Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko z orzeczeniem- afazja motoryczna, w orzeczeniu jest napisane ze dziecko "wymaga pomocy osoby wspierającej". Powinnam zatrudnić nauczyciela wspomagającego czy asystenta nauczyciela? Na jakich zasadach, w jakim wymiarze godzin, jakie wynagrodzenie?
Tę kwestię reguluje nowe Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113)- § 7 ust 1,2,3,4, 5 i 6
- Rozporządzenie określa, że od 1 września 2015r. w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Natomiast od 1 stycznia 2016r.:
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
lub - w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta
lub - pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niepełnosprawności niż autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
lub - specjalistów
lub - w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta
lub - pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
Z powyższych zapisów wynika, że:
- Nie istnieje w oświacie stanowisko asystenta ucznia niepełnosprawnego. Pojęcie to stosowane jest jednak nagminnie na określenie osoby dorosłej, która udziela indywidualnego wsparcia uczniowi niepełnosprawnemu. W zasadzie taką funkcję może spełniać osoba zatrudniona na stanowisku pomocy nauczyciela (jest to nisko płatne stanowisko niepedagogiczne).
- Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, to - tzw. nauczyciel/pedagog wspomagający (nazwa funkcjonująca potocznie) ucznia niepełnosprawnego, czyli surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog, specjalista pedagogiki leczniczej lub pedagogiki terapeutycznej.
- Asystent nauczyciela to osoba, którą można zatrudnić tylko w klasach I-III lub na świetlicy, posiadająca wykształcenie wyższe, wymagane do zajmowanego stanowiska w szkole podstawowej oraz kurs pedagogiczny. Asystentowi nauczyciela nie powierza się zadań związanych ze współorganizowaniem kształcenia integracyjnego i kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Asystent nauczyciela nie może też zostać zatrudniony zamiast pedagoga wspomagającego w klasie integracyjnej. Asystenci nauczycieli/ wychowawców świetlicy są zatrudniani na zasadach określonych w kodeksie pracy, a nie na podstawie Karty Nauczyciela. Oznacza to, że ich czas pracy będzie wynosił 40 godzin tygodniowo (w przypadku zatrudnienia na cały etat).
Podstawa prawna: art. 1 pkt 1 ustawy z dn. 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. 2014 poz. 642)
- Pomoc nauczyciela to niewątpliwie pracownik niepedagogiczny w rozumieniu art. 5d Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi, do którego stosuje się przepisy Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi. Pomoc nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów.
Z powyższego wynika, że w przypadku ucznia z afazją motoryczną (nie podano w pytaniu z jakiej klasy ani szkoły) można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego – ale dopiero od 1 stycznia 2016r. – nauczyciela po pedagogice specjalnej lub pomoc nauczyciela, chyba że uczeń jest na etapie kształcenia wczesnoszkolnego – to można zatrudnić asystenta nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem od stycznia bieżącego roku szkolnego. Mam pytanie dotyczące pełnomocnika ucznia (rodziny). Na spotkanie z dyrekcją szkoły mama, która odmawia udzielenia jakichkolwiek informacji dotyczących ojca dziecka (brak kontaktu, nr telefonu) przyszła z pełnomocnikiem ucznia. Panie stwierdziły, że pełnomocnictwo mamy zostało udzielone w formie ustnej. Czy dyrektor powinien prosić o pełnomocnictwo ojca dziecka? Czy taki pełnomocnik, bez pełnomocnictwa ojca ma prawo reprezentować ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła posiada klasy sportowe z piłki nożnej dla chłopców i koszykówki dla dziewcząt. Mowa jest o klasach IV-VI. Czy istnieje możliwość organizacji takich zajęć w klasach młodszych 1-3? Jeżeli tak to w jakiej formie i kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z którym z wymienionych poniżej uczniów może prowadzić zajęcia oligofrenopedagog?: - z orzeczeniem o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym; - z orzeczeniem o Zespole Aspergera; - z orzeczeniem o niepełnosprawnościach sprzężonych: intelektualną w stopniu lekkim i afazją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor nie chce udzielić informacji na radzie pedagogicznej, na jakie cele i formy doskonalenia przeznaczył środki finansowe czy ma prawo odmówić odpowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawcy zatrudnieni w Niepublicznym Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjnym również mogą otrzymać nagrody specjalne z okazji 250 rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe