Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy sformułować uchwałę rady pedagogicznej w sprawie utworzenia klasy integracyjnej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
§ 1. 1. Określa się ramowy statut:
(…)
3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.
Załącznik nr 2
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(…)
5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.
5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Oznacza to, że dyrektor szkoły może złożyć do organu prowadzącego wniosek w sprawie utworzenia oddziału integracyjnego wraz z uzasadnieniem, np.:
1) liczbę dzieci danego rocznika z obwodu szkoły posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej,
2) ilość wniosków od rodziców w sprawie objęcia dziecka kształceniem wskazanym w orzeczeniu,
3) możliwości kadrowe szkoły,
4) warunki lokalowe (wyposażenie szkoły w wymagany sprzęt, podjazdy, klasy, łazienki dogotowane do potrzeb i niepełnosprawności dzieci).
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi:
1) w klasie integracyjnej liczba uczniów powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (przewidywana jest zmiana przepisów);
2) zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne; także pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin karcianych powinien realizować nauczyciel pracujący na 1,4 etatu w danym roku szkolnym ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna wprowadzenia w szkole regulaminu korzystania ze służbowej poczty elektronicznej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z uczestnictwa w zajęciach artystycznych, ujętych w nowej podstawie programowej dla gimnazjów, na podstawie opinii wydanej przez lekarza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w czasie ferii zimowych , letnich mogą być prowadzone zajęcia otwarte (sportowe, turystyczne) w szkołach? Nasza placówka jest placówką oświatową niefeeryjną. Prowadzimy zajęcia pozalekcyjne nieodpłatne w różnych szkołach w różnych dzielnicach miasta (są to na ogół zajęcia sportowe) w ramach godzin jakie mają nasi nauczyciele. Dotychczas prowadziliśmy w czasie ferii zimowych i letnich zajęcia otwarte w których uczestniczyły dzieci z tych szkół. Posiadamy regulamin takich zajęć. Czy takie zajęcia są prowadzone zgodnie z prawem, czy musimy traktować je jako półkolonie, zgodnie z Rozporządzeniem z 2016 roku (dotyczy wypoczynku). Czy w związku z tym, iż nie wszyscy nauczyciele mają ukończony kurs kierownika wypoczynku, czy kierownikiem może być jedna osoba na wszystkie zajęcia prowadzone w różnych szkołach, czy musi być na każde zajęcia - inny kierownik?
- Czy w rejestrze wyjść grupowych nauczycielki powinny wpisywać wyjścia na boisko i plac zabaw, które są gminne, nie przedszkolne jednak znajdują się przy samym przedszkolu? Dzieci nie muszą przechodzić przez ulicę, nie wchodzą nawet na chodnik.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe