Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin biblioteki szkolnej powinno być w szkole, w której nie ma etatu bibliotekarza? Czy jest określona minimalna liczba godzin biblioteki szkolnej? ( w szkole uczy się 40 uczniów, biblioteka posiada ok. 1000 woluminów). Kto decyduje o wymiarze czasu pracy biblioteki w tego typu szkole?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują szczegółów, o których mowa w pytaniu. Jedyną regulacją jest zapis w art. 42 Karty Nauczyciela w brzmieniu: Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się według następujących norm: nauczyciele – bibliotekarze bibliotek szkolnych – 30 godzin.Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2; 3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki; 6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę; 7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki; 10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia; 11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; 2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki; 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.
Podstawa prawna: 1. USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 42.; 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w szczególności art. 68.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z UoSO: "Art. 16 ust 3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok." Czy istnieje katalog "ważnych przyczyn", czy też jest to indywidualna decyzja dyrektora, a także specjalistów badających dziecko w PPP.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli na miesiąc przed egzaminem słuchacz miał frekwencję wynoszącą 48% z danego przedmiotu, to otrzymuje informacje o niedopuszczeniu do egzaminu. W okresie tego miesiąca są dwa kolejne zjazdy i słuchacz uczestniczy na konsultacjach, a tym samym jego frekwencja ulega wzrostowi do ponad 50% na tych zajęciach oraz ma pozytywne oceny z tych zajęć. Czy w takiej sytuacji gdy spełnił (poprzez uczestniczenie na konsultacjach w przeciągu ostatniego miesiąca przed egzaminem) warunki dopuszczenia do egzaminu możemy go dopuścić, czy też niedopuszczany, ponieważ na miesiąc przed nie spełniał warunków dopuszczenia i otrzymał taką informację ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów (stan prawny na 13 maja) rada rodziców opiniuje zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych? art. 22ab ust. 4 pkt. 2? Czy ta regulacja się zmieniła?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Jak należy interpretować przepis: § 7. ust. 4; Rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 22 lutego 2012 r. poz. 204 ze zm.), w zakresie tworzenia grup koedukacyjnych na lekcjach wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej?; cyt.§ 7. ust. 4; W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zajęcia wychowania fizycznego w zależności od realizowanej formy tych zajęć mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. PYTANIE: Czy w szkole ponadgimnazjalnej na zajęciach z wychowania fizycznego (prowadzonych w systemie klasowo lekcyjnym) można tworzyć grupy koedukacyjne, tzn. jedną lub dwie dziewczyny przydzielić do grupy chłopców? Jak zinterpretować zapis, że koedukacja jest możliwa: cyt: "...w zależności od realizowanej formy tych zajęć ..."?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy średnią ocen na zakończenie nauki w gimnazjum, czyli na koniec roku w klasie trzeciej, wyliczamy tylko z przedmiotów, których dziecko uczyło się w klasie trzeciej, czy z wszystkich przedmiotów, które zapisujemy na świadectwie ukończenia szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe