Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący w szkole ponadgimnazjalnej rewalidację? Według sugestii organu prowadzącego powinien to być tylko specjalista, czyli np. surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. W przepisach prawnych dotyczących wymaganych kwalifikacji nie ma podane, jakie kwalifikacje konkretnie ma mieć nauczyciel prowadzący rewalidację. W rozporządzeniu z 2013 r. mówi się, że pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielają nauczyciele i specjaliści. Mam problem, czy nauczyciel który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin "Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" spełni wymogi odnośnie posiadanych kwalifikacji?
Zajęcia rewalidacyjne są zajęciami specjalistycznymi adresowanymi wyłącznie do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność. Nie są więc formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyż wynikają z rozporządzenia MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) Zgodnie z § 3 ust. 2 w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów następujące zajęcia rewalidacyjne: korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, inne, wynikające z programów rewalidacji. (por. § 6 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113)
W przypadku zajęć rewalidacyjnych (usprawniających) organizowanych dla uczniów szkół ogólnodostępnych, nauczyciel je prowadzący powinien posiadać takie kwalifikacje, jakie – w zależności od typu jednostki oświatowej – zostały określone w § 2 rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Zgodnie z ich brzmieniem nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne - prócz przygotowania pedagogicznego – musi mieć również wykształcenie/przygotowanie specjalistyczne zgodne z prowadzonymi zajęciami. Warto zauważyć, że zgodność wykształcenia z prowadzonymi zajęciami będzie zwykle determinowana charakterem zajęć rewalidacyjnych wskazanym w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to związane z tym, że rodzaj kwalifikacji wymaganych od nauczyciela zajęć rewalidacyjnych będzie zależał od tego, jakiego rodzaju terapie mają być podejmowane z dzieckiem lub uczniem w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem niepełnosprawnym ruchowo – specjalista z zakresu korekcji wad postawy, itp. Uznanie w tej kwestii kwalifikacji nauczyciela, który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin „Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zatrudniliśmy na zastępstwo wychowawcę w internacie od dnia 06.11.2015r do 29.01.2016r. Później od dnia 12.02.2016 r. do dnia 24.06.2016 r. pracowała również na zastępstwo innego wychowawcy. Od 01.09.2016 r. do 31.08.2017 r. została zatrudniona również na zastępstwo. Proszę o radę, za które okresy powinniśmy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne "13"?
- Czy jako dyrektor muszę zatrudnić w szkole podstawowej ksiedza proboszcza, który obecnie uczy religii w gimnazjum (oddzielne placówki). W szkole podstawowej mam zatrudnioną katechetkę w pełnym wymiarze godzin i zatrudnienie ksiedza wiazałoby się z redukcją etatu dla mojego pracownika.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w przedszkolu niepublicznym 12 września może rozpocząć staż? Czy musi być zatrudniony od 1.09 września żeby rozpocząć awans zawodowy na nauczyciela stażystę?
- Obecnie mam 56 lat w 2008 roku nabyłam prawo do przejścia na emeryturę na podstawie art. 88 KN. Ile jeszcze mogę pracować, aby przejść na emeryturę na starych zasadach?
- Nauczyciel z 34 letnim stażem pracy zatrudniony na podstawie mianowania otrzymał ograniczenie na które nie wyraził zgody. Czy przysługuje mu oprócz odprawy z art. 20 również odprawa emerytalna? Jak naliczyć odprawę sześciomiesięczną z wynagrodzenia zasadniczego czy z wynagrodzenia zasadniczego i godzin nadliczbowych jakie nauczyciel realizował?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe