Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ilu rodziców uczniów musi zgłosić wniosek o nauczanie etyki a nie religii, aby szkoła podstawowa zobowiązana była zorganizować te zajęcia?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (ze zm.)
§1. 1. 1. W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej «szkołami», organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.
(...)
§ 3. 1. Uczniom, których rodzice lub którzy sami wyrażają takie życzenie (§ 1 ust. 1), szkoła organizuje lekcje etyki w oparciu o programy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty.
2. W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia mogą być organizowane według
zasad podanych.
(...)
§ 8.2. Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły.
Nauka religii/etyki jest organizowana zatem na życzenie rodziców według zasad określonych rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (ze zm.). Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji etyki dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału. Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje etyki powinny być zorganizowane w grupie międzyklasowej lub międzyoddziałowej. Jeżeli w szkole zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów, organ prowadzący szkołę organizuje naukę etyki w grupie międzyszkolnej. Liczba uczniów w tej grupie nie powinna być mniejsza niż 3. Do grupy międzyszkolnej mogą uczęszczać uczniowie szkół prowadzonych przez różne organy, które ustalają, w drodze porozumienia, zasady prowadzenia grupy międzyszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizujący obowiązek szkolny w ramach edukacji domowej (art. 37 ustawy Prawo oświatowe) zmienia szkołę. Czy konieczne jest wydanie decyzji dotyczącej wycofania zgody na edukację domową czy może fakt zmiany szkoły jest równoznaczny z tym, że decyzja „zgoda na edukację domową” wygasa automatycznie z dniem opuszczenia obecnej placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II szkoły podstawowej otrzymał orzeczenie o nauczaniu indywidualnym ze względu na stan zdrowia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły. Została mu przyznana maksymalna liczba 8 godzin nauczania indywidualnego realizowanego w szkole. W orzeczeniu jest zapis, że zajęcia nie związanie z egzekwowaniem wiedzy mogą być prowadzone z klasą. Ile i jakie godziny mogą być realizowane z klasą, a jakie w 8 godzinach zajęć indywidualnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile realizuje minut dostępności dla rodzica i ucznia Nauczyciel zatrudniony na 2godz. tygodniowo w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Liceum w Zespole Szkół Technicznych w Płocku jest Szkoła Mistrzostwa Sportowego w wioślarstwie. Zajęcia sportowe -wioślarstwo jest realizowane w ilości 13 godzin rocznie przez 4 lata.
Moje pytania są następujące:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - wioślarstwo) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe – wioślarstwo są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
W Liceum w ZST w Płocku są również oddziały sportowe. Prowadzone są w nich następujące zajęcia: zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna.
W związku z tym mam adekwatne pytania jak w przypadku Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a mianowicie:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe - piłka ręczna/zajęcia sportowe - piłka nożna są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może przewozić uczniów na konkurs własnym samochodem, jeśli otrzyma pisemną zgodę/prośbę od rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe