Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przepisach prawa oświatowego występuje obowiązek opiniowania arkusza organizacji z radą pedagogiczną? Kompetencje rady określa art. 70 ustawy Prawo oświatowego. Czy zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 opiniowanie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych, oraz – zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 – zatwierdzanie planów pracy jest równoznaczne z opiniowaniem arkusza organizacji?
W aktualnym stanie prawnym opiniowanie arkusza organizacji szkoły nie stanowi obligatoryjnego elementu jego wdrożenia. Zgodnie z art. 110 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), arkusz organizacji szkoły lub przedszkola opracowuje dyrektor szkoły lub przedszkola, a następnie przekazuje do zaopiniowania uprawnionym zakładowym organizacjom związkowym zrzeszających nauczycieli. Następnie arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Wprawdzie zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 PO rada pedagogiczna opiniuje organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi, natomiast opinia ta może (ale nie musi) zostać wydana nawet po zatwierdzeniu arkusza. Żaden z organów uczestniczących we wdrażaniu arkusza nie ma obowiązku zwracania się do rady pedagogicznej.
Inną kompetencją rady pedagogicznej jest zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki na podstawie art. 70 ust. 1 pkt 1 PO. Plan pracy szkoły lub placówki jest innego rodzaju dokumentem niż arkusz organizacji szkoły, a więc zatwierdzenie planu pracy nie stanowi opiniowania arkusza organizacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na Autyzm, jednak w normie intelektualnej może uczęszczać do szkoły Branżowej I st specjalnej. Nadmieniam ze uczeń ma trudności z codziennym funkcjonowaniem i nauką w szkole masowej nie wpływa dobrze
na ucznia. Rodzic chce zapisać ucznia kierując się dobrem dziecka. Zarówno w szkole masowej, jak i ogólnodostępnej będzie realizować tą samą podstawę programową i korzystać z tych samych podręczników. Jak można to uczniowi i rodzinie umożliwić? Na jakie podstawy prawne się powołać lub od kogo uzyskać zgodę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Godziny do dyspozycji dyrektora w gimnazjum wg nowej „ramówki”
Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych w załączniku nr 3 ust 3. podaje sposób wyliczania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły jako różnicę pomiędzy sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych ust.2 pkt.1 przez FAKTYCZNĄ liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych a sumą godzin określonych w ust.1 pkt 1.
Stosując ten algorytm do gimnazjum publicznego przy założeniu wynikającym z uzasadnienia do cytowanego wyżej rozporządzenia, iż rok szkolny ma przeciętnie 35 tygodni otrzymujemy następujące wartości:
(29+30+31)x35 – (450+450+30+30+190+65+130+130+130+130+385+65+385+30+65+65+95)=3150-2825 = 325
Wynika z tego, że w cyklu kształcenia dyrektor ma do dyspozycji 325 godzin dyrektorskich na oddział na 3 lata co daję 3,09 godziny tygodniowo 325/(3 x 35 tygodni) = 3,09).
Na różnych szkoleniach i w przykładowych szkolnych planach nauczania podaje się, że w cyklu kształcenia liczba godzin dyrektorskich wynosi 2 na oddział . Ile więc faktycznie dyrektor powinien zaplanować tych godzin w arkuszu organizacyjnym??
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 01.09.2016 w grupie dzieci 5-letnich będzie obowiązek prowadzenia zajęć z jęz. angielskiego tak jak w grupie dzieci 6-letnich?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób dyrektor szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi powinien zorganizować zindywidualizowaną ścieżkę nauczania dla ucznia zerówki, jeżeli opinia z poradni nie daje szczegółowych wytycznych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1.Czy dyrektor szkoły może iść na hospitację bez wcześniej zapowiedzi? 2.Czy są informacje na temat organizacji małych szkół tj. obecnie w naszej szkole funkcjonują klasy I-III wraz z oddziałami przedszkolnymi (pojawiają się informacje wśród rodziców, że od roku 2017 mogą tylko funkcjonować jako filie )?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe