Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, bardzo proszę o zajęcia stanowiska w sprawie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, do której uczęszczają uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności(uczeń niedowidzący, uczeń z afazją motoryczną, uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Czy taką funkcję może pełnić nauczyciel oligofrenopedagog, przy założeniu, że zajęcia rewalidacyjne będą prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje zgodnie z rodzajem niepełnosprawności uczniów?
Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w oddziale integracyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Specjalność z pedagogiki specjalnej nie jest określona w ww. rozporządzeniu, ale przyjmuje się, że powinna odpowiadać rodzajowi niepełnosprawności uczniów (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.). W praktyce najczęściej do pracy z dzieckiem z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) są przydzielani nauczyciele z kwalifikacjami z oligofrenopedagogik i jest to także specjalność zgodna z niepełnosprawnością ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Natomiast nie jest to specjalność zgodna z niepełnosprawnością pozostałych uczniów – niedowidzącego oraz z afazją ruchową. Dyrektor musi więc rozważyć indywidualne potrzeby tych uczniów, czy wobec nich nauczyciel po oligofrenopedagogice będzie w stanie prawidłowo wykonać zadania nauczyciela wspomagającego inne niż prowadzenie zajęć specjalistycznych, wymienione w § 7 ust. 7 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2017 r., a więc czy są to kwalifikacje adekwatne do pracy z tymi konkretnymi uczniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór: arkusz kontrolny pracy zespołu ds pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dziękuje
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź na moje pytanie, którą zamieszczam poniżej. Jednakże znalazłam wśród PORAD Prawnych odpowiedź na pytanie: Za jaki okres dokonuje się oceny pracy nauczyciela? (http://www.nadzór -pedagogiczny.pl/porada/za-jaki-okres-dokonuje-sie-oceny-pracy-nauczyciela/2514) Z tej porady wynika, ze jednak nauczyciel musi przepracować conajmniej rok, czy coś się zmieniło? Poniżej moje pytanie i uzyskana odpowiedź: Nauczyciel zatrudniony w szkole w wymiarze 3/26 etatu od 1.02.2017 wnioskuje o ocenę pracy. Czy dyrektor ma obowiązek dokonania takiej oceny? Czy nie ma ograniczeń w wymiarze zatrudnienia oraz okresie pracy?
Dyrektor ma obowiązek dokonać oceny, o której mowa w pytaniu bez względu na wymiar zatrudnienia nauczyciela. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel. 2. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny. 3. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze i sprawującego w tej szkole nadzór pedagogiczny dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą. 4. W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym z rewalidacją indywidualną. Przyznałam rewalidację, informując o tym rodziców. Czy w szkole powinien znajdować się jakiś dokument mówiący o przyznaniu rewalidacji np. decyzja?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nowym dyrektorem SP z oddziałami przedszkolnymi. Jak dokonywać obserwacji lekcji w oddziałąah przedszkolnych? Czym powinny się różnić od obserwacji w szkole podstawowej? Mam 3-latki jak również zerówkę.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego odszedł z naszej szkoły i przeniósł się do szkoły, w której nauczany jest inny język obcy. Czy może być klasyfikowany z tego języka w naszej szkole chociaż nie jest już jej uczniem?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe