Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy zorganizować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty?(procedura i podstawy prawne)
Zgodnie z art. 9b ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.- dalej Karta Nauczyciela) nauczyciel ubiegający się o uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do dyrektora szkoły, w której jest zatrudniony.
Następnie, dyrektor szkoły na podstawie art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji;
2) przewodniczący zespołu nauczycieli (jeżeli został w szkole powołany) lub nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy;
3) opiekun stażu.
Ponadto w skład komisji na wniosek nauczyciela może zostać uzupełniony o przedstawiciela wskazanego związku zawodowego (art. 9g ust. 5 Karty Nauczyciela) oraz w charakterze obserwatora- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 9g ust. 4 Karty Nauczyciela).
O terminie i miejscu posiedzenia komisji kwalifikacyjnej powiadamia się członków komisji i nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Przebieg prac komisji szczegółowo opisany jest w § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 z późn. zm.- dalej rozporządzenie). Jest on następujący:
1. Komisja kwalifikacyjna po zapoznaniu się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego, przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel:
• prezentuje dorobek zawodowy,
• prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez,
• rozwiązuje wskazany przez komisję problem związany z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
• wykonuje zadanie z użyciem narzędzi multimedialnych,
• odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, spośród których komisja przygotuje problemy, zadania i pytania dla nauczyciela wskazane są w § 6 ust. 2 rozporządzenia i obejmują:
• znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
• umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej,
• umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania,
• umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
• umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego,
• umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych,
• umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć;
• znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Po przeprowadzonej rozmowie komisja obraduje. Zgodnie z § 13 podejmują rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego w punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów. Nauczyciel zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną albo uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7. Następie nauczycielowi wydaje się zaświadczenie o tym, że uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, Wzór zaświadczenia jest załącznikiem do rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
- Czy dyrektor przedszkola ma obowiązek powołać zespól w celu ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki? Zwracam się z prośbą o informacje jak to ma się odbywać.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy godziny "karciane" nauczyciel może realizować podczas pobytu na zielonej szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opracowanie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego za pierwszy semestr roku szkolnego 2017/2018 dla szkoły podstawowej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu publicznym podstawa programowa realizowana jest min. 5 godzin dziennie, np. od 8.00 do 13.00. Czy nauczyciel pracujący z dziećmi w godzinach od 13-tej (niekiedy w grupach łączonych) musi mieć plany pracy. Jeżeli tak, to czy muszą być zgodne z podstawą, programem, który realizuje nauczyciel do 13-tej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe