Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zajęcia taneczne mogą być realizowane w ramach zajęć artystycznych w gimnazjum?
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego z dnia 9 sierpnia 2011 r.
ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
Załącznik nr 3
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGO, Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1.
W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:(…)
e) muzyka – 30 godzin,
f) plastyka – 30 godzin (…),
q) zajęcia artystyczne – 65 godzin (…).
Przedmiot uzupełniający:
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNEIII i IV etap edukacyjny.
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Przykładowe zajęcia: Zespół wokalny
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
Uczeń: 1) aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i środowiska;
2) stosuje podstawowe zasady związane ze śpiewem zespołowym;
3) współpracuje z zespołem według ustalonych reguł;
4) zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu);
5) zna i stosuje zasady zachowania estradowego.
2. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
Uczeń:
1) stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej;
2) tworzy wokalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach;
3) wykonuje improwizacje głosowe;
4) współtworzy opracowania utworów na zespół wielogłosowy.
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Uczeń:
1) świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości i atrakcyjności;
2) rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego;
3) interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem.
Przykładowe zajęcia:
Zajęcia plastyczne
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
Uczeń:
1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, mając poczucie związku z tradycją narodową i europejskim dziedzictwem kultury oraz doceniając dorobek innych kręgów kulturowych (zna zasoby wybranych placówek kultury);
2) korzysta z przekazów medialnych dotyczących wiedzy o sztuce i zjawiskach artystycznych, stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).
2. Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę.
Uczeń:
1) podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu plastycznego, innych dziedzin sztuki i elementami formy przekazów medialnych, projektując publikacje prasowe albo programy telewizyjne (w zakresie ich redakcji, edycji, przygotowania do druku i wizualizacji wypowiedzi, reklamy i kształtowania wizerunku w kontakcie z otoczeniem);
2) realizuje projekty w sferze sztuk wizualnych, służące kształtowaniu poczucia estetyki (stylizacji ubioru, aranżacji miejsca zamieszkania i pracy) oraz na rzecz popularyzacji wiedzy (o sztuce i zjawiskach artystycznych) w społecznościach szkolnej i lokalnej.
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury - recepcja sztuki.
Uczeń:
1) rozróżnia wybrane style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz osadza je w odpowiednim porządku chronologicznym i miejscu, z którym było związane ich powstanie, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z danej dziedziny sztuki);
2) rozpoznaje dzieła w wybranych dyscyplinach architektury i sztuk plastycznych, przyporządkowując je właściwym autorom oraz opisuje ich funkcje i cechy stylistyczne, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z zakresu historii sztuki).
Zalecane warunki i sposób realizacji
Zajęcia artystyczne
Szkoła opracowuje i przedstawia uczniom ofertę zajęć artystycznych. Rodzaj zajęć oraz realizowany program powinny być dostosowane do zainteresowań uczniów. Zajęcia mogą być realizowane w trybie regularnych, cotygodniowych spotkań lub w trybie projektu wskazanego przez nauczyciela lub zaproponowanego przez uczniów, także w korelacji z pracą nad projektami z innych zajęć edukacyjnych. Przygotowując konkretną ofertę zajęć artystycznych, nauczyciel precyzuje wymagania szczegółowe wynikające z wybranego zakresu i formy zajęć. Zajęcia artystyczne oferowane przez szkołę mogą stanowić podstawę do stworzenia lokalnej (gminnej, powiatowej, dzielnicowej) oferty, z której uczniowie mogą wybrać interesujące ich zajęcia. Należy stwarzać możliwości publicznego prezentowania efektów pracy uczniów w ramach zajęć artystycznych, włączając odpowiednie prezentacje w organizację szkolnych i środowiskowych uroczystości i imprez, oraz stymulować ucznia do udziału w koncertach, przeglądach i konkursach.
ROZPORZĄDZENIE MEN w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego z dnia 9 sierpnia 2011 r.
§ 1. 1. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane w formie:
1) zajęć klasowo-lekcyjnych;
2) zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki.
2. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż:
1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach;
2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych.
W rozporządzeniu w sprawie form obowiązkowych zajęć wf ustalono, że w ramach tych zajęć mogą w szkole być organizowane zajęcia taneczne. Wynika z tego, że zajęcia artystyczne powinny być realizowane w innym zakresie (ROZPORZĄDZENIE MEN z 7.02.2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – załącznik nr 3 z komentarzem).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź, czy w b/r rekrutacja do przedszkoli odbywa się: na podstawie uchwały rady gminy dot. opracowanych kryteriów i pkt czy starczy uzgodnienie dyrektora z wójtem w sprawie dodatkowych kryteriów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postąpić w przypadku dziecka, które wyjeżdża na bardzo długie leczenie do Niemiec? Czy należy wykazywać mu nieobecności? Jak należy go klasyfikować? Czy w szpitalu w Niemczech powinien mieć zapewnioną kontynuację nauki na zasadach obowiązujących w Polsce czy na zasadach obowiązujących w Niemczech?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może mieć godziny doraźnych zastępstw?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii związanej z naborem , który będę prowadził w swojej szkole we wrześniu 2019.
Jest to szkoła dla dorosłych i będę robił nabór na pierwszy semestr Liceum Ogólnokształcącego. Czy w takim układzie muszę nową klasę otworzyć w cyklu 4 letnim wg nowych zasad czy też jeszcze po staremu czyli w cyklu 3 letnim?
Będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej związanej z odpowiedzią.
Z powazaniem,
Hubert Skrzyński
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Mam następujący problem. Rada Pedagogiczna rok temu uchwaliła jednogłośnie, że w dniu 14 października każdego roku będzie obchodzony w szkole Dzień Patrona. Taka uroczystość odbyła się już dwukrotnie. Jednak po tegorocznym święcie pojawiły się głosy, że warto wrócić do uroczystości 13 października (wcześniejszy zapis w statucie), a 14 zorganizować tylko zajęcia opiekuńcze dla uczniów, którzy ewentualnie pojawiliby się w tym dniu w szkole. Czy tylko dlatego, że nauczyciele chcą mieć dzień wolny (jak inni na terenie gminy) można zmieniać prawo szkolne co roku? To przecież nie jest dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe