Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie powinno być pensum nauczycieli, którym powierzono do realizacji:
- nauczyciel A: obowiązki nauczyciela wspomagającego (12 godzin), zajęcia z wychowawcą (1 godzina), zajęcia logopedyczne (4 godziny) oraz zajęcia rewalidacyjne (10 godzin);
- nauczyciel B: obowiązki nauczyciela wspomagającego (10 godzin), obowiązki pedagoga specjalnego (11 godzin) oraz zajęcia rewalidacyjne (5 godzin);
- nauczyciel C: obowiązki nauczyciela wspomagającego (17 godzin), zajęcia rewalidacyjne (8 godzin).
Zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) nauczycielowi realizującemu w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin określa się tzw. pensum łączone. Pensum łączone ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że przepisy prawa oświatowego nie regulują wielkości wymiaru nauczyciela realizującego zajęcia z rewalidacji. Kierując się stanowiskiem Ministra Edukacji i Nauki z 26 sierpnia 2022 r. można przyjąć, że zajęcia rewalidacyjne przydziela się według pensum obowiązującego dla danego stanowiska pracy, które zajmuje nauczyciel:
1) nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym (nauczyciel wspomagający) realizuje rewalidację z pensum 20 godzin,
2) pedagog specjalny - realizuje rewalidację z pensum 22 godzin,
3) nauczyciel zajmujący inne stanowisko niż nauczyciel wspomagający albo pedagog specjalny - według pensum właściwego dla jego stanowiska (np. 18).
Zajęcia rewalidacyjne powinny być realizowane w ramach pensum nauczyciela wspomagającego. Oznacza to, że tam gdzie nauczyciel wspomagający ma przydzielone tylko godziny rewalidacji, to nie ma obowiązku ustalania pensum łączonego.
W przypadku C: obowiązki nauczyciela wspomagającego (17 godzin) i zajęcia rewalidacyjne (8 godzin) nauczyciel powinien być zatrudniony w wymiarze 20/20 i dodatkowo powinny być mu przydzielone godziny ponadwymiarowe (5).
W przypadku A: obowiązki nauczyciela wspomagającego (12 godzin), zajęcia rewalidacyjne (10 godzin) oraz zajęcia z wychowawcą (1 godzina) należy rozliczać z pensum nauczyciela wspomagającego. Oznacza to, że nauczyciel będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy (20/20) z 3 godzinami ponadwymiarowymi. W związku z realizacją zajęć logopedycznych (4 godziny) należy liczyć te godziny z pensum 22. Pensum stanowisk nauczyciela wynosi: 23/20 oraz 4/22. Łączna liczba godzin:27. Suma części etatów: 23/20 (1,15) + 4/22(0,1818)= 1,3318. Dzielimy liczbę godzin przez sumę części etatów: 27: 1,3318= 20,27, w zaokrągleniu 20. Pensum łączone nauczyciela to 20.
W przypadku B: obowiązki nauczyciela wspomagającego (10 godzin) oraz zajęcia rewalidacyjne (5 godzin) należy rozliczać z pensum nauczyciela wspomagającego - 15/20. W związku z realizacją obowiązków pedagoga specjalnego (11 godziny) należy liczyć te godziny z pensum 22. Pensum stanowisk nauczyciela wynosi: 15/20 oraz 11/22. Łączna liczba godzin:26. Suma części etatów: 15/20 (0,75) + 11/22(0,5) = 1,25. Dzielimy liczbę godzin przez sumę części etatów: 26: 1,25 = 20,8, w zaokrągleniu 21. Pensum łączone nauczyciela to 21.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik wystąpił z wnioskiem o udzielenie urlopu z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 14. Dziecko kończy 14 lat 3 stycznia. Czy powinnam udzielić pracownikowi tego urlopu w dniach 2 i 3 stycznia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1 września szkoła podstawowa zostanie przekształcona w szkołę filialną innej szkoły. Na jakiej podstawie następuje przeniesienie nauczyciela do tej szkoły podstawowej, której stają się filią? Jaka jest podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy nauczycielowi?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna brzmieć treść pisemnego potwierdzenia przekształcenia stosunku pracy na podstawie mianowania, jeśli akt mianowania wydany był przed 2000 r. i spełnione były wszystkie warunki?
- Placówka pracuje 7 dni w tygodniu tj. internat, ale na zasadach bursy. Moje pytanie brzmi: Czy jeśli nauczyciel pracuje 5 dni w tygodniu np. niedziela, poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, a piątek i sobota ma wolne, zaś w drugim tygodniu pracuje poniedziałek, wtorek, środa, czwartek i sobota, a piątek i niedziela ma wolne to czy to jest prawidłowy grafik? Zaznaczam, że w tych 5 dniach pracy pracuje pełny etat. Drugie pytanie brzmi: Czy nauczyciela obowiązuje 11 godzinna przerwa tzn. jeśli kończy dyżur o 22.oo, a drugiego dnia zaczyna o 6.00 rano, czy może tak być?
- Czy nauczyciel posiadający tytuł zawodowy licencjata uzyskany na kierunku filologia polska w specjalności nauczycielskiej z oligofrenopedagogiką i tytuł magistra filologi polskiej posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej? Jakie kwalifikacje są odpowiednie do tego typu pracy?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe