Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wyglądają regulacje nowego rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim?
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie takich zajęć wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych.
W porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym doprecyzowano zatem, że podstawę formalno-prawną do objęcia dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi stanowi orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną (specjalistyczną).
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka na okres do 5 lat.
Orzeczenie określa zalecane:
- elementy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy położyć szczególny nacisk w pracy z dzieckiem,
- metody i sposoby realizacji tych zajęć,
- formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy udzielanej rodzicom.
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze ujęto w ramy roku szkolnego: od 1 stycznia 2014 r. należy je organizować od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 25 lat.
Dotychczasowa regulacja stanowiła, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat, co de facto oznaczało nakaz objęcia nimi dziecka od dnia ukończenia 3. roku życia do dnia ukończenia 25. roku życia.
Stwarzało to istotne trudności organizacyjne, związane np. z koniecznością rozpoczęcia zajęć w okresie wakacji, które stanowią nie tylko przerwę w funkcjonowaniu szkoły, ale też ustawowo gwarantowany okres urlopu pracujących w niej nauczycieli.
Dotychczasowa zasada obowiązuje jeszcze do 31 grudnia 2013 r., z uwagi na konieczność zagwarantowania odpowiedniego okresu prowadzenia zajęć dla dotychczasowych uczestników (maksymalnie 22 lata) oraz zapewnienia stabilności w odniesieniu do planów finansowych realizowanych przez jednostki organizacyjne prowadzące te zajęcia.
Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o systemie oświaty udział w tych zajęciach dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki, uznaje się za spełnianie tych obowiązków.
Cele i zakres zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Cele i zakres zajęć określono analogicznie, jak dotychczas. Celem zajęć jest:
- wspomaganie rozwoju uczestników,
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem,
- rozwijanie samodzielności funkcjonowania w codziennym życiu
– stosownie do możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zakres zajęć rewalidacyjno-wychowawczych powinien obejmować główne sfery funkcjonowania osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, tj. w szczególności:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
W porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym uszczegółowiono regulacje dotyczące zawartości i sposobu opracowywania programu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dla każdego uczestnika odrębnie opracowuje się indywidualny program zajęć, który zawiera w szczególności (odpowiednio do potrzeb można w nim zawrzeć także inne elementy):
- cele realizowanych zajęć,
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć,
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą. Podstawę dla opracowania programu stanowią:
- diagnoza oraz zalecenia zawarte w wydanym przez poradnię orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- obserwacje funkcjonowania uczestnika zajęć.
Nauczyciele prowadzący zajęcia mają obowiązek dokonywać okresowej oceny funkcjonowania uczestnika zajęć, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym na podstawie dokumentacji zajęć, w tym indywidualnego programu zajęć. W razie potrzeby należy wówczas zmodyfikować indywidualny program zajęć, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczestnika.
Wymiar zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Uelastyczniono i doprecyzowano przepisy określające wymiar zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zajęcia są prowadzone w formie indywidualnej lub zespołowej, są organizowane we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami). Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 uczestników. Godzina zajęć trwa 60 minut.
Minimalny wymiar zajęć wynosi:
dla zajęć zespołowych – 20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie;
dla zajęć indywidualnych – 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie.
Dzienny czas trwania zajęć ustala dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły lub ośrodka, w których zorganizowano zajęcia, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczestnika.
Dokumentowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Zachowano dotychczasowe regulacje normujące dokumentowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dokumentacja zajęć obejmuje:
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez poradnię;
- dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego zespołu lub dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć, prowadzone - zgodnie z przepisami w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji;
Zeszyt obserwacji
Zeszyt obserwacji – prowadzony odrębnie dla każdego uczestnika zajęć przez nauczycieli mających z nim zajęcia – powinien zawierać informacje na temat:
- zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów);
- zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo-ruchowa, manipulacja);
- podejmowania aktywności własnej (niekierowanej);
- koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas wykonywania zadania), w tym czasu tej koncentracji;
- współdziałania w różnych sytuacjach, w tym czasu tego współdziałania;
- opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności);
- dominującego nastroju i emocji;
- gotowości do kontaktów (rodzaje i kierunek kontaktów);
- umiejętności w zakresie samoobsługi;
- udziału w czynnościach porządkowych;
- zachowań trudnych (opis zachowań trudnych i sytuacji, w których występują, reakcje nauczyciela na zachowania trudne, zmiany w zachowaniu);
- sposobów komunikowania się;
- innych istotnych zachowań.
Podmioty, w których mogą być organizowane i prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Podmioty te wskazuje co do zasady art. 7 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
W systemie oświaty jednostkami organizacyjnymi powołanymi do prowadzenia takich zajęć są:
- ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, nazywane ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi;
- przedszkola, w tym przedszkola specjalne;
- szkoły, w tym szkoły specjalne.
Wychowankami ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych mogą być dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 lat. Szczegółowe zasady funkcjonowania publicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych określają przepisy rozporządzenia w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być także organizowane w domu rodzinnym dziecka lub w następujących jednostkach organizacyjnych nienależących do systemu oświaty:
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- domach pomocy społecznej,
- podmiotach leczniczych.
Warunki niezbędne do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w tym również w zakresie opieki, zapewniają podmioty, w których organizowane są zajęcia, a w przypadku zajęć organizowanych w domu rodzinnym – rodzice (prawni opiekunowie).
Dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, przebywającym w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach pomocy społecznej, podmiotach leczniczych oraz w domach rodzinnych, na wniosek kierowników wymienionych podmiotów lub rodziców (prawnych opiekunów), udział w zajęciach zapewnia jednostka samorządu terytorialnego, do której zadań własnych należy zakładanie i prowadzenie odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej. Jest to jednostka właściwa ze względu na siedzibę lub miejsce położenia danego podmiotu albo miejsce zamieszkania rodziców (prawnych opiekunów).
W domach rodzinnych nie organizuje się zajęć zespołowych. Zajęcia w wymienionych podmiotach oraz w domu rodzinnym organizuje dyrektor jednostki systemu oświaty (przedszkola, szkoły, ośrodka), który zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą także organizować podmioty wymienione w art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, tj. stowarzyszenia i inne organizacje społeczne, fundacje, samorządy zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin, a także inne osoby fizyczne i prawne.
W przypadku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkole, w tym szkole specjalnej, zajęcia organizuje się w szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu dziecka. Organizuje je dyrektor tej szkoły. Zajęcia te należy uwzględnić w danym roku szkolnym w arkuszu organizacji szkoły.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Kwalifikacje posiada osoba, która:
- ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
- ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
Opiekę w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w domu rodzinnym. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie). Szkoła ma także zapewnić warunki do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, z wyjątkiem sytuacji, gdy zajęcia są organizowane w domu rodzinnym i warunki zapewniają rodzice (prawni opiekunowie).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Zaborze jest placówką oświatową i zatrudnia 26 pracowników. Jesteśmy jednostką organizacyjną, której organem prowadzącym jest Województwo Lubuskie z siedzibą w Zielonej Górze. Pytanie: Czy w MOZ Zabór musi być wydane przez dyrektora Zarządzenie i musi obowiązywać WEWNĘTRZNA PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy IPET dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim szkoła podstawowa. Jak powinien wyglądać. Czy nauczyciele przedmiotów muszą w dostosowaniach uwzględniać treści programowe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazówkę, jak uzupełnić w arkuszu ocen rubrykę dotyczącą nieobecności. mam na myśli wpis dotyczacy klasyfikacji końcowej w klasie 6 szkoły podstawowej i w klasie 3 gomnazjum. będę wdzięczna za szybka odpowiedź. pozdrawiam.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać jaka powinna być procedura postępowania dyrektora w przypadku skargi rodzica na niewłaściwe zachowanie nauczyciela wobec jego dziecka? Wiadomo, że prosimy o wyjaśnienie nauczyciela lub inne osoby, które były świadkami zdarzenia, jednak problem pojawia się wtedy kiedy te zeznania są sprzeczne tzw. "słowo przeciwko słowu" np. nauczyciel zaprzecza i mówi, że nie zachował się źle wobec dziecka. Co w takiej sytuacji dyrektor powinien czynić dalej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła przystąpiła do Międzyzakładowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej (MPKZP), zawarta została umowa, w której jest zapis wskazujący, że koszt obsługi w przeliczeniu na jednego członka wynosi x zł, będą one naliczane proporcjonalnie do ilości członków i płatne kwartalnie zgodnie z wystawioną fakturą. Czy szkoła może zapłacić fakturę pokrywającą koszty obsługi MPKZP? Jaka jest podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe