Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie obowiązki ma dyrektor związku z nowym rozporządzeniem z dnia 20.03.2020 r.? Czy powinniśmy wprowadzić zmiany do statutu (wewnątrzszkolne zasady oceniania, obowiązki ucznia, nauczyciela)? Czy podczas nauczania zdalnego wpisuje się uczniom frekwencję? Jak rozliczać czas pracy nauczycieli, a dokładniej - ich godziny ponadwymiarowe? Czy nauczyciele wpisują w e-dzienniku realizację lekcji? Proszę o pomoc. Sytuacja jest dla nas nowa i nie wiemy, jak się "za to zabrać".
Na podstawie § 1 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493 dyrektor odpowiada za organizację nauki w szkole lub przedszkolu, w tym: 1) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania; 2) koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym objętych kształceniem specjalnym, wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze; 3) ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas, uwzględniając w szczególności równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć; 4) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach; 5) ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny; 6) ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły (dotyczy to np. sposobu sprawdzania obecności uczniów na zajęciach, nałożenia na nauczyciela ewentualnego obowiązku uzupełniania e-dziennika, o ile ma do niego dostęp); 7) wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać; 8) zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji; 9) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania, jeśli jakieś treści nie mogą zostać zrealizowane poprzez zdalne nauczanie; 10) ustala zasady zaliczania do wymiaru pensum realizację godzin poszczególnych zajęć, poprowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia – w konsekwencji z wewnętrznych regulacji będzie wynikało także, że po przepracowaniu godzin w ramach pensum nauczyciel realizuje godziny ponadwymiarowe, ale też o przydziale i liczbie godzin ponadwymiarowych decyduje dyrektor jako przełożony służbowy nauczyciela (nauczyciel nie decyduje sam, czy i ile godzin ponadwymiarowych zrealizuje) oraz nauczyciel nie może samodzielnie zmodyfikować ustalonego tygodniowego zakresu (planu) nauczania. W razie wątpliwości, jakie szczegółowe rozwiązania, adekwatne do indywidualnych warunków danej szkoły można wprowadzić do organizacji nauczania zdalnego, można zwrócić się o udzielenie informacji przez kuratora oświaty, ponieważ organ ten w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego będzie nadzorował sposób organizacji kształcenia zdalnego i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia). Ponadto z racji upoważnienia dyrektora do wykonania powyższych zadań we współpracy z nauczycielami na mocy powszechnie obowiązujących przepisów, nie ma potrzeby ich przenoszenia do treści statutu danej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor i wicedyrektor placówki może dokonać obserwacji zajęć? Dyrektor i wicedyrektor nie są na stanowisku pedagogicznym. W placówce jest zatrudniony kierownik nadzoru pedagogicznego w zastępstwie za dyrektora nie będącego nauczycielem.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ma ktoś prawo zakwestionować opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawioną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka beż orzeczenia o niepełnosprawności, lecz na podstawie innych deficytów (opinia została przez powołany zespół). Czy jest ryzyko nakazu zwrotu przyznanej na to wspomaganie subwencji, którą otrzymuje realizująca je niepubliczna poradnia, która tą opinię wystawiła?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy prowadząc niepubliczne przedszkole muszę mieć plan nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W połowie lutego wpłynął do dyrektora szkoły wniosek o ocenę pracy nauczyciela. W myśl przepisów dyrektor ma na dokonanie takiej oceny 3 miesiące. Niestety w obecnej sytuacji (koronawirus) dyrektor nie zdążył odbyć zapowiadanej na koniec marca obserwacji, nie może też wziąć pod uwagę obserwacji z ubiegłego roku, ponieważ nauczyciel wnioskujący o ocenę w ciągu ostatnich dwóch lat przebywał na urlopie macierzyńskim i urlopie dla poratowania zdrowia. Jak zgodnie z prawem dyrektor ma wywiązać się ze swoich obowiązków?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W uzupełnieniu do mojego poprzedniego pytania Oczywiście wiem o zmianie rozporządzenia MEN w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela ..., interesuje mnie kwestia okresu zatrudnienia , czy tu jest jakaś zmiana?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe