Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do sierpnia 2020 r. byłam dyrektorem szkoły. Z kuratorium otrzymałam ocenę pracy bardzo dobrą. Obecnie jestem nauczycielem i nowy dyrektor obniżył mi dodatek motywacyjny i przyznał mi najniższą nagrodę na DEN. Jako dyrektor dbałam o podnoszenie efektów nauczania - podniosły się wyniki egzaminu ósmoklasisty, szczególnie z matematyki, tylko w ostatnim półroczu (nie będę wspominać wcześniejszych) zadbałam o to by wymieniono instalację elektryczną w jednym z budynków szkoły, został naprawiony dach, wymieniono rynnę, pozyskałam sponsorów. Jako nauczyciel prowadziłam lekcje otwarte dla stażysty, a także dla rodziców, przeprowadziłam międzyszkolny konkurs. przygotowywał uczniów do konkursów plastycznych, systematycznie brałam udział w szkoleniach i kursach itp. Obecnie czuję się, jakbym została ukarana za to, że szkoła, w której pełniłam funkcję dyrektora przez 5 lat, zaczęła „błyszczeć”. Nie spodziewałam się takiego podziękowania. Proszę o odpowiedz, do kogo, gdzie powinnam się zwrócić o równe traktowanie. I wyjaśnienie takowego potraktowania mojej osoby.
Wykonywanie zadań w ramach funkcji kierowniczej – dyrektora jest wynagradzane dodatkiem funkcyjnym – art. 68 ust. 1 pkt 2 i pkt 5–6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910 w zw. z § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.). Z kolei udział w szkoleniach i kursach należy do podstawowych obowiązków służbowych nauczyciela, realizowanych w ramach otrzymywanego wynagrodzenia i również nie przysługuje za nie dodatkowe wynagrodzenie (art. 42 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Dodatek motywacyjny nie stanowi formy wynagrodzenia pracy na stanowisku dyrektora, tylko na stanowisku nauczyciela, a kryteria jego przyznania określa § 6 ww. rozporządzenia oraz regulamin wynagradzania nauczycieli, przyjęty przez dany organ prowadzący (art. 30 ust. 6 pkt 1 KN). W związku z tym o dyskryminacji można mówić dopiero, gdy z uwagi na osiągnięcia w pracy na stanowisku pedagogicznym, niezwiązane z pełnieniem funkcji kierowniczej i podnoszeniem kwalifikacji, danemu nauczycielowi przyznano niższy dodatek niż nauczycielom z analogicznymi lub niższymi osiągnięciami, wymienionymi w ww. regulacjach (art. 183c ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320).
Z kolei nagrody dyrektora są przyznawane nauczycielom według kryteriów przyjętych przez dyrektora – nie określa ich bowiem ustawodawca, poza ogólnym odniesieniem do osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych (art. 49 ust. 1 pkt 1 KN), w tym nie stanowi, że mają one dotyczyć realizacji zadań wynikających z funkcji kierowniczych. Do dyskryminacji doszłoby, gdyby za spełnienie tych samych kryteriów, określonych przez dyrektora, jeden nauczyciel otrzymał niższą nagrodę niż inny (art. 183c KP).
Ponieważ z pytania nie wynika, że rzeczywiście doszło do dyskryminacji (ale nie można również tego jednoznacznie wykluczyć), najpierw należałoby zwrócić się do dyrektora o wskazanie kryteriów przyznania dodatku motywacyjnego i nagród, a także za spełnienie których zostały one przyznane poszczególnym nauczycielom, w powiązaniu z wysokością tych świadczeń – art. 85 § 5 KP, art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1429). Gdyby na podstawie tych informacji okazało się, że zostały one faktycznie niesprawiedliwie przyznane lub wyjaśnienia dyrektora byłyby niewystarczające, można dochodzić odszkodowania przed sądem pracy z tytułu dyskryminacji – art. 91c ust. 1 KN, art. 183e KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła Publiczna ma obowiązek zapewnienia opieki uczniom nie biorącym udziału w wycieczce/wyjściu w przypadku, gdy pozostali uczniowie tej klasy udają się na wycieczkę, podczas której realizuje się wymagania podstawy programowej (np. wyjście do teatru, muzeum, zielona szkoła)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może wprowadzić zajęcia (grupa wirtualna stworzona z uczniów różnych klas) dla uczniów zwolnionych z wychowania fizycznego dotyczące np. zagadnień edukacji zdrowotnej, zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej – zagadnienia zawarte w nowej podstawie programowej, czy też zajęć alternatywnych np. szachy itp. Na podstawie jakich aktów prawnych można wprowadzić takie zajęcia, jeżeli jest to możliwe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przedszkola może prowadzić bezpłatnie zajęcia koła plastycznego, po realizacji 5 godzin podstawy programowej? Jeśli tak, to jaka dokumentacja obowiązuje przy organizowaniu przez przedszkole kół rozwijających predyspozycje i zainteresowania dzieci?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń dwa lata realizował obowiązek szkolny w gimnazjum w Holandii. Trzecią klasę gimnazjum chce kontynuować w Polsce. W programach nauczania są duże rozbieżności. Uczeń w holenderskiej szkole nie miał kilku przedmiotów (chemii, geografii, języka niemieckiego, historii). Ma bardzo duże zaległości. Czy z przedmiotów, których tam nie realizował powinien zdawać egzaminy, czy zasady ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak ująć w księgach inwentarzowych zakup środka trwałego kiedy na fakturze jest szt. 1, a faktycznie dostarczonych sztuk jest 2. Sprzedawca nie zmieni faktury, a szkole nie opłaca się zwracać ze względu na duże koszty. W związku z powyższym jak ująć ten środek trwały w księgach zgodnie z prawem tak, aby w przypadku kontroli czy inwentaryzacji wszystko się zgadzało?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe