Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy sformułować uchwałę rady pedagogicznej w sprawie utworzenia klasy integracyjnej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
§ 1. 1. Określa się ramowy statut:
(…)
3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.
Załącznik nr 2
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(…)
5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.
5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Oznacza to, że dyrektor szkoły może złożyć do organu prowadzącego wniosek w sprawie utworzenia oddziału integracyjnego wraz z uzasadnieniem, np.:
1) liczbę dzieci danego rocznika z obwodu szkoły posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej,
2) ilość wniosków od rodziców w sprawie objęcia dziecka kształceniem wskazanym w orzeczeniu,
3) możliwości kadrowe szkoły,
4) warunki lokalowe (wyposażenie szkoły w wymagany sprzęt, podjazdy, klasy, łazienki dogotowane do potrzeb i niepełnosprawności dzieci).
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi:
1) w klasie integracyjnej liczba uczniów powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (przewidywana jest zmiana przepisów);
2) zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne; także pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chcę zapytać co powinna zawierać księga inwentarzowa:
- czy pomoce i wyposażenie zakupione w ramach projektu powinny być wpisane do ogólnej księgi czy powinna być założona dodatkowa księga na projekty ( księgowa mówi, że osobno i nie wpisywać cen tylko ilości)?
- czy zakupy poniżej 250 zł też powinny być w osobnej księdze (tak mówi księgowa)bez cen tylko ilości?
czy księga powinna być prowadzoną wg daty wpływu, czy nie jest to ważne?
Bardzo proszę o odpowiedź bo mam 3 księgi w szkole i wielki bałagan.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu ocen ucznia szkoły podstawowej widnieje przedmiot "religia/etyka". W naszej szkole na życzenie rodziców nauczany jest przedmiot "religia". Czy w związku z tym należy skreślić przedmiot etyka, pozostawiając religię? Nie doczytałam się ani: a) w rozporzadzeniu MENiS z dnia 19 lutego 2002r., b) rozporzadzeniu MENiS z dnia 29 maja 2003r., c) rozporzadzeniu MEN z dnia 16 lipca 2009r. w sprawie prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania.
- Jaki dokument upoważnia nauczyciela do odmowy wydania dziecka jednemu z rodziców? Pomiędzy rodzicami zawarta jest ugoda zgodnie z którą matka dziecka może je mieć od środy od godziny 16 do czwartku do 18 (są też ustalone weekendy, święta, wakacje i ferie). Matka dziecka nie ma odebranej ani ograniczonej władzy rodzicielskiej. Czy jeżeli matka przyjdzie odebrać dziecko np. w poniedziałek to nauczycielka musi dać dziecko, czy zgodnie z ugodą może tego odmówić i oddać dziecko ojcu. Miejsce pobytu dziecka ustalone jest przy ojcu. Między rodzicami jest narastający konflikt dlatego można spodziewać się, że matka będzie pojawiała się poza wyznaczonymi ugodą dniami.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jakim stopniu Pani woźna, idąc jako dodatkowy opiekun na spacer z przedszkolakami, odpowiada za ich bezpieczeństwo? Czy ponosi odpowiedzialność za dzieci, gdyby któremuś dziecku coś się stało na tym spacerze, a jeśli tak to w jakim stopniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może udzielać informacji dotyczących dziecka partnerce ojca dziecka, która nie jest upoważniona przez prawomocny wyrok sądu. Jedyna co ma to zgodę pisemną ojca, ale biologiczna matka dziewczynki, która ma takie same prawa jak ojciec nie wyraża zgody, no aby udzielać informacji partnerce ojca. Co szkoła ma zrobić w takiej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe