa proceduralne);
- katalog obowiązków ucznia sformułowany w sposób niejasny, trudny do egzekwowania (np. „uczeń ma obowiązek przestrzegać zapisów statutu” – których? Czy także tych, które wyznaczają zadania poszczególnym organom? Puste, niejasne, nieużyteczne zapisy uczą, że można lekceważyć prawo);
- brak lub niejasne procedury odwoławcze od nałożonych kar (zawarte w procedurach prawa są wówczas jedynie deklaratywne, a to nie jest zgodne z zadaniem edukacyjnym i wychowawczym szkoły. Prawa zapisane, a nieegzekwowalne uczą braku szacunku dla prawa w ogóle);
- niewłaściwa redakcja merytoryczna i techniczna (niektóre zapisy są tak niezręcznie sformułowane, że wypaczają intencję autorów np. „szkoła może stosować nagrody i kary za uchybienia regulaminowe”,” uczeń ma obowiązek przestrzegać praw i obowiązków”, „uczeń ma prawo do swobody wyrażania myśli i przekonań, ale nie ma uwłaczać swojej godności”).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy po powierzeniu innemu nauczycielowi stanowiska dyrektora placówki na pierwszą 5-letnią kadencję należy kogoś poinformować? Jakie instytucje należy poinformować o zmianie dyrektora szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać koncepcja pracy szkoły?
- Na podstawie jakiego paragrafu lub dyrektywy należy przesłać do dnia 5 marca do OKE skład zespołu nadzorującego przebieg sprawdzianu? Według mojej wiedzy należy je powołać, ale nie wysyłać do OKE! Dotychczas wysyłałam skład zespołu do KO. Dziękuję EO
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ile lat obowiązuje w szkole program wychowawczy i profilaktyczny? Czy jest obowiązek co roku te programy ewaluować i we wrześniu przyjmować nową uchwałą? Jeśli tak, to czy ma to być uchwała Rady Rodziców czy Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nowe rozporządzenie dotyczące wycieczek mówi: "W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły" czy to oznacza, że opiekunem może być rodzic, który ukończył kurs opiekunów wycieczek; czy są jakieś inne wymagania, które musi spełnić taki rodzic.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe