Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda rekrutacja do szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego?
18 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, zwana powszechnie ustawą rekrutacyjną, realizująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. Ustawa ta określa m.in. zasady przeprowadzania rekrutacji do publicznych szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.
Podstawowe szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej sportowej, publicznej szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej przyjmuje się kandydatów, którzy:
- mają bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony orzeczeniem lekarskim o zdolności do uprawiania danego sportu, wydanym przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza, zgodnie z przepisami w sprawie trybu orzekania o zdolności do uprawiania danego sportu przez dzieci i młodzież do ukończenia 21. roku życia oraz przez zawodników pomiędzy 21 a 23 rokiem życia,
- mają pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie kandydata do szkoły lub oddziału,
uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale.
I etap
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających powyższe warunki, niż liczba wolnych miejsc, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne sportowe lub mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej:
- publicznego gimnazjum sportowego,
- publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego,
- oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- przyjmuje się kandydatów posiadających świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
I etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających podane warunki, niż liczba wolnych miejsc w szkołach i oddziałach, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie odpowiednio następujące kryteria:
- wyniki sprawdzianu – w przypadku publicznego gimnazjum sportowego, publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- wyniki egzaminu gimnazjalnego – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z jęz. polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły, jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
świadectwo ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum z wyróżnieniem,
szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim,
osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
III etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, na trzecim są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuję za odpowiedź ale pytam dalej,
ponieważ w żadnym z moich pytań nie sugerowałam, że przerwy świąteczne to czas wolny dla nauczyciela. Przypominam swoje pytanie:
Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Państwa odpowiedź:
Nasze stanowisko w tej sprawie jest oparte na interpretacji zapisów dotyczących przerw w pracy szkoły, w tym w szczególności wynikających z przepisów ustalających okres urlopowania nauczycieli w szkołach feryjnych.Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.Przepis oznacza, że nauczyciele pracują w pozostałe dni roku szkolnego tym w dniach, o których mowa wyżej.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 64.
Tak więc postaram się zadać pytanie jeszcze inaczej. Nie pytałam w żadnym pytaniu czy przerwy świąteczne to czas urlopu dla nauczycieli. BO CHYBA JUŻ WSZYSCY WIEDZĄ, ŻE NIE.
Chciałabym zrozumieć (bo czytać umiem i sama mogę rozporządzenia i ustawy sobie przeczytać) która część art. 64 KN mówi o bezpośredniej pracy z dziećmi o ile nie są to egzaminy?
Art. 64. 1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:
1) przeprowadzania egzaminów;
2) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3) opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Dalej też nic nie znalazłam.
Jeżeli chodzi wyłącznie o interpretację zapisów to rozumiem, że zależy ona od tego kto je interpretuje.
Szanowni Państwo,
jeżeli nie ma nic do dodania oprócz interpretacji bardzo proszę pominąć moje zapytanie. Te dwie odpowiedzi ja interpretuje , jako brak podstaw prawnych do nakładania na nauczycieli obowiązku bezpośredniej pracy z dzieci w czasie przerw świątecznych.
Oczywiście w pracy jesteśmy OBECNI i np uczestniczymy w doskonaleniu zawodowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ankiety dla szkół dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Czy wszyscy uczniowie korzystający z zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej musza mieć IPETy ?
Czy można objąć uczniów opieką 9 takich co nie maja opinii lub orzeczeń bez IPETów?
Jeżeli tak to jak dokumentuje się taką pomoc?
Dot. pytania 7 tzn. osoby inicjujące objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną to: poradnia psychologiczno-pedagogiczna (na podstawie opinii lub orzeczenia) Nie rozumiem tego pytania. Jeżeli uczeń przychodzi do szkoły z opinia lub orzeczeniem z poradni, to kto inicjuje pomoc? Dyrektor, uczeń, rodzic, poradnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkołach w tym roku szkolnym nadal musimy liczyć liczbę zrealizowanych godzin podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może odmówić zgody na odroczenie dziecka od obowiązku szkolnego, mimo zaleceń poradnii w opinii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Za zgodą organu prowadzącego wprowadziłem naukę drugiego języka obcego od klasy 4 w wymiarze 6 godzin na II etap kształcenia (klasy 5 i 6 kontynuują naukę drugiego języka z godzin do dyspozycji dyrektora). W związku z powyższym mam dylemat, gdzie w klasach 4 w arkuszu ocen i na świadectwie wpisywać ten drugi język. Czy jako przedmiot obowiązkowy czy dodatkowy? Tematy zapisywać w dzienniku lekcyjnym czy zajęć dodatkowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe